Full version: Före och efter
Gunilla T
Före..

[attachment=41765:DSCN11360001.JPG]

..och efter. Kan inte låta bli att sätta sten...här skall bli en stor rabatt mot skogen så småningom.

[attachment=41766:DSCN11370001.JPG]
blomkronan
Gud vad du är duktig och vad fint det blev tummenupp.gif
Men var får du tag på alla stenar confused.gif
Vad underbart att ha en sådan tomt som du har som bara kan växa och växa biggrin.gif
Aqvakul
Ännu ett fantastiskt snyggt projekt!
tepa
Hej Gunilla

Hos dig jobbas det också ser jag. Vad har ni under stenarna? Ser ut som cement ? Ni har ju fått det jämt och fint.

Hälsn Tepa
Gunilla T
Det är bara vanlig sand under och mellan stenarna, det går alldeles utmärkt med natursten.

Stenarna hämtar vi några mil härifrån vid att grustag där man gräver ut en ås och krossar alla dessa vackra stenar -cry-.gif

Vi brukar hämta med släpkärran och man får plocka och lasta på så mycket det går för lite kaffepengar till killarna. Kan väl säga att vi hämtat åtskilliga lass under åren..

Kullersten är jätteenkelt att sätta, oftast har de en sida som är platt och hamnar uppåt, ojämnheterna regleras med sanden. De är tillräckligt tunga så de sitter bra och tjälen på vintern skadar inte gångarna. Mycket enklare med sten än med gräsytor mellan rabatterna.
stennie
Beundrar din trädgård!!! wub.gif
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 09-09-2009, 08:43) *
Det är bara vanlig sand under och mellan stenarna, det går alldeles utmärkt med natursten.

Stenarna hämtar vi några mil härifrån vid att grustag där man gräver ut en ås och krossar alla dessa vackra stenar -cry-.gif

Vi brukar hämta med släpkärran och man får plocka och lasta på så mycket det går för lite kaffepengar till killarna. Kan väl säga att vi hämtat åtskilliga lass under åren..

Kullersten är jätteenkelt att sätta, oftast har de en sida som är platt och hamnar uppåt, ojämnheterna regleras med sanden. De är tillräckligt tunga så de sitter bra och tjälen på vintern skadar inte gångarna. Mycket enklare med sten än med gräsytor mellan rabatterna.

Jättefint, skulle passa hos oss också.

Täckduk underst?

Meriona
Supersnyggt - igen, Gunilla! wub.gif
Fågelvägen
Så vackert, Gunilla! Och gångarna vindlar fram precis som stigar i skogen, inga tråkiga raka linjer och räta vinklar. Hoppas du lägger in flera bilder, också på tidigare gångar med dina fina planteringar. bravo.gif
Kullersten är verkligen både roligt och lätt att lägga och ser genast ut som om stenarna alltid legat där. Har du inte problem med fröplantor (av björk t.ex.) som vill växa mellan stenarna?
Monarda
Snyggt och prydligt och tänkt så härligt att gå barfota på solvarma stenar. Önskar jag hade ett sånt grustag i närheten.
Gunilla T
thanks.gif ...roligt när andra gillar det man gör..

Smuleborg, nej, ingen markduk behövs eftersom allt skräp och rötter grävs bort. Något enstaka ställe har jag satt markduk där det helt enkelt inte gott att gräva tillräckligt djupt. Däremot sätter jag byggplast i kanten mot naturen (skogen) för att försöka hindra rotinvasion från träd. Någon gång kommer väl trädrötterna att krypa under plasten också, oavsett hur djupt man gräver men den dagen den sorgen.

Hela trädgården är anlagd i skogen och jag binder ihop den med dessa gångar och konstigt nog blir det knappt något ogräs alls mellan stenarna. Så småningom kommer mossan men det blir bara trevligt.

Björkfrön får jag däremot i torvblocken där de gärna slår rot, oj, vad jag noppat små björkplantor ur torven nu på eftersommaren. Det tar några år innan mossa och ljung börjar växa i blocken och då verkar det vara svårare för björkfröna att få fäste.

Här skall grävas en stor rabatt, den sista mot skogen whist.gif ...fast det har jag sagt många ggr...men faktum är att det börjar bli för stort. Funderar vad jag skall plantera som harmonierar med omgivningen...vet inte...men mera buskar och träd för att det är mycket enklare att sköta än perennrabatter.

Kollar om jag har några fler bilder (opublicerade blush.gif )
Gunilla T
Hmmm...fungerar bara att skicka två bilder i gången...

[attachment=41813:DSCN10650001_1.JPG][attachment=41812:DSCN10960001.JPG]
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 09-09-2009, 19:48) *
thanks.gif ...roligt när andra gillar det man gör..

Smuleborg, nej, ingen markduk behövs eftersom allt skräp och rötter grävs bort. Något enstaka ställe har jag satt markduk där det helt enkelt inte gott att gräva tillräckligt djupt. Däremot sätter jag byggplast i kanten mot naturen (skogen) för att försöka hindra rotinvasion från träd. Någon gång kommer väl trädrötterna att krypa under plasten också, oavsett hur djupt man gräver men den dagen den sorgen.

Hela trädgården är anlagd i skogen och jag binder ihop den med dessa gångar och konstigt nog blir det knappt något ogräs alls mellan stenarna. Så småningom kommer mossan men det blir bara trevligt.

Björkfrön får jag däremot i torvblocken där de gärna slår rot, oj, vad jag noppat små björkplantor ur torven nu på eftersommaren. Det tar några år innan mossa och ljung börjar växa i blocken och då verkar det vara svårare för björkfröna att få fäste.

Du gör som jag, gräver smile.gif Rotinvasion från träd, jo du, men det löser sig.

Dina "gångar" kommer vi nog att planka, om vi får?

CITAT (Gunilla T @ 09-09-2009, 20:01) *
Hmmm...fungerar bara att skicka två bilder i gången...

Fantastiskt fint.

Nu cirkulerar idéer i skallen min.
Gunilla T
Två bilder från tidigare i sommar..har ingen patent på idéer så varsågod och kopiera Smuleborg

[attachment=41826:DSCN07510001.JPG][attachment=41827:DSCN07480001_1.JPG]
Biggan_
Det är en sagolikt vacker trädgård du har Gunilla! Jag är jätteimponerad!
smuleborg
Fantastiskt fint.
Gunilla T
Några bilder från min minimalistiska plantering...

[attachment=41864:DSCN11470001.JPG][attachment=41863:DSCN11460001.JPG]
Gunilla T
"Stenrika" som vi är händer detta mer ofta än sällan men denhär stenen går inte att rubba, den är stooor! ..och här hade jag planerat för ett träd sweatingbullets.gif

[attachment=41888:DSCN11510001.JPG]
Grå
Jösses Gunilla!! Vad fint du har gjort, det trodde jag faktiskt inte om dig. (Ta det hur du vill, men det är en komplimang)

Jag måste nog förtydliga mig lite iallafall - jag trodde att du hade en vanlig trädgård. Så.
ängsvädd
Otroligt vackert Gunilla wub.gif Det ligger en hel del arbete bakom förstår jag!
Gunilla T
CITAT (Grå @ 12-09-2009, 09:49) *
Jösses Gunilla!! Vad fint du har gjort, det trodde jag faktiskt inte om dig. (Ta det hur du vill, men det är en komplimang)

Jag måste nog förtydliga mig lite iallafall - jag trodde att du hade en vanlig trädgård. Så.

rotfl.gif ...jag kan nog ana vad du trodde...men jag har vanlig trädgård också med vanliga perenner

[attachment=41898:DSCN10860001.JPG]

Ingen bra bild, den är tagen i solsken

smuleborg
Oerhört fint. Och jag ser verkligen arbetet bakom. Det är vägen, inte (enbart) målet... Vi kommer att låna smile.gif .
smuleborg
Tittar igen, uppifrån och ner. Mycket imponerad.
Gunilla T
Oooops..lyckats starta två trådar med samma rubrik...minnet är kort.

Tack Smuleborg..materialet du undrar över som jag täckt rabatten med är diabas men man kan använda vanligt gårdsgrus lika bra.

Och visst är det så som du skriver, målet för mig har aldrig varit en färdig trädgård, målet är vägen...

Och nu har vi äntligen lyckats tippa stenen (med hjälp av en sorts vinsch med rep som vi fäste runt en sten i skogen) så nu kommer den ovanför markytan och får bli en trampsten, bättre än så går det inte.

[attachment=42030:DSCN11540001.JPG]
Gunilla T
Blev lite större än vad det var tänkt från början eftersom jag köpte en solfjäderstall som skall i jorden nu...ny surjordsbädd på gång och så får jag nog plats med en Magnolia till våren och lite till... giggle.gif

[attachment=42641:DSCN11940001.JPG]

[attachment=42642:DSCN12010001.JPG]
diva&hero
Jättefina bilder GunillaT!!! Blir som vanligt helt betagen av miljön.. rolleyes.gif
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2009, 20:04) *
Oooops..lyckats starta två trådar med samma rubrik...minnet är kort.

Tack Smuleborg..materialet du undrar över som jag täckt rabatten med är diabas men man kan använda vanligt gårdsgrus lika bra.

Och visst är det så som du skriver, målet för mig har aldrig varit en färdig trädgård, målet är vägen...

Och nu har vi äntligen lyckats tippa stenen (med hjälp av en sorts vinsch med rep som vi fäste runt en sten i skogen) så nu kommer den ovanför markytan och får bli en trampsten, bättre än så går det inte.

Diabas, jag ska lägga det på minnet.

Det var en gång, vi kämpade med en stor sten (men jämfört med din...). Och plötsligt, det var på framsidan, kryllade det med människor runt oss. Konstiga varelser i konstiga munderingar, det var orienterare. En tävling med kontroll utanför - närapå - husknuten. Sara (vår underbara katt) for iväg som en avlöning.
Gunilla T
[attachment=42720:DSCN12040001.JPG]

Nu är surjordsbädden klar och min Sciadopitys verticillata - solfjäderstall är äntligen planterad.

Nu är det bara resten kvar....

[attachment=42721:DSCN12060001.JPG]
Crazy4Flowers
Hur läcker som helst i din trädgård, vilket jobb.

Ger en riktig inspirations kick. tummenupp.gif
Men det får nog bli ideer som får verkställas till våren, mycket att fundera på över vintern...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon