Eva 33c
05-09-2009, 10:09
Cistus laurifolius, någon av er som odlat den? Jag köpte frön till den i våras från Konnässörklubben och har nu fyra små plantor, ca 10-15 cm höga. De står fortfarande utomhus i små krukor och ser bra ut. Men härdiga utomhus i zon 5 lär de ju knappast vara... Ska jag ha dem inne som krukväxter i vinter, eller ska jag ställa dem mörkt och svalt (typ jordkällare) som jag gjort med t ex frilandshibiskus och änglatrumpeter. Jag vet nästan inget om den här växten, fäller den bladen? Eller är den vintergrön? Om den är vintergrön kanske inte mörkt är nåt bra alternativ. Jag kan ju ha två inne och två i källaren och hoppas att nåt går vägen.
Hur skulle ni gjort?
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 10:56
jag har odlat den,
den är städsegrön och/eller ibland vintergrön. den övervintras bäst svalt(ca +1c +10c) och ljust. men funkar också inne i sval rusmtemp och extra ljus.
du tar in den innan frosten kommer, som äldre tål den en hel del frost även i kruka. men annars är den härdigaste bara upp till zon 2(3) och då i ett väldigt skyddat läge med rätt jord.
Eva 33c
05-09-2009, 13:24
Tack för svaret flaxss, jag trodde nog att du skulle veta något om den
Jag har odlat Cistus laurifolius på friland i zon 1 i många år i ren sandjord. Busken sägs klara ner till -25 grader utan skador och det finns de som odlar den i zon 3. Arten är städsegrön, har stora vita blommor och är den härdigaste i släktet. Om du nu har fyra plantor, varför inte testa en på friland och skydda den ordentligt. Den kanske kan klara sig. Dock får du ju räkna med att den fryser tillbaka kalla vintrar.
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 16:55
tror nog chanserna är små att den ska klara sig i zon 5. slår en riktig vinter till så är dom osäkra i zon 2-3 också. vintern 03/04 hade jag -24c som lägst i nord/östra skåne zon 1-2 till exempel.
Jag tror också att chanserna är små att den ska klara sig i zon 5. Menar bara att man måste våga testa på samma sätt som entusiaster i södra Sverige testar alla möjliga och omöjliga växter.
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 17:43
jo jag själv hade testat i zon 5 om jag hade haft 4plantor. så sett är man ju garderad när man har fler.
Eva 33c
05-09-2009, 20:08
Tack för era svar. Det är möjligt att jag kommer att testa en ute också, fast inte detta första år tror jag. Det vore nog bra om de fick växa på sig lite. Fast egentligen tror jag inta att det fungerar även om plantan skulle överleva en vinter ute. Problemet här är inte bara kylan utan också att den varma perioden är ganska kort, sen sista frost och tidig första. Jag har haft flera växter genom åren som visserligen överlevt många vintrar men "vuxit bakåt", tillväxtperioden varje sommar har varit för kort för att växten ska hinna växa til under jord. Ett exempel är rosen New Dawn, som ändå anses härdig i zon 5. Att den (alltså cistusen) är vintergrön är ju också ett problem då den nog inte mår så bra av att packas in för mycket under vintern.
Förra året sådde jag Gymnocladus dioicus och fick två plantor. En övervintrades i jordkällaren och en ute. Den i källaren tog jag fram i mars-april någongång och ställde i frostfritt växthus (fläkt). Även den som stått i kruka utomhus, täckt med väv och löv, överlevde. Men den har inte uppnått samma storlek som den andra, den grönskade förstås betydligt senare, kanske i slutet av maj-början av juni först.
Cistusen, blommar den på årsskott eller måste den ha äldre grenar för att blomma?
Cistusen blommar på gammal ved om jag inte minns fel. Det är alltid viktigt med bra dränering om man ska odla "på gränsen" växter och när det gäller Cistus är det nog extra viktigt. Den tycker inte om fet jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.