Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svenska kyrkan, Nyfiken fråga
          Snöflinga
          Inlägg 09-09-2009, 20:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Detta ämne var oppe för något år sedan och jag skriver nu som då att jag är medlem av olika skäl. Främst för att jag anser att våra kyrkor är en kulturskatt vi har att förvalta. Gillar att gå in och titta på utsmyckningar, kanske tända ett ljus och njuta av tystnaden. Andra skälet är vad kyrkan gör för de utsatta i samhället genom diakoniverksamheten och även samtal och en massa annat.
          Visst finns det rötägg inom kyrkan ... men det finns det ju också inom alla yrken.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-09-2009, 20:13
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har varit utanför sedan födseln, eftersom föräldrarna valde att gå ur. Och jag har inte minsta tanke på att gå med, eftersom jag är totalt oreligiös. Fast det är ju synd på alla gamla fina kyrkor som står och förfaller...

Citera
          herkules
          Inlägg 09-09-2009, 21:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (pejori @ 09-09-2009, 12:02) *
          Knepigt det där, för mitt barnbarn fick av samma orsak inte döpas i kyrkan, för att inte mamman var döpt och det var förra året. angry.gif
          Sikiljer dom på folk och fä tro? naughty.gif

självklart får man döpa sitt barn i svenska kyrkan även om man själv inte är döpt, man behöver inte vara statsminister för det, jag har gjort det!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          pejori
          Inlägg 09-09-2009, 21:15
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (herkules @ 09-09-2009, 22:12) *
          självklart får man döpa sitt barn i svenska kyrkan även om man själv inte är döpt, man behöver inte vara statsminister för det, jag har gjort det!

Då hänger det väl på prästen då, för det var tvärstopp såvida inte mamman döpte sig samtidigt.

Inte heller den påtänkte gudfadern godkänndes, för han är inte döpt han heller, med född in i kyrkan

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2009, 21:18
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pejori @ 09-09-2009, 22:15) *
          Då hänger det väl på prästen då, för det var tvärstopp såvida inte mamman döpte sig samtidigt.

Inte heller den påtänkte gudfadern godkänndes, för han är inte döpt han heller, med född in i kyrkan

Det du säger Pejori måste nog vara snudd på tjänstefel.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          godanro
          Inlägg 09-09-2009, 21:22
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 20 040

Räcker det inte med att en förälder är medlem i kyrkan? Likaså vid vigsel behöver inte endast en partner vara medlem?

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 09-09-2009, 21:35
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (pejori @ 09-09-2009, 22:15) *

Låter otroligt, sicken präst wacko.gif H*n har helt fel. Gå vidare och tala med annan präst.

Citera
          EKLO
          Inlägg 09-09-2009, 21:36
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Snöflinga @ 09-09-2009, 21:02) *
          Detta ämne var oppe för något år sedan och jag skriver nu som då att jag är medlem av olika skäl. Främst för att jag anser att våra kyrkor är en kulturskatt vi har att förvalta. Gillar att gå in och titta på utsmyckningar, kanske tända ett ljus och njuta av tystnaden. Andra skälet är vad kyrkan gör för de utsatta i samhället genom diakoniverksamheten och även samtal och en massa annat.
          Visst finns det rötägg inom kyrkan ... men det finns det ju också inom alla yrken.

Jag är kvar som medlem av högst grumliga skäl, vilka jag återkommande försöker granska utan att riktigt göra slag i nån sak. Från början kvarstod jag av samma skäl som du, Snöflinga, för byggnadernas skulle (gillar målningarna i medletidskyrkor och tycker den historia de innehåller är spännande och sällsynt), men sen fick jag reda på att de gamla kyrkorna underhålls av staten i alla fall, dvs inte av våra medlemsavgiftger. Där rök ett enkelt argument för mig, återstår nu bara de knivigare, grumligare. Något om människors enkla önskan efter en enkel gemenskap kring det som inte är enkelt, kanske. Tvivlare som jag är.

Redigerat av EKLO: 09-09-2009, 21:37

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 09-09-2009, 23:43
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag är troende, därför ser jag det som naturligt att tillhöra en kyrka, även om jag inte giillar allt den gör.
          Ni som inte trot på GUd, gå ur kyrkan NU!
          Jag är också trött på att diskrimineras för mina åsikter.
          Nej, jag anser inte kyrkan ska viga HBTQ:RSCETXMSÖ- personer, eftersom det inte finns stöd för något sådant i kyrkans rättesnöre, Bibeln.
          DISKRIMINERAR??
          Inte det minsta! Jag har absolut ingenting emot att man inför borgerlig vigsel med samma rättigheter, eller det finns ju redan.

Jag har en annan fråga om det hela, inför kyrkovalet:

Om nu staten och kyrkan har gått skilda vägar och kyrkan, Gud eller TRO överhuvudtaget inte får vara en del av det svenska samhället, styrelsesättet och politiken...

VARFÖR tror staten att den ska vara del av ett kristet samfund?

Kyrkan baserar sig på bibeln och församlingen. Där har politiken ingen makt och skall så inte ha.

Någon pratade om diskriminering?

Ut med politikerna i kyrkan ! Här har vi diskrimineringen !
          Finns dom månne i Sveriges synagogor, moskéer eller frikyrkorna? Styr dom kanske humaisterna?
          Icke sa Nicke..

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 10-09-2009, 05:18
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2009, 22:18) *
          Det du säger Pejori måste nog vara snudd på tjänstefel.

Eller ett gammalt prästskrälle, som portade tomtenissar på 1:a advent, med motivationen att det inte var ett kristet inslag.
          Då var det ändå ett "barntåg" det handlade om. -fear-.gif

CITAT (Farbror Blå @ 10-09-2009, 00:43) *
          /...I
          /.../

Det bestämmer varje individ själv om den vill, inte någon annan. mad.gif

Gick alla icketroende ur kyrkan, så tar det inte lång tid, förrän kyrkorna står helt tomma. wacko.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 10-09-2009, 05:24
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Även om man går ur kyrkan så får man fortfarande betala en hel del skatt till kyrkan för begravningsplats och folkbokföringen. (Idag sköts folkbokföringen av skattemyndigheten alltså borde kyrkoskatten sänkas lite till.)

När jag gick ur kyrkan räknade jag med att jag tjänade en dryg hundralapp i månaden på att inte vara medlem. Det var inget tungt vägande skäl för min del. Hur mycket jag tjänar på det idag vet jag faktiskt inte. Har inte räknat på det på många år.

Citera
          Grå
          Inlägg 10-09-2009, 05:45
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Om man tror på Gud men inte på det som står i Bibeln då? Om man anser att de flesta präster ljuger och för sina anhängare bakom ljuset och har gjort så sedan Kristendomens födelse?
          Får man vara med i kyrkan för dig då?

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-09-2009, 07:42
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (Snöflinga @ 09-09-2009, 22:35) *
          Låter otroligt, sicken präst wacko.gif H*n har helt fel. Gå vidare och tala med annan präst.

Jag tror att de inte behöver göra något som strider mot deras egen övertygelse, ett trippelbröllop vi skulle gå på fick akut-flyttas för att prästen vägrade viga det ena paret, för flickan var nämligen gravid.
          Men det var en gammal präst, han är nog pensionerad sen 15 år tillbaka.

Citera
          herkules
          Inlägg 10-09-2009, 08:02
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (pejori @ 10-09-2009, 06:18) *
          Eller ett gammalt prästskrälle, som portade tomtenissar på 1:a advent, med motivationen att det inte var ett kristet inslag.
          Då var det ändå ett "barntåg" det handlade om. -fear-.gif

jag har ganska nära insyn i vår kyrkas verksamhet, även den på barntimmarna, där har det varit samma diskussioner om tomtar runt 1:a advent.
          frågan är om ungarna mår så himla dåligt av att inte ha nissar med, tror faktiskt det mest är föräldrarna.
          de flesta barn tycker ju att så som det står i barnens bibel är så jättespännande (som en saga!) och de nöjer sig med det.
          det kan jag tycka att föräldrar/andra vuxna också kan göra, tomtar och annat blir det mycket runt jul i alla fall.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-09-2009, 08:13
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag gick ur kyrkan för några år sedan, men börjar nu fundera på att gå med igen. Jag är i o för sig tveksam till om det finns någon gud/högre makt, men skulle så gärna vilja tro det. Dock är jag som ni andra skrivit emot många prästers syn på kvinnor, homosexuella mfl. Jag tror det finns mycket falskhet inom kyrkan - men det finns det ju överallt. Det skulle vara en enorm trygghet att tro på en god gud. Dock är det här med tron på helvetet inom kristendomen en riktig rysare.

Finns det någon religion som inte tror på något helvete eller liknande, att vissa människor ska få lida för sina synder och misstag?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-09-2009, 08:14
          Länk hit: #56

Gäster

CITAT (Monica M zon 4 @ 10-09-2009, 06:24) *
          Även om man går ur kyrkan så får man fortfarande betala en hel del skatt till kyrkan för begravningsplats och folkbokföringen. (Idag sköts folkbokföringen av skattemyndigheten alltså borde kyrkoskatten sänkas lite till.)

När jag gick ur kyrkan räknade jag med att jag tjänade en dryg hundralapp i månaden på att inte vara medlem. Det var inget tungt vägande skäl för min del. Hur mycket jag tjänar på det idag vet jag faktiskt inte. Har inte räknat på det på många år.

Jag tjänar mer än så. 99 öre per intjänad hundralapp, det ger en himla massa pengar tillbaka i juni varje år. 33 öre betalar jag i begravningsavgift, det får det kanske vara värt för att få bli uppeldad, gissar att pengarna ska gå även till de som inte kunnat jobba och betala sin begravningsavgift via skatten, också helt okej.
          Här kan du se vad du betalar i din kommun/församling:

Detaljnivå

Citera
          Piccante
          Inlägg 10-09-2009, 19:35
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag är troende, därför ser jag det som naturligt att tillhöra en kyrka, även om jag inte giillar allt den gör.
          Jag är också trött på att diskrimineras för mina åsikter.
          Nej, jag anser inte kyrkan ska viga HBTQ:RSCETXMSÖ- personer, eftersom det inte finns stöd för något sådant i kyrkans rättesnöre, Bibeln.
          DISKRIMINERAR??
          Inte det minsta! Jag har absolut ingenting emot att man inför borgerlig vigsel med samma rättigheter, eller det finns ju redan.

Jag har en annan fråga om det hela, inför kyrkovalet:

Om nu staten och kyrkan har gått skilda vägar och kyrkan, Gud eller TRO överhuvudtaget inte får vara en del av det svenska samhället, styrelsesättet och politiken...

VARFÖR tror staten att den ska vara del av ett kristet samfund?

Kyrkan baserar sig på bibeln och församlingen. Där har politiken ingen makt och skall så inte ha.

Någon pratade om diskriminering?
          Ut med politikerna i kyrkan ! Här har vi diskrimineringen !
          Finns dom månne i Sveriges synagogor, moskéer eller frikyrkorna? Styr dom kanske humaisterna?
          Icke sa Nicke..

Ibland har du en väldigt auktoritär syn på saker och ting Farbror Blå! Jag kan iofs hålla med dig om en sak, tror man inte så kan man lika gärna lämna kyrkan. Jag gjorde det och jag hade nog tyckt att det skulle kännas som hyckleri att stanna i kyrkan. Men samtidigt så verkar Svenska kyrkan vilja ha det så? Svenska kyrkan verkar sträva efter att vara en bred folkkyrka där vem som helst nästa ska kunna vara med oavsett hur och på vad man tror. Men det måste väl ändå vara ett personligt ställningstagande i slutändan vad folk väljer att göra.
          Att kyrkan diskriminerar sina egna medlemmar vet jag inte. Det finns många även inom kyrkan som är för samkönade äktenskap, kvinnliga präster etc.

Sen lägger sig inte staten sig i kyrkovalet, det är politiska partier som gör det. I princip så kan väl kyrkan organisera sina beslutande församlingar hur man vill, man kan ha ett allmänt möte på kyrkbacken där alla församlingsmedlemmar för vara med och besluta. Det är väl traditionen från statskyrkan som hänger kvar att ha nationellt val till kyrkan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bee
          Inlägg 11-09-2009, 10:04
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Giftaslystna som gått ur kyrkan kan ha intresse av att gå med igen: Artikel i GP
          Det är gratis att gifta sig i kyrkan om man använder församlingskyrkan och församlingsprästen.

Själv är jag medlem av födsel och gammal vana och känner ingen anledning att ändra på det.

Sen måste jag säga att jag aldrig förstått varför politiska partier skall bestämma i kyrkan. Dom skall hålla sig borta! Det enda "kyrkliga" partiet är väl KD men dom är väl pingstvänner?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Meriona
          Inlägg 11-09-2009, 11:42
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (Bee @ 11-09-2009, 11:04) *
          Det enda "kyrkliga" partiet är väl KD men dom är väl pingstvänner?

Nänä det kan inte stämma. Jag känner en KD-politiker och hon är inte pingstvän.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 11-09-2009, 12:17
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Grå @ 10-09-2009, 06:45) *
          Om man tror på Gud men inte på det som står i Bibeln då? Om man anser att de flesta präster ljuger och för sina anhängare bakom ljuset och har gjort så sedan Kristendomens födelse?
          Får man vara med i kyrkan för dig då?

Nej absolut inte!
          Inte för att jag vill vara ensam i kyrkan på något vis, men om man inte tror på kyrkans män, välj då en kyrka där ni trivs=)
          Jag tillhör statskyrkan, men går minst lika gärna till öppnare, frikyrkliga förbund, där det är på ett annat sätt

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-02-2026, 12:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon