Tack för era svar. Det är möjligt att jag kommer att testa en ute också, fast inte detta första år tror jag. Det vore nog bra om de fick växa på sig lite. Fast egentligen tror jag inta att det fungerar även om plantan skulle överleva en vinter ute. Problemet här är inte bara kylan utan också att den varma perioden är ganska kort, sen sista frost och tidig första. Jag har haft flera växter genom åren som visserligen överlevt många vintrar men "vuxit bakåt", tillväxtperioden varje sommar har varit för kort för att växten ska hinna växa til under jord. Ett exempel är rosen New Dawn, som ändå anses härdig i zon 5. Att den (alltså cistusen) är vintergrön är ju också ett problem då den nog inte mår så bra av att packas in för mycket under vintern. Förra året sådde jag Gymnocladus dioicus och fick två plantor. En övervintrades i jordkällaren och en ute. Den i källaren tog jag fram i mars-april någongång och ställde i frostfritt växthus (fläkt). Även den som stått i kruka utomhus, täckt med väv och löv, överlevde. Men den har inte uppnått samma storlek som den andra, den grönskade förstås betydligt senare, kanske i slutet av maj-början av juni först. Cistusen, blommar den på årsskott eller måste den ha äldre grenar för att blomma?
|