Jag vet att ni tålmodigt svarat förut, men trots ihärdig användning av sökfunktionen får jag inte riktigt rätsida på alltihop. Så nu hoppas jag att ni vill hjälpa mig räta ut frågetecknen en gång för alla.
Jag har förstått att fördelarna är många, inte minst så slipper man låta perennerna ta upp plats som är så dyrbar på vårkanten. Och man slipper använda kylskåpet för statifiering. Det är sen oklarheterna kommer:
Sår man i små kärl i såjord och ställer ut dem helt enkelt? Ska de ha plast eller någon på så de inte torkar ut? Ställer man dem gärna under buskar/ altan etc eller bara rakt ut?
När ställer man ut dem i de olika landsändarna, t.ex. här hos mig i zon 1?
Ska man sen plocka in dem? Jag har sett att vissa gör det, men trodde vitsen var att de gror ute och inte tar upp plats inne?
Kan ALLA perenner sås på det sättet? Jag vet att de som inte behöver statifieras ändå kan må bra av det, men finns det frön som absolut inte bör få den behandlingen?
När är det läge att börja passa med vatten och omsorg? Vid första vårsolen eller tidigare?
Vad är de vanligaste problemen man råkar på? (så jag slipper låta mina dyrbara frön gå hädan i onödan ^^)
Tacksam för era kunniga svar / Knytt som tänkte slippa bo med krukor upp över öronen i vår
--------------------
Lever och odlar i zon 1, norra Halland
Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen
|