Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Allt som man läser är inte rätt!, tidningar skriver ej alltid sanningen
          Ralf
          Inlägg 10-11-2003, 17:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Felaktiga domar
          Incest
          Allt är inte så lätt
          Läs själv här o begrunda!

läsvärd artikel

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Ti bee
          Inlägg 10-11-2003, 18:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Nej, jag kan ibland bli arg över människor som tror allt de läser! De som skriver är ju också bara människor med egna uppfattningar och fördomar, inga patenthållare på sanningen och är alls inte alltid speciellt insatta i det de skriver om (läs "inte alltid", naturligtvis så finns insatta skribenter likaså). Är man själv insatt i ett ämne (några få ämnen har väl alla som man vet rätt så mycket om), så kan vissa artiklar få en att dra på smilbanden, med faktafel och rena osanningar (läs nu "vissa artiklar", naturligtvis så finns sakligt och mycket välskrivet material också smile.gif).
          En gång hade jag en chef som läste tidningen (bara kvällstidningar) flitigt och han trodde på precis allt! ohmy.gif Det blev så fel så fel ibland! Puh, vilken pärs det var att lyssna på allt han "visste" om precis allting. Inget annat gällde, bara det någon skrivit i kvällspressen. Vilken makt media har.
          Har läst journalistik själv en gång och blev rätt paff över hur hårt kvällstidningarna pressade gränserna, det fanns verkligen knappt några gränser för vad de skrev för att få upp upplagan. Jag tror inte de förstår att vissa människor faktiskt tror allt de läser, eller?
          smile.gif

Orkade inte ta mig igenom artikeln, håller på att laga sen middag, så jag vet inte vad som står där för övrigt.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 10-11-2003, 18:56
          Länk hit: #3

Medlem

Ti Bee
          Då hoppas att du läser resten av artikeln senare noga!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-11-2003, 19:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Felaktiga domar har förekommit och kommer säkert att så göra även framöver och det är inte bara i incestmål, våldtäcktsmål det sker.

Om det finns bevis att domen är felaktig så rättas det väl till!?

Citera
          Ina
          Inlägg 10-11-2003, 19:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Boktips....

"Mediernas svarta bok - en kriminografi" av Maria-Pia Boëthius

"Välkommen till dramafabriken" med Dan Josefsson som redaktör

Citera
          pejahren
          Inlägg 10-11-2003, 19:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 2 384

Ofta är det väl tyvärr så, att först när bevisen att en dom är felaktig blir allt för starka, blir målet tagit upp. Det är inte så, som det borde vara, att när det kan vara tvivel så skall målet återupptas.

Även i Norge har vi haft motsvarande häxprocesser, speciellt incest, där många dömda i eftertid friats, men då efter att hela tillvaron rasat ihop, straffet är avtjänat och, i några fall livet avslutat för att få ett slut på elendet.

Citera
          Ingo
          Inlägg 10-11-2003, 20:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Jag läste hela och visst är det sant - att man inte ska tro allt man läser; att man har anledning att bli misstänksam när en viss åsikt blir alltför dominerande; att medierna har en tendens att gå i drev; att alla människor har sina värderingar som färgar vad de säger och det gäller även folk med akademisk titel. Ord är aldrig objektiva.

Men det gäller ju även honom som skrev den där artikeln. Han hävdar att det finns ett etablissemang som skapat ett klimat där -
          - problemet med incest överdrivs, barnen alltid tros på sitt ord och mängder av män blir falskt åtalade
          - problemen med mäns våld mot och dominans över kvinnor överdrivs och att motsatt problem (kvinnors dominans över män) är ett sorgligt underskattat problem
          - nazister demoniseras (fastän det egentligen är synd om dem) medan problem med "omvänd rasism" t.ex. invandrares våld mot svenskar förtigs.

Det åsiktspaketet har jag sett förut. Personer som hävdar detta brukar använda uttryck som "häxprocess" och "politiskt korrekt" flitigt, de pekar gärna ut feminister och akademiker/intellektuella som särskilt lögnaktiga och de framställer vanligen sina åsikter som något slags förbjuden sanning som aldrig tillåts komma fram, fastän jag tycker att likande åsikter har kommit fram rätt ofta på senare år i både tidningar och TV...

Jag säger inte att han har fel i allt vad han skriver, det mesta är jag för lite insatt i för att kunna avgöra det. Vad jag menar är att det är bara ännu en åsikt och att han inte verkar ha mer på fötterna än dem han kritiserar.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Ralf
          Inlägg 10-11-2003, 20:15
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Ingo @ 10-11-2003, 20:02)
          Vad jag menar är att det är bara ännu en åsikt och att han inte verkar ha mer på fötterna än dem han kritiserar.

Näe detta är inte bara ännu en åsikt... Det är en mkt genombearbetad artikel med faktakontroller.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          nilla
          Inlägg 10-11-2003, 20:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

Det åsiktspaketet har jag sett förut. Personer som hävdar detta brukar använda uttryck som "häxprocess" och "politiskt korrekt" flitigt, de pekar gärna ut feminister och akademiker/intellektuella som särskilt lögnaktiga och de framställer vanligen sina åsikter som något slags förbjuden sanning som aldrig tillåts komma fram,

Precis min reaktion också. Blir djupt misstänksam mot folk som använder begreppet "politiskt korrekt" om alla åsikter som inte stämmer med deras egna. I synnerhet om det används mer än två gånger i varje stycke...
          Sen drar han väl också en del väl drastiska slutsatser - som den att antalet män i barnomsorgen har minskat p.g. av pedofilhets. Det kan ju bero på helt andra skäl, att lönerna stinker t.ex.

Han har några poänger dock, i biten om att allmänt tyckande lätt premieras framför kunskap i medierna samt i stycket om att medierna ger en alltför förenklad bild. När fick vi senast läsa en artikel om kvinnliga pedofiler?
          För dom finns ju faktiskt också...

Gunilla

Citera
          Ingo
          Inlägg 10-11-2003, 20:47
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Ralf @ 10-11-2003, 20:15)
          Näe detta är inte bara ännu en åsikt... Det är en mkt genombearbetad artikel med faktakontroller.

Yeah, right.
          Som när han "redogör för en direkt lögn" som den där Hjalmarson skrivit om den s.k. obducenten. Det enda belägg som redovisas för att påståendet i fråga var osant består i att obducenten själv har sagt att det var en lögn.
          (Vilket i och för kan stämma; Hjalmarson hade ju enligt författaren på en direkt fråga inte kunnat verifiera påståendet, och det är ju dumt. Men ändå.)

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Ti bee
          Inlägg 10-11-2003, 21:41
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Men det gäller ju även honom som skrev den där artikeln. Han hävdar att det finns ett etablissemang som skapat ett klimat där -
          - problemet med incest överdrivs, barnen alltid tros på sitt ord och mängder av män blir falskt åtalade
          - problemen med mäns våld mot och dominans över kvinnor överdrivs och att motsatt problem (kvinnors dominans över män) är ett sorgligt underskattat problem
          - nazister demoniseras (fastän det egentligen är synd om dem) medan problem med "omvänd rasism" t.ex. invandrares våld mot svenskar förtigs.

Det åsiktspaketet har jag sett förut. Personer som hävdar detta brukar använda uttryck som "häxprocess" och "politiskt korrekt" flitigt, de pekar gärna ut feminister och akademiker/intellektuella som särskilt lögnaktiga och de framställer vanligen sina åsikter som något slags förbjuden sanning som aldrig tillåts komma fram, fastän jag tycker att likande åsikter har kommit fram rätt ofta på senare år i både tidningar och TV...

Åh, hövva! Var det sådana åsikter som det handlade om i artikeln. Då är jag glad att jag inte ödslade tid med den. sleep.gif

Incest- och kvinnovåldsfrekvensen överdrivs sannerligen inte. Det måste vara rätt svårt att demonisera en nazist, det gör de så bra själva.
          Gitter inte läsa artikeln.

--------------------

Citera
          emmae
          Inlägg 10-11-2003, 21:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 2 475

CITAT (Ti bee @ 10-11-2003, 21:41)
          Incest- och kvinnovåldsfrekvensen överdrivs sannerligen inte.

Sannerligen inte! Vi är många som står utanför statistiken.
          Ingen ser oss om vi inte ger oss tillkänna och inte alla orkar.
          Mörkertalet är stort det kan jag lova.

Citera
          Ingo
          Inlägg 10-11-2003, 22:31
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Ti bee @ 10-11-2003, 21:41)
          Var det sådana åsikter som det handlade om i artikeln. Då är jag glad att jag inte ödslade tid med den.

Nej inte bara, i rättvisans namn, tyngdpunkten låg på¨hur "Obducenten" har behandlats av diverse skribenter. Så, i linje med var diskussionen började - ta inte min beskrivning som sanningen om artikeln, bara en åsikt om den...

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Ella
          Inlägg 10-11-2003, 23:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

CITAT
           Ingo
          Vad jag menar är att det är bara ännu en åsikt och att han inte verkar ha mer på fötterna än dem han kritiserar.

CITAT
          Ralf

Jag har läst hela artickeln och hittar inte varifrån han har uppgifterna ifrån och därmed kan jag ju inte kontrollera fakta ohmy.gif Utan källhänvisningar så kan jag inte tycka att tidningen är mycket genomarbetad och med faktakontroller!

Berätta gärna hur du gjorde när du kontrollerade fakta. tongue.gif

--------------------
          Ella

Citera
          Ralf
          Inlägg 11-11-2003, 05:34
          Länk hit: #15

Medlem

Ella
          när jag ser artikeln publicerad i en tidskrift som ställer höga krav och på en web-plats var texter används för överklaganden till regeringsrätten av en juridikprofessor så ger det mig en tyngd i texten att lita på.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Ella
          Inlägg 11-11-2003, 11:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Ralf!

Sjung ut! Vad är det för en hemsilda! Det finns gott om hemsidor med svajig kvalite på sina länkar!

Jag vill faktiskt också kunna kolla vad det är för xxxx du har hittat.

Det lilla jag har sett av den tidningen klingar inte höga krav i mina öron precis!

--------------------
          Ella

Citera
          Annki
          Inlägg 16-11-2003, 13:27
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Det är lätt att döma, när man bara hört den ena parten. Den part som massmedia valt att fokusera på för att öka upplagan eller tittarsiffrorna. Varje gång man läser om ett fall som t ex Tumba-målet, önskar man att man hade varit närvarande i rättssalen och fått höra båda sidors versioner av det inträffade.

Visst är det bra att media tar upp incest, gruppvåldtäkter, hedersmord och vad det vara månde som inte borde få förekomma i vår civiliserade värld. Men man får aldrig glömma att deras första intresse är att tjäna pengar. Och att alltför många tar massmedia på ett för stort allvar, utan att ifrågasätta. "Det nyhetsankaret på TV säger måste ju vara sant". Måste det?

Jag tycker artikeln som Ralf länkade till är väldigt bra. Vi måste lära oss att ifrågasätta mer än vi gör idag. Vem spikar massmedia upp på skampålen nästa gång? Dig eller mig?

Jag försvarar inte de fega, testosteronstinna hannar som i grupp ger sig på en försvarslös kvinna. Eller det snedvridna psyke som kastar sig över ett försvarslöst barn. Absolut inte! Men därmed behöver man inte, som jag tycker mig märka att vissa feminister gör, dra alla karlar över en kam.

Jag tycker verkligen synd om den man i min bekantskapskrets som nyligen sa: "Nu för tiden törs man inte klappa en liten tjej på huvudet och fråga vad hon heter, för då blir man betraktad som "ful gubbe". Man törs över huvudtaget inte tilltala ett litet barn man inte känner." Ska det behöva vara så?

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          azofia
          Inlägg 17-11-2003, 11:18
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

CITAT (Annki @ 16-11-2003, 13:27)
          Jag tycker verkligen synd om den man i min bekantskapskrets som nyligen sa: "Nu för tiden törs man inte klappa en liten tjej på huvudet och fråga vad hon heter, för då blir man betraktad som "ful gubbe". Man törs över huvudtaget inte tilltala ett litet barn man inte känner." Ska det behöva vara så?

Visst är det sorgligt att det är så, men man kan ju inte skylla på de som vill skyda sina barn, det är ju pedofilernas fel att det blivit så här.
          Om jag hade barn skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra och inte uppmuntra barnen att ta kontakt med främmande människor. Sorgligt? Ja, men så är det. Det gäller ju trots allt barnens välbefinnande, inte de vuxnas i första hand.

Angående artikeln som det hänvisas till: när jag pluggade fick jag lära mig att ALDRIG, ALDRIG lita till något som inte hade ordentlig källhänvisning, alla sådana texter ratades direkt då de inte kan betraktas som trovärdiga.

Citera
          Annki
          Inlägg 17-11-2003, 18:16
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Jag tror nog att ungdomar av idag är tillräckligt kritiska för att inte tro på allt media blåser upp. Men hur är det med generation lite äldre? Och varför kan man inte spegla lite fler sidor i media? De kan väl köra sina svarta, feta rubriker och locka köpare i alla fall? När man väl köpt tidningen/TV-programmet kan man kanske få resten av historien? Då har de redan fått sina pengar, och jag som konsument får kanske något mer än ensidiga spekulationer för mina?

Visst måste man skydda sina barn. Men ibland känns det som om det gått lite hysteri i den biten också.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Posse
          Inlägg 18-11-2003, 00:11
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (azofia @ 17-11-2003, 11:18)
          Om jag hade barn skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra och inte uppmuntra barnen att ta kontakt med främmande människor. Sorgligt? Ja, men så är det. Det gäller ju trots allt barnens välbefinnande, inte de vuxnas i första hand.

Jag hoppas och tror att barn nuförtiden är mycket bättre på och har bra mycket lättare att säga ifrån mot "klappare", än på den tiden när alla personer i vuxenlängd skulle tilltalas underdånigt med "tant" och "farbror".

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 14:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon