Jag har bara två holkar eftersom jag misstänkte att det skulle vara ganska långt avstånd mellan.
Det verkar vara god tillgång på föda….i alla fall som jag tolkar sorkens härjningar

. Jag ( läs mannen) har faktiskt lyckats fånga 3 med fälla i år och jag hittar nya hål varje dag.
Träden som holkarna ska sitta i är mina/våra egna så något tillstånd behövs inte. Jag är i alla fall glad att vi kan sätta dem i ett lövtäd så inte värdefullt sågtimmer blir förstört.
Jag har massor av sjöfågel i vår havsvik. I år har vi haft två häckande svanpar vars ungar nu nästan är färdigväxta. Det är nu bara färgen som skiljer dom åt. De har inte börjat flyga än. Jag väntar med spänning på att de ska pröva vingarna. Det ena paret har tre ungar och det andra åtta. Jag/vi tror att det svanpar som hade åtta ungar ”stulit” ungarna från ett tredje par som häckade lite längre ut i fjärden.
En småskarakehona hade som mest 22 dunungar på släptåg

. I går såg jag, vad jag tror är den flocken nu var det bara ett tiotal kvar och några hade börjat få ”nacktofs”.
Jag har ett alldeles eget måspar också

. De häckar på taket på virkesförrådet och bryr sig inte om att vi är nära boet. Det är jättekul att se hur de jämlikt delar ansvaret för ruvningen.
Tidigt i morse såg jag att det kommit några ejdrar också. Jag kan inte så mycket om fåglar men ejdrarna brukar av någon anledning samlas i flock utanför vår strand på hösten. Jag gissar att de samlar sig för att ge sig iväg ut till "öppet vatten".
/Anki