Jowel
Hej Alla Glada!

Nu är det som så att vi här hemma har ett slags fruktträd som min kära mormor planterade för över 20 år sedan, och hon vet faktiskt fortfarande inte riktigt vad det är för någonting hon planterat hemma hos oss, men hon vill erinra sig om att det kan vara gula plommon, av något slag... hmm

Men under alla mina år som jag bott här, har det aldrig funnits en enda frukt på trädet! men det har ett fint prydnadsvärde i trädgården, och det har därför fått stå kvar som ett vackert paraplyträd. det är ca 4 m högt och har två stammar, ( då det råkade ut för några smärre olyckor under sin traumatiska uppväxt med gräsklipparen!) whistling.gif

men då resten av familjen älskar plommon, valde vi att plantera två plommon träd på samma gräsmatta, bara några meter ifrån "det gamla", förra året, och i våras blommade ett av dessa och gav två små frukter, mums!

Och så till problemet, eller glädjen, nu bar också det gamla okända trädet några frukter, ca 20 stycken el så. Spända som vi var har vi gått hela sommaren och väntat på att de skulle mogna, så att vi kunde få se vilken färg de skulle få... men givetvis kom det en riktig höststorm igår, och imorse låg de flesta av plommon på marken, grön-gula-lila i färgen...

Så mina frågor är om; någon vet om de ens är mogna? vissa av frukterna är mogna, och jag har smakat på ett, som var grön/gult inuti, men ändå var gott... och vad är det för träd/sort vi äger? Sen så har jag upptäckt att den ena stammen har en ganska så stor skada på nedersta delen av stammen, finns det någonting jag kan göra åt saken? och hur får man trädet till att ge mer frukt?, jag har nämligen aldrig sett det blomma....... beskärning?

Jag bigogar fyra bilder! behövs fler, så säg till! tongue.gif

Tack på förhand!/ en ovetande plommonälskare

[attachment=41616:plommon_4.jpg]

[attachment=41617:plommon2.jpg]

[attachment=41618:plommon_stam_skada.jpg]

[attachment=41619:plommon.jpg]

Huggorm
Det klassiska för att trädet skall må bättre är ju att gräva undan grässvålen ungefär lika långt ut som kronan når, så trädet slipper konkurrera med gräset om vatten och näring.

Skadan på stammen ser gammal ut, den är nog inget att oroa sig för nu. Förmodligen är den ännu ett bevis på din bärsärkargång med gräsklipparen biggrin.gif
Jowel
Hahaha, men hur skulle det se ut att inte ha någonting under trädet? ;P ? då skulle ju vi ha en cirkel med diamter på flera meter utan jord :S inte särskilt tilltalande... smile.gif
KURT
När det gäller att sortbestämma så är det bra om man har en bild på hela trädet, så att man kan se formen på trädet. Det finns flera plommonsorter som tar längre tid på sig att ge frukt (om det nu inte varit problem med pollinering tidigare). Allmänt gulplommon, brukar ge ganska stora träd som tar lång tid på sig att ge frukt.
Jowel
Oj, glömde att lägga upp hela trädet XD dumt av mej tongue.gif, jag har en bild,inte så värst bra, men behövs det fler så säg bara till, så går jag ut i regnet och fotar smile.gif

[attachment=41626:plommon_6.jpg]

Jowel
Har forskat lite själv igen, då min kära mormor nyss sade till mej, att hon ägt ett plommonträd som gett gul/gröna frukter ocksåtongue.gif Därför kan jag tänka mej att det kanske är Stor Grön Reine Claude, kanske? detta hittade jag på nätet, och där står det att en av pollinerarna är "Exprimentalfältets sviskon", vilket som råkar vara ett av de nya träd som jag planterade förra sommaren XD Vad tror ni?

STOR GRÖN REINE CLAUDE, Zon I-III
Osäker härkomst
Trädet: Är svagväxande med oregelbunden, utbredd krona, bördigheten är sen.
Frukt: Liten till medelstor, rund till plattrund. Gulgrön färg, på solsidan violettröda punkter och prickar, mycket saftigt med fin och god arom.
Mognar: I september.
Jord/växtplats: Varma, näringsrika jordar.
Användning: Hushålls- och bordsfrukt
Övrigt: Pollineringssorter Althans Reine Claude, Hackman, Experimentalfältets sviskon, Reine Claude d'Oullins.

Inga från Närke
Du skulle nog behöva klippa ur det lite försiktigt så ljus kommer in.
Sedan detta med rundel runt träden är inte alls svårt och det ska givetvis vara jord runt och sedan kan du plantera lite blommor runt om. Det är även lättare att klippa gräset och inte skada stammar på träden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon