Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > "Vi har aldrig varit så friska som nu i Sverige", Sant eller falskt?
          Magdis
          Inlägg 16-09-2009, 10:31
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (ängsvädd @ 16-09-2009, 09:08) *
          Det är kaos i vården här, något som både vårdpersonal o patienter mår mycket dåligt av.

Här uppe är det inget kaos, vilket det egentligen borde vara med tanke på att det inte vimlar av sjukhus här. Kanske det finns nåt vi kan lära dem där nere, jag vet inte alls vad skillnaden kan vara men något måste vi ju göra bättre eftersom vi saknar det kaos ni beskriver på de ställen där man ändå kan välja o vraka bland sjukhus, vårdcentraler o privatpraktiker.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-09-2009, 10:36
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Här är det kaos i vården, eftersom dom försöker samarbeta mellan två lasarett som ligger 3-4 mil ifrån varandra. Eller samarbeta är väll fel ord, trollhättan vill roffa åt sig även sjukvården efter att ha tagit över högskolan. Akuten är redan flyttad, och en del andra avdelningar är flyttade eller skall flyttas. Resultatet är skytteltrafik med patienter mellan lasaretten, i ambulans i tät trafik eller helikopter. Allt för att spara pengar, men resultatet är ökade kostnader och ökat lidande för dom sjuka slap.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-09-2009, 10:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Magdis @ 16-09-2009, 11:31) *
          Här uppe är det inget kaos, vilket det egentligen borde vara med tanke på att det inte vimlar av sjukhus här. Kanske det finns nåt vi kan lära dem där nere, jag vet inte alls vad skillnaden kan vara men något måste vi ju göra bättre eftersom vi saknar det kaos ni beskriver på de ställen där man ändå kan välja o vraka bland sjukhus, vårdcentraler o privatpraktiker.

Med tanke på bl.a. den tråd Netha skapade häromdan angående hur en del behandlas i vården så har jag lite svårt att tro på det du säger. Men man kanske måste vara patient för att kunna se och förstå hur illa det är.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Magdis
          Inlägg 16-09-2009, 10:42
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-09-2009, 11:36) *
          Här är det kaos i vården, eftersom dom försöker samarbeta mellan två lasarett som ligger 3-4 mil ifrån varandra. Eller samarbeta är väll fel ord, trollhättan vill roffa åt sig även sjukvården efter att ha tagit över högskolan. Akuten är redan flyttad, och en del andra avdelningar är flyttade eller skall flyttas. Resultatet är skytteltrafik med patienter mellan lasaretten, i ambulans i tät trafik eller helikopter. Allt för att spara pengar, men resultatet är ökade kostnader och ökat lidande för dom sjuka slap.gif

Där ser man, det kanske inte är det bästa att ha för många sjukhus då. Här finns närmaste sjukhus i Sunderbyn och dit får patienter från Piteå och omnejd åka ifall det är fullt här. Inte annars. Vi har ALDRIG någon i korridoren, vår policy tillåter inga överbeläggningar. Blir det kris får vi lugnt o stilla flytta patienter inom sjukhusets avdelningar, t.ex från IVA till vårdavdelning ifall det är någon som är tillräckligt pigg. Annars blir det Sunderbyn. Inget kaos här inte.

CITAT (*Stintan* @ 16-09-2009, 11:37) *
          Med tanke på bl.a. den tråd Netha skapade häromdan angående hur en del behandlas i vården så har jag lite svårt att tro på det du säger. Men man kanske måste vara patient för att kunna se och förstå hur illa det är.

Om jag minns rätt så handlade det Netha berättade om att en person skickats hem efter dialys. Går man på dialys så handlar det om ca 3 ggr i veckan på dialysenheten. Skulle man stanna kvar o rehabiliteras efter varje gång så skulle det betyda att man var hospitaliserad för jämnan. Det är lätt att förfasa sig över saker som man läser o inte är helt insatt i. det förstår jag.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-09-2009, 10:56
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Magdis @ 16-09-2009, 11:42) *
          Om jag minns rätt så handlade det Netha berättade om att en person skickats hem efter dialys. Går man på dialys så handlar det om ca 3 ggr i veckan på dialysenheten. Skulle man stanna kvar o rehabiliteras efter varje gång så skulle det betyda att man var hospitaliserad för jämnan. Det är lätt att förfasa sig över saker som man läser o inte är helt insatt i. det förstår jag.

I det läget bör man kanske överväga att flytta lite närmare sjukhuset. Att åka taxi 12 mil enkel väg tre gånger i veckan skulle nog ta livet av vilken privatekonomi som helst

Citera
          Hej igen
          Inlägg 16-09-2009, 11:34
          Länk hit: #46

Gäster

CITAT (Magdis @ 16-09-2009, 11:42) *
          Där ser man, det kanske inte är det bästa att ha för många sjukhus då. Här finns närmaste sjukhus i Sunderbyn och dit får patienter från Piteå och omnejd åka ifall det är fullt här. Inte annars. Vi har ALDRIG någon i korridoren, vår policy tillåter inga överbeläggningar. Blir det kris får vi lugnt o stilla flytta patienter inom sjukhusets avdelningar, t.ex från IVA till vårdavdelning ifall det är någon som är tillräckligt pigg. Annars blir det Sunderbyn. Inget kaos här inte.

Nu handlade det inte bara om att han skickats hem efter dialys.... så görs med alla som inte är inlagda.

I mitt fall handlade det om 76-åring som knappt 2 veckor innan fått hjärtinfarkt och i samband med det slogs njurarna ut = han behöver dialys. Det extrema ... som jag tyckte... var att han efter en sen dialys skickades hem... i dåligt skick... anlände hem med taxi kl 21.50. Han hade varit inlagd sen infarkten och detta var första dialysen.
          Det tycker jag inte är humant mot en så svårt sjuk människa. Han borde fått stanna kvar den natten och skickas hem på morronen.

Dialys görs två ggr /vecka... tisdag & fredag på em och han är hemma kl 21 ... läkaren har bett honom att inte dricka något eller ytterst lite.
          Kan det handla om besparing pga hans ålder eftersom 3ggr är det normala.

Glömde berätta att han också behandlas för lunginflammation ... den missades tills dotter (sjuksköterska i Uppsala) bad om provsvar och sänkan var skyhög ... detta hade nonchalerats ... likaså väntade de med dialys tills han knappt orkade andas ... hela han var svullen och bara hostade... orkade inte ens prata.

Redigerat av Hej igen: 16-09-2009, 11:35

Citera
          Magdis
          Inlägg 16-09-2009, 18:39
          Länk hit: #47

Medlem

Ja i det fallet som du beskriver Netha borde han ha fått stanna kvar över natten.

Nåt kaos i hela vården kan jag fortfarande inte kalla det.

Citera
          Christa
          Inlägg 20-09-2009, 15:31
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Jan Lindgren @ 16-09-2009, 07:29) *
          Hej!
          Visst är vi friskare. Levnadsåldern har ökat kraftigt. Idag är en hundraåring inte särskilt ovanlig. De äldre klarar sig själva betydligt bättre än förr. Man kan naturligtvis påstå att vi var friskare när de sjuka snabbt dog undan men var det bättre? Däremot så vet vi att många sjukdomar kan botas eller lindras nu för tiden så vi söker läkare oftare. En depression var i princip obotlig förr. Ingen idé att söka läkare. Idag kan de flesta få hjälp alltså går vi till läkaren. Varför ha värk när det finns smärtstillande medel? Förr var man tvungen att stå ut. Mängder med människor hade också söndervärkta och utslitna kroppar förr. Jordbruket med sitt tunga fysiska arbete var eländigt. Livet är lättare nu för tiden, Det var sämre förr.

Att vi behöver fler läkare beror huvudsakligen på två saker. Det går att bota eller lindra fler sjukdomar och en överdriven administration. Slapp sjukvården dokumentera så mycket och kunde de undvika konstiga, ineffektiva datasystem så skulle läkarna kunna ta emot fler patienter.
          MVH
          Jan Lindgren

Hur ser du då på den kraftiga ökningen av diabetes typ 2, högt blodtryck, höga blodfetter, skölkörtelproblem, hjärtsvikt, osteoporos, kronisk värk osv? Anser du att man är frisk om man har dessa hälsoproblem?

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon