Full version: Uggleholkar
Anki V
Som ett led i den pågående kampen mot sork i trädgården har jag fått mannen i mitt liv att tillverka ”uggleholkar”.
[attachment=41669:holk.JPG]

Nu har jag ingen aning om var jag/vi ska sätta upp dessa. Om jag sätter dem för nära vattnet finns det risk att jag i stället får ex. Skrake har jag förstått. Jag sätter min tillit till att det finns ”uggleexperter här på forumet.

Sommarstugetomten är ganska stor och jag har flera olika ”sorters” skog där jag kan placera holkarna.

1. Hur högt upp bör de sitta? De är ganska så tunga…..
2. Hur långt ifrån stranden ska jag ha dem för att inte sjöfågeln ska ta över?
3. Ska de sitta i tät eller gles skog?
4. Ska holkarna spikas upp i en yvig gran, på stammen av en gles tall eller kanske på ett lövträd?
5. Jag gissar att ugglor har revir…..Hur långt avstånd ska det vara mellan holkarna?

/Anki
KURT
Jag tror inte att det är stor konkurrens mellan sjöfågel och ugglor, ugglorna lägger ju rimligen ägg långt innan sjöfåglarna börjar. Det viktigaste är nog att de sitter stadigt, och då är det nog bäst att sätta dem på en stolpe, eller hänga dem i en vajer eller liknande, att spika upp dem är ingen bra idé. Vad du sedan sätter den i för träd är inte heller så viktigt, ugglorna är bara glada åt alla hål och finner det även om den är skymd av grenar, däremot behöver ju sjöfåglar fri inflygning till sina bon.
Anki V
Tack Kurt.

Då har det alltså inte så stor betydelse var/hur jag sätter holkarna då?

Kan det räcka med 100 meter mellan? Jag har noterat att i alla fall måsar verkar ha ”revir”. Det finns ett häckande måspar ungefär var 100:e meter.

På baksidan av holkarna sitter sådan där metallband med hål i (det syns inte så tydligt på bilden). Jag gissar att holkarna kommer att skruvas upp…..Enl. ”snickarn” så ska det inte vara några problem med att banden inte orkar hålla upp holkarna.

/Anki
Myosotis
Minsta avstånd mellan boplatser hos kattuggla, hittat i min litteratur:
600-700m
450-500m
225m
100-150m
Revirets storlek varierar med tillgång på föda och hål. Sätt du upp med 100m mellanrum om du har många holkar, alla kommer antagligen ändå inte att bli bebodda oavsett avstånd. Annars håller jag med Kurt, höjd och träslag spelar ingen roll. Har du tillstånd att spika/skruva i träd? Eller det är din egen mark? Om träden någon gång i framtiden tas ner förstör invuxna spikar sågen. Ett bra tips är att sätta upp med sladdar. Metalltråd töjer sig inte och kan växa in i trädet på en säsong.
Är det så mycket sjöfågel hos dig? Det är väl gulligt med små skrak- eller knipungar som hoppar ur holken!
Anki V
Jag har bara två holkar eftersom jag misstänkte att det skulle vara ganska långt avstånd mellan.

Det verkar vara god tillgång på föda….i alla fall som jag tolkar sorkens härjningar nono.gif . Jag ( läs mannen) har faktiskt lyckats fånga 3 med fälla i år och jag hittar nya hål varje dag.

Träden som holkarna ska sitta i är mina/våra egna så något tillstånd behövs inte. Jag är i alla fall glad att vi kan sätta dem i ett lövtäd så inte värdefullt sågtimmer blir förstört.

Jag har massor av sjöfågel i vår havsvik. I år har vi haft två häckande svanpar vars ungar nu nästan är färdigväxta. Det är nu bara färgen som skiljer dom åt. De har inte börjat flyga än. Jag väntar med spänning på att de ska pröva vingarna. Det ena paret har tre ungar och det andra åtta. Jag/vi tror att det svanpar som hade åtta ungar ”stulit” ungarna från ett tredje par som häckade lite längre ut i fjärden.

En småskarakehona hade som mest 22 dunungar på släptåg wub.gif . I går såg jag, vad jag tror är den flocken nu var det bara ett tiotal kvar och några hade börjat få ”nacktofs”.

Jag har ett alldeles eget måspar också laugh.gif . De häckar på taket på virkesförrådet och bryr sig inte om att vi är nära boet. Det är jättekul att se hur de jämlikt delar ansvaret för ruvningen.

Tidigt i morse såg jag att det kommit några ejdrar också. Jag kan inte så mycket om fåglar men ejdrarna brukar av någon anledning samlas i flock utanför vår strand på hösten. Jag gissar att de samlar sig för att ge sig iväg ut till "öppet vatten".

/Anki
KURT
På sofnets holksida finns tips hur man kan fästa holkar. Av flera anledningar så bör man inte spika/skruva i bakstycket, förutom att det blir skräp i veden, så riskerar holken att brista i förtid när trädet växer:

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=825&typ=1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon