Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höstsådd av perenner, När, var och hur?
          Irene_L
          Inlägg 15-10-2009, 15:33
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Så här brukar det se ut hos mig i jan-feb:

Min perennsådd får stå på ett bord på altanen. Sen lägger jag över fiberduk så att det inte ska komma in andra frön ex björkfrön. Det brukar funka jättebra!

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Peztis
          Inlägg 15-10-2009, 18:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Brukar ni bredså eller ett för i varje kruka? OK, vissa växter ska man ju ha flera frön i men hur brukar ni göra?

Funderar på att ta ett tag imorgon och förbereda...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          blomkronan
          Inlägg 15-10-2009, 19:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Det beror på hur fröna ser ut... och vad jag sår... och jag har ju lärt mig av mina misstag sad.gif
          Jag har lärt mig att sår man för tätt dom fröna som ska omplanteras sen en och en blir det ju inte roligt att få loss rötterna, så i år ska jag ta mig lite mera tid åt att sätta dom mera en och en...
          Men Lobellian sådde jag för glest! så i år ska jag sätta dom mera i grupp den tillhör iochförsig inte till höstsådden, lobellian sätter jag inomhus i februari, föresten är det någon som har höstsått lobelian ute?.

Sen såg jag en smart pryl på nätet, det var en liten "bräda" tror dom kalla den för sålinjal, med hål i på jämna avstånd smile.gif Jag tänkte jag skulle göra mig en själv, tunna plankor har jag och en borr. Då kan man lägga den på jorden och "sopa" ner fröna i hålen.... förstår du vad jag menar blush.gif

Redigerat av blomkronan: 15-10-2009, 19:49

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 15-10-2009, 20:00
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Peztis @ 15-10-2009, 19:57) *
          Brukar ni bredså eller ett för i varje kruka? OK, vissa växter ska man ju ha flera frön i men hur brukar ni göra?

Funderar på att ta ett tag imorgon och förbereda...

Perenner sår jag alltid "alla" frön i samma kruka, oftast i storlkesordningen 8cm i fyrkant. Och använder bara såjord. Såjorden gör att även plantor som står ganska tätt lätt lossnar ur jordklumpen vid omskolning. Och rötterna blir långa och välutvecklade.
          Med sommar blommor gör jag oftast likadant, men med undantag för vissa storfröiga och snabbväxande saker som majs, krasse och luktärter tex. Att så många frön i samma kruka spar mycket plats också.

Citera
          diva&hero
          Inlägg 16-10-2009, 08:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

När kan man höstså? Hur mycket är rätt temperatur ute? Vad är för varmt?
          Jag har en liten " carport" där jag har bänkar och så. Den står inte i full sol. Kan jag odla där?

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  carport.jpg ( 133.94k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-11-2009, 16:32
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (diva&hero @ 16-10-2009, 08:39) *
          När kan man höstså? Hur mycket är rätt temperatur ute? Vad är för varmt?
          Jag har en liten " carport" där jag har bänkar och så. Den står inte i full sol. Kan jag odla där?

Jag tror din plats är tummenupp.gif på frösåanvisningarna jag har läst som har höstsådd, så säger dom... ställ dom oskyddat!!!! smile.gif

Höstsådd kan du nog göra närsom... bara dom får en kylig tid på minst 8 veckor.... och det är ju inga problem för oss i skandinavien tongue.gif

Så här jag har gjort i dag... jag är sååååååå nöjd. Fick av min snälla "handlare" brödbackar och godislådor biggrin.gif
          6 st godislådor passa perfekt i en brödlåda... Jag borra håll i godislådorna.
          I vinter tänkte jag ha dom staplade på varandra, när våren kommer kan jag ställa ut dom på gräsmattan/altanen så dom kan få frihet att växa tummenupp.gif JAG ÄR SÅÅÅÅÅ NÖJD yahoo.gif
          Bifogad fil  DSC03267.JPG ( 110.79k ) Antal nedladdningar: 27

Bifogad fil  DSC03268.JPG ( 107.28k ) Antal nedladdningar: 30

Fiffigt va!! flirting.gif

Citera
          lislena
          Inlägg 03-11-2009, 22:05
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 21 086

CITAT (blomkronan @ 03-11-2009, 16:32) *
          Jag tror din plats är tummenupp.gif på frösåanvisningarna jag har läst som har höstsådd, så säger dom... ställ dom oskyddat!!!! smile.gif

Höstsådd kan du nog göra närsom... bara dom får en kylig tid på minst 8 veckor.... och det är ju inga problem för oss i skandinavien tongue.gif

Så här jag har gjort i dag... jag är sååååååå nöjd. Fick av min snälla "handlare" brödbackar och godislådor biggrin.gif
          6 st godislådor passa perfekt i en brödlåda... Jag borra håll i godislådorna.
          I vinter tänkte jag ha dom staplade på varandra, när våren kommer kan jag ställa ut dom på gräsmattan/altanen så dom kan få frihet att växa tummenupp.gif JAG ÄR SÅÅÅÅÅ NÖJD yahoo.gif
          Bifogad fil  DSC03267.JPG ( 110.79k ) Antal nedladdningar: 27

Bifogad fil  DSC03268.JPG ( 107.28k ) Antal nedladdningar: 30

Vad smart det där ska jag också testa yahoo.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 04-11-2009, 08:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (blomkronan @ 03-11-2009, 16:32) *

Det var verkligen fiffigt biggrin.gif Jag har också brödbackar och godislådor rolleyes.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 06-11-2009, 11:42
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

CITAT (Kajsa i Arvika @ 04-09-2009, 10:40) *
          Min variant är att så i vanliga plastkrukor (inte de minsta, tunnaste utan kraftigare, lite större) låta de stå inne ett par dagar så att de får dra åt sej ordentligt med vatten, sedan får de stå ute på en hylla under tak, när det snöar skottar jag över ett lager med snö. I år hade jag ju tillgång till ett kallväxthus så när det stod klart flyttade jag ut alla krukor dit, men då hade det ju redan börjat spira och gro i dem.. jätteviktigt att inte fröerna får torka ut!! Vattna alltid tidigare än man tror är nödvändigt.. mina krukor står på brickor så man kan vattna underifrån..

Att åka bort är inte lovligt!! laugh.gif Torkdöden kommer snabbt i ett hett växthus

Innan jag hade kallväxthuset hade jag en sån där billig variant från ÖB, då drog jag på plasten när det började värma upp ute, innan dess stod krukorna i bara stål "skelettet"

Drar man på plasten om nätterna eller på dagarna då? Tycker din variant lockar mest eftersom att jag har ett sånt växthus men ingen lust att gräva ner en massa krukor i landet i denna kyla sweatingbullets.gif ..

Men blir det inte för stressigt för växterna om man drar på plasten när dagarna blir varmare och nätterna fortfarande är kalla? eller spelar värmen ingen roll om solen inte kommer åt dem?

Mvh smile.gif

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 06-11-2009, 22:19
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Min hylla står utan skydd hela vintern, öser upp snö i krukorna efterhand.. När det har börjat spira litegrann i några krukor drar jag över plasten och sedan får den sitta på dygnet runt tills jag flyttar över krukorna till växthuset.. Naturligtvis får man öppna upp överdraget dagtid när det blir varmare ute..
          När jag bodde i lägenhet med balkong fick plasten sitta på tills det blev tillräckligt varm dygnstemperatur för att de omskolade bebbarna skulle klara sej oskyddade..

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-11-2009, 19:25
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Blomkronan: det där var ju riktigt smart! Får ta och tigga till mig godislådor när jag ser dem fylla på i affären nästa gång!
          Brödbackar - finns det nuför tiden? Tycker alltid att de är gjorda av wellpapp numer... I alla fall de travar jag brukar se på ICA.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Knytt
          Inlägg 26-11-2009, 11:14
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Nu har jag fått ut mina första höstsådder - spännande och roligt!
          Såfingrarna uppskattar att få komma igång när de är som mest deprimerade smile.gif

Vissa perenner står det ju att de först ska stå varmt några veckor, sen kallt. Hur gör ni med sådana vid höstsådd?

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Anki V
          Inlägg 26-11-2009, 12:34
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Mina står kvar inne på arbetsbänken i det antal veckor som rekommenderas.

Jag har två sådder som ska stå varmt i ca 8 veckor…de ställer jag ut i kylan veckan före jul.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          RitRat
          Inlägg 26-11-2009, 22:46
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

CITAT (Anki V @ 26-11-2009, 12:34) *
          Jag har två sådder som ska stå varmt i ca 8 veckor…de ställer jag ut i kylan veckan före jul.
          /Anki

Men åtta veckor i värmen... då hinner det ju gro ordentligt. Blir de inte skadade av att sättas ut i kyla i små krukor sedan? Det är första hösten som jag sår perenner på hösten. Jag hade dem bara två-tredagar inne, sen satte jag ut dem i kylan. Hhmmm, kyla och kyla... det är kring noll, och några plusgrader ute nu, inte riktig kyla alltså.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Anki V
          Inlägg 26-11-2009, 23:59
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

De sådder som står på arbetsbänken är Castilleja rhexifolia och Cimifuga och enl. min tidigare erfarenhet är det då ingen risk att just de gro ”för tidigt”.

Jag sådde båda i fjol också.
          Castillejan grodde inte alls och Cimifugan grodde några frön mitt i sommaren som tyvärr gick hädan pga dålig passning.

I år tänkte jag ge dem först en ortdentlig period i värme och sedan lång tid i kyla.
          /Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          freya
          Inlägg 30-11-2009, 10:35
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

Vilken bra tråd, och id'en med godislådor är ju perfekt. Har fått köpa plantbackar billigt av ebn kompis. de är ju i samma storlek som brödbackar. Det blir perfekt till alla perennasådderna som jag måste ha ut nu snart. Ska köpa såjord och hoppas på det är ngn affär som har godislådor tomma. Det är mulet i dag så kanske kanske det kommer lite mer snö.

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera
          officinalis
          Inlägg 30-11-2009, 14:18
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag skulle vänta med att så perenner. Det har varit så milt och fuktigt nu så risken är att de gror i förtid.
          Det misstaget har jag redan gjort i år.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          freya
          Inlägg 01-12-2009, 21:30
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

Godislådor införskaffade. Nu är det bara jorden som fattas, här är ingen risk att det börjar gro i förtid i alla fall. Men får ställa under tak tills regnet blir till snö. barnen oroar sig lite, tänk om det inte kommer snö till jul ens..

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 16:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon