Hej Alla Glada!
Nu är det som så att vi här hemma har ett slags fruktträd som min kära mormor planterade för över 20 år sedan, och hon vet faktiskt fortfarande inte riktigt vad det är för någonting hon planterat hemma hos oss, men hon vill erinra sig om att det kan vara gula plommon, av något slag... hmm
Men under alla mina år som jag bott här, har det aldrig funnits en enda frukt på trädet! men det har ett fint prydnadsvärde i trädgården, och det har därför fått stå kvar som ett vackert paraplyträd. det är ca 4 m högt och har två stammar, ( då det råkade ut för några smärre olyckor under sin traumatiska uppväxt med gräsklipparen!)
men då resten av familjen älskar plommon, valde vi att plantera två plommon träd på samma gräsmatta, bara några meter ifrån "det gamla", förra året, och i våras blommade ett av dessa och gav två små frukter, mums!
Och så till problemet, eller glädjen, nu bar också det gamla okända trädet några frukter, ca 20 stycken el så. Spända som vi var har vi gått hela sommaren och väntat på att de skulle mogna, så att vi kunde få se vilken färg de skulle få... men givetvis kom det en riktig höststorm igår, och imorse låg de flesta av plommon på marken, grön-gula-lila i färgen...
Så mina frågor är om; någon vet om de ens är mogna? vissa av frukterna är mogna, och jag har smakat på ett, som var grön/gult inuti, men ändå var gott... och vad är det för träd/sort vi äger? Sen så har jag upptäckt att den ena stammen har en ganska så stor skada på nedersta delen av stammen, finns det någonting jag kan göra åt saken? och hur får man trädet till att ge mer frukt?, jag har nämligen aldrig sett det blomma....... beskärning?
Jag bigogar fyra bilder! behövs fler, så säg till!

Tack på förhand!/ en ovetande plommonälskare
plommon_4.jpg ( 91.68k )
Antal nedladdningar: 64
plommon2.jpg ( 58.02k )
Antal nedladdningar: 64
plommon_stam_skada.jpg ( 98.24k )
Antal nedladdningar: 60
plommon.jpg ( 57.02k )
Antal nedladdningar: 63