...roligt när andra gillar det man gör..
Smuleborg, nej, ingen markduk behövs eftersom allt skräp och rötter grävs bort. Något enstaka ställe har jag satt markduk där det helt enkelt inte gott att gräva tillräckligt djupt. Däremot sätter jag byggplast i kanten mot naturen (skogen) för att försöka hindra rotinvasion från träd. Någon gång kommer väl trädrötterna att krypa under plasten också, oavsett hur djupt man gräver men den dagen den sorgen.
Hela trädgården är anlagd i skogen och jag binder ihop den med dessa gångar och konstigt nog blir det knappt något ogräs alls mellan stenarna. Så småningom kommer mossan men det blir bara trevligt.
Björkfrön får jag däremot i torvblocken där de gärna slår rot, oj, vad jag noppat små björkplantor ur torven nu på eftersommaren. Det tar några år innan mossa och ljung börjar växa i blocken och då verkar det vara svårare för björkfröna att få fäste.
Här skall grävas en stor rabatt, den sista mot skogen

...fast det har jag sagt många ggr...men faktum är att det börjar bli för stort. Funderar vad jag skall plantera som harmonierar med omgivningen...vet inte...men mera buskar och träd för att det är mycket enklare att sköta än perennrabatter.
Kollar om jag har några fler bilder (opublicerade

)