Matillin
11-09-2009, 08:54
Junisötpispel
Kopparhäggmispel
Rödbladig smällspirea
Rönnspirea
Ädelsypress
Tuja
Vintergrön liguster
Var inne på plantagens hemsida och kollade häckar.
Det här var dom häckar jag hittade som jag tror skulle kunna funka bra på våran tomt.
Vi bor i norra sthlm, tomten är 530 kvm och vi ska ringa in den med 80 meter häck.
Häcken måste hållas rätt smal på vissa ställen så att vi kan ta oss runt tomten då den som sagt inte är så stor :-)
Den rödbladiga smällspirea planterade jag som solitär buske vid vårat första hus, hann bara bli 2 år innan vi flyttade men jag tyckte den var superfin med sina lilaröda blad.
Frågan är om inte den tar för stor plats som häck, och kanske är rätt dyr med?
Skulle vilja höra era erfarenheter om dom häckar jag nämt ovan??
Jättetacksam för hjälp, ska plantera i höst och vi är superveliga om vad vi ska ha.
Om ni vet hur fort dom växer, pris och om dom blir täta får ni gärna skriva det med.
Vi vill ha en häck som ger insynskydd men det måste inte heller vara en tät mur.
Varit inne på vintergrön liguster och tuja men det finns ju säkerligen en massa andra bra häckar med?
Undrar även lite om dom här buskarna.
Kommer planetera en buske och ett träd solitärt i trädgården.
Hur fort växer dom upp?
Paradisbuske
Praktmagnolia
Snöbollsbuske
Fylld vidjehortensia[/b]
Huggorm
11-09-2009, 08:56
Tujan blir just som en tät mur, ganska hög också. Förmodligen samma med ädelcypressen.
ingrids
11-09-2009, 09:25
Om du vill ha en röd häck finns ju röd häckberberis som ju kan bli rejält tät även om den inte är vintergrön. Den blir nog inte mycket högre än 1,5 meter och jag tror att den går att hålla smal men eftersom den är taggig är den inte lämplig om man nästa måste tränga sig fram.
Ophelia
14-09-2009, 13:20
Kopparhäggmispeln är väl en fantastisk buske under hösten och våren när de blommar. Junisötmispeln är ju ganska rättuppväxande och mycket tålig variant av mispel. Finge jag välja så är saken klar, absolut kopparhäggmispel då de har fantastisk höstfärg. Dock lite petigare än sin mispelsyskon men ändå lättskött som häckväxt. Båda blir ganska täta och insysnsskyddande när de är gröna.
Tror att den rödbladiga smällspirean skulle förlora en del av sin skönhet om den tuktades till en smal häck? Vet inte heller om jag har sett den som häckplanta, annars kommer det att bli en ganska dyr häck. Hade jag varit dig så hade jag nog haft den som friväxande.
Rönnspirean har definitivt sin höjdpunkt på hösten. Den är nog snyggast att få vara friväxande med tukt, tror inte att formning till en smal häck är modellen för den. Fungerar säkert att ta bor lite flerplacerade grenar men inte som en strikt klippt häck. Sedan har den en viss förmåga att sprida sig med rotskott.
Vill lyfta upp en häckplanta som heter Malus sargentii som alltså är så förtjusande med sina äppelblommor på försommaren! Den fungerar bra att klippa eller som friväxande. Kanske kan ha båda delarna, klippa där det måste gå att ta sig fram och friväxande på andra ställen? Sedan finns ju både avenbok och bok/blodbok (med både gröna och röda blad, blandningen är väldigt läckert. De är som gjorda för en strikt klippning samt insysnskyddande under sommaren. Avenboken behåller även sina bruna blad under höst/vinter. Riktigt bra häckväxter. Sedan finns det sorter av idegran som kan drivas upp och bli bra häckar. Idegran fixar beskärning bra och den är vintergrön. Jättefint att ha som juldekoration.
Snöbollsbuskens blommor är väl fina men jösses vad den kan drabbas av löss, varjefall i Hallstahammarstrakten. Tycker kanske att det inte är så roligt. Vidjehortensia är fin. Lite gles men den buskar på sig med åren. Kan vara snyggt att smaplantera några stycken. Tycker att de blommar ganska snabbt. Paradisbusken älskar jag. Tar tid på sig men jösses vad snygg när den blommar! Kanske lite spretig och flagig efter blomningen. Praktmagnolia har jag ingen erfarenhet av men en magnolia kan ju aldrig vara fel att ha i en trädgård. Det är för mig en fin juvel!
Planterade en Paradisbuske för 2 år sedan. Den har minst 3 dubblat sin storlek redan och är drygt ! 1*1 meter redan. Ser frisk och stark ut men inga blommor än. Inser att den nog redan nästa sommar kommer att ha växt sig för stor på den plats jag planterade den, vet inte vad jag tänkte. Inte att den skulle bli så bred i alla fall
Ezereht
14-09-2009, 23:15
Usch för Thuja :/ Jag veeeeeeeeeeeeet att den verkar vara modern, men dom är så tråkiga och enfrmiga och inget roligt alls. Fåglarna gillar dem inte heller. Röstar på vad som helst utom det. Särskilt till en lång häck.
diva&hero
15-09-2009, 18:27
Jag har ju planterat två längor med tujor i år, är jättenöjd med dom! Grönt och fint blev det.
Var lite skeptisk till det först då jag har några som solitärer, dom tycker jag varken gör till eller från.
Men det känns inte alls så med häckarna.
Har sett många fina ,men också många fula tujahäckar. Gäller väl kunna sköta dom rätt, får se om jag klarar det..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.