Nu är all potatis uppe ur jorden, det var första året jag satte potatis och resultatet var kanske inte lysande, men jag tog i alla fall upp mer än jag stoppade ner.
Men att det skulle vara så knepigt att få upp potatisen, alla knölar och helst oskadda, visste jag inte. Det står ju aldrig i böcker hur man gör, bara hur man sätter och gödslar. Allt jag kan (nästan i alla fall) om odling har jag lärt ur böcker eller från odla.nu. Jag använde omväxlande spade och grep, ibland körde jag grepen genom en potatis, ibland klöv jag en knöl med spadbladet. Hur man får bort jorden från knölarna så att man inte bär hem hälften jord visste jag inte heller, jag stod och borstade en knöl i taget och kände mig som en idiot. Och var sätter man fötterna? Potatislandet är en drygt meterbred bädd, men det var ändå svårt att hålla sig utanför den.
En plätt på någon kvadratmeter trodde jag att jag rensat från potatis, men när jag grävde ner kompost häromdagen hittade jag tre potatisar till, och de var inte små heller.
Finns det några knep? Alla tips mottages tacksamt, nästa år vill jag göra bättre ifrån mig. Jag känner mig sååå misslyckad.