Junisötpispel Kopparhäggmispel Rödbladig smällspirea Rönnspirea Ädelsypress Tuja Vintergrön liguster
Var inne på plantagens hemsida och kollade häckar. Det här var dom häckar jag hittade som jag tror skulle kunna funka bra på våran tomt. Vi bor i norra sthlm, tomten är 530 kvm och vi ska ringa in den med 80 meter häck. Häcken måste hållas rätt smal på vissa ställen så att vi kan ta oss runt tomten då den som sagt inte är så stor :-) Den rödbladiga smällspirea planterade jag som solitär buske vid vårat första hus, hann bara bli 2 år innan vi flyttade men jag tyckte den var superfin med sina lilaröda blad. Frågan är om inte den tar för stor plats som häck, och kanske är rätt dyr med?
Skulle vilja höra era erfarenheter om dom häckar jag nämt ovan?? Jättetacksam för hjälp, ska plantera i höst och vi är superveliga om vad vi ska ha. Om ni vet hur fort dom växer, pris och om dom blir täta får ni gärna skriva det med. Vi vill ha en häck som ger insynskydd men det måste inte heller vara en tät mur. Varit inne på vintergrön liguster och tuja men det finns ju säkerligen en massa andra bra häckar med?
Undrar även lite om dom här buskarna. Kommer planetera en buske och ett träd solitärt i trädgården. Hur fort växer dom upp?
Paradisbuske Praktmagnolia Snöbollsbuske Fylld vidjehortensia[/b]
Redigerat av Matillin: 11-09-2009, 09:21
|