Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför måste man samla fjärilar?
          sanakan
          Inlägg 15-09-2009, 09:55
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 9 182

Jag tycker inte man ska samla några djur, även om de är vanliga, men då menar jag som HOBBY. För vetenskapliga skäl kan det ju vara mer okej i vissa fall. Vem vet, till slut blir de ovanliga. Blev lite arg när jag läste denna artikel som så vackert beskriver några barns "udda" "spännande" intresse att samla fjärliar:
          Unga bröder med udda hobby

Redigerat av sanakan: 15-09-2009, 09:56

--------------------

Fågelholkar i holkbloggen Nyutbildad trädgårdsmästare! Drömmer om trädgård

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-09-2009, 10:06
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (sanakan @ 15-09-2009, 10:55) *
          Jag tycker inte man ska samla några djur, även om de är vanliga, men då menar jag som HOBBY. För vetenskapliga skäl kan det ju vara mer okej i vissa fall. Vem vet, till slut blir de ovanliga. Blev lite arg när jag läste denna artikel som så vackert beskriver några barns "udda" "spännande" intresse att samla fjärliar:
          Unga bröder med udda hobby

Men som jag skrivit tidigare, ur hobbyn kan en vetenskapsman kläckas som sen kan göra stor nytta. Jag tycker grabbarna har en bra inställning redan eftersom dom inte tar för många av varje art. Att ta några har ingen betydelse för arten, då gör alla andra predatorer större "skada", inklusive katter som gärna fångar fjärilar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-09-2009, 16:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag tycker det är vansinnigt att icke vetenskapsmän, icke biologer mfl samlar in fjärilar o andra småkryp. Det är som att samla på frimärken, att samla på döda djur sad.gif

Jag håller med om att överskott av katter gör stor skada i naturen, men störst skada gör ändå människan.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-09-2009, 19:40
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 17:29) *
          Jag tycker det är vansinnigt att icke vetenskapsmän, icke biologer mfl samlar in fjärilar o andra småkryp. Det är som att samla på frimärken, att samla på döda djur sad.gif

Jag håller med om att överskott av katter gör stor skada i naturen, men störst skada gör ändå människan.

Då måste jag få ställa motfrågan, hur måna vetenskapsmän, biologer och entomologer samlar regelbundet in fjärilar och andra kryp i vårat avlånga land? De entomologiska föreningarna har gjort stora insatser för forskningen genom sina aktiviteter.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-09-2009, 20:48
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det verkar på mig som om kritikerna inte är mottagliga för sakliga argument och eftersom jag bara har såna att komma med drar jag mig ut diskussionen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 16-09-2009, 22:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

För att svara på förstainlägget:

Det stämmer inte riktigt. Fjärilsfaunan utarmas inte mer pga samlare utan lika mkt av alla slags skådare som går omkring i markerna och trampar ned både värdväxter och födoväxter. Lika mkt pga brist på miljötänkande och hur marker växer igen och nyttjas kommersiellt istället. Utsläpp, gödsling osv och kanske till och med att använda bilen för att åka och titta på fjärilarna/insekterna... Läs också:
          http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/radda-f...t-vaxa-1.612493

"Fågelskådarnas" eller det allmänna nyfunna intresset för fjärilar har också en tendens att göra deras regler till de enda.

Har ex själv blivit åhutad för att jag visade upp mig med håv av skådare som hade dyr kikare/kamerautrustning. Håv behövs inte längre - kikare räcker var förklaringen. Det känns ngt förmätet.

Det bör ändå diskuteras om de sällsyntaste dagfjärilarna kanske endast bör infångas av personer med tillstånd. Ex Arktisk pärlemorfjäril, högnordisk pärlemorfjäril, tundragräsfjäril?, veronikanätfjäril, kronärtsblåvinge, Mnemosynefjäril...

Vad som är rätt med gäster som ex tryfjäril, videfuks, rödgul höfjäril kan diskuteras...Det är mer en moralisk fråga att låta fler komma och fotografera fjärilen innan den infångas. De är invandrare som Gossen Ruda skriver.

Utan insamlande så hade nog fjärilslforskningen inte kommit speciellt långt.

Se ex herbariums betydelse.

Det var en bra diskussion i naturmorgon för ngn månad sedan med Daniel Green och Bo Söderström..Tyvärr ligger den nog inte kvar nu...

Redigerat av xlxl67: 16-09-2009, 23:07

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon