Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur mycket cement ryms i ett cemetrör?
          anne-li i olofst...
          Inlägg 15-09-2009, 21:40
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Betongen drar ju också vatten mot reglar etc, därför lägger man ju alltid en bit takpapp el dyl mellan....

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-09-2009, 21:46
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tänkte inte på det. Att man lägger en bit tjärpapp mellan visste jag ju, men utan att tänka efter antog jag att betong inte transporterade vatten. Men det måste det ju göra eftersom man lägger dit den där pappbiten

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-09-2009, 22:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Betongen slutar aldrig att "andas" vatten, ens efter att den brännt. Så då har det ingen betydelse om pappen sitter kvar eller inte, vattnet finns där i alla fall. Det är därför man alltid sätter någon form av vattenavvisande skikt på källarväggar, även om man har en bra dränering.

Ovanpå en betonggrund, lägger man alltid ett lager cyllpapp (tjärpapp) innan man sätter virke ovanpå. Just bara för att man inte ska leda in fukten från betongen in i virket.

Kanske ska påpeka det också... Man ska alltid ha något som skiljer olika material åt. Metall leder kyla vilket ger kondens, betong leder vatten, vilket ger fukt och trä leder värma, vilket kan ge mögel och svampangrepp. Så alltid någonting mellan olika material, så slipper man problemen senare.

Citera
          Peo-Eskimo
          Inlägg 18-09-2009, 10:24
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 26 118

Praktiskt tips!

OM det skall gjutas lite större mängder så blir stora cementhinkar tunga att bära... (svintunga faktiskt)

Har själv blandat i skottkärran. Den rymmer mycket och det är "hyfsat" lätt att tömm ur den i röret. Använde en gammal skyffel att röra med.

Om du skall sätta stolpskor i betongen skulle jag vilja rekomendera att montera stolpskon på en regel eller bräda. Själv missade jag det när jag gjöt för staket. Om skon är rak och regeln inte riktigt passar - går det inte att justera skon. Men om regeln är rak och skon sitter snett i betongen - har det ingen betydelse. Det är ju regeln som skall vara rak.

Se till att stolskon kommer ner ordentligt i betingen (skulle jag göra om mina skulle jag använda 2 plattjärn med hål att montera på bägge sidor om regeln. Enklare att får stabilt. På någon stolpe i mitt staket sticker inte stolpskon ner tillräckligt djupt - vilket gör att bara den del av kon som serut som ett armeringsjärn ligger i betongen. Man måste få ner Y-formen så att delningen kommer under ytan.

Mvh

Anton - den som slarvar får göra om ... fråga mig! smile.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 18-09-2009, 18:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Till stommen till växthuset finns det delar som ska ned i betongplintarna.

Jag har en betonghing (jisses, var har jag ställt den någonstans!!!!) och jag har precis köpt en "visp" att montera på borrmaksinen.

Det är sex plintar så jag tycker att det borde fixa sig att göra det manuellt med dessa hjälpmedel.

Har förr gjort två hinkar med betong och det funkade bra med att röra runt med en spade.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Peztis
          Inlägg 22-09-2009, 15:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Till mina sex betongrör på en diameter om 15 cm så gick det åt följande:
          4 st 25 kg-säckar
          5 st 20 kg-säckar

Så totalt 200 kg. Jisses vad jag har släpat, ser jag nu. Men det var inte så tungt att fixa och det gick förvånansvärt fort med betonghink, en vanlig trädgårdsspade att röra med och en båtskopa (!) att ösa ned i röret med.

Köpte en visp till borrmaskinen men det skvätte alldeles för hemskt!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 21:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon