CITAT (Magdis @ 16-09-2009, 11:42)

Där ser man, det kanske inte är det bästa att ha för många sjukhus då. Här finns närmaste sjukhus i Sunderbyn och dit får patienter från Piteå och omnejd åka ifall det är fullt här. Inte annars. Vi har ALDRIG någon i korridoren, vår policy tillåter inga överbeläggningar. Blir det kris får vi lugnt o stilla flytta patienter inom sjukhusets avdelningar, t.ex från IVA till vårdavdelning ifall det är någon som är tillräckligt pigg. Annars blir det Sunderbyn. Inget kaos här inte.
Om jag minns rätt så handlade det Netha berättade om att en person skickats hem efter dialys. Går man på dialys så handlar det om ca 3 ggr i veckan på dialysenheten. Skulle man stanna kvar o rehabiliteras efter varje gång så skulle det betyda att man var hospitaliserad för jämnan. Det är lätt att förfasa sig över saker som man läser o inte är helt insatt i. det förstår jag.
Nu handlade det inte bara om att han skickats hem efter dialys.... så görs med alla som inte är inlagda.
I mitt fall handlade det om 76-åring som knappt 2 veckor innan fått hjärtinfarkt och i samband med det slogs njurarna ut = han behöver dialys. Det extrema ... som jag tyckte... var att han efter en sen dialys skickades hem... i dåligt skick... anlände hem med taxi kl 21.50. Han hade varit inlagd sen infarkten och detta var första dialysen.
Det tycker jag inte är humant mot en så svårt sjuk människa. Han borde fått stanna kvar den natten och skickas hem på morronen.
Dialys görs två ggr /vecka... tisdag & fredag på em och han är hemma kl 21 ... läkaren har bett honom att inte dricka något eller ytterst lite.
Kan det handla om besparing pga hans ålder eftersom 3ggr är det normala.
Glömde berätta att han också behandlas för lunginflammation ... den missades tills dotter (sjuksköterska i Uppsala) bad om provsvar och sänkan var skyhög ... detta hade nonchalerats ... likaså väntade de med dialys tills han knappt orkade andas ... hela han var svullen och bara hostade... orkade inte ens prata.
Redigerat av Hej igen: 16-09-2009, 11:35