Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken kompleterande lyskälla under vintern?
          Wikuey
          Inlägg 13-09-2009, 20:47
          Länk hit: #1

Gäster

Hej! Jag har ett helt gäng med växter vid mitt fönster inne i vardagsrummet. Nu när det blir vinter tänkte jag skaffa lite kompletterande ljus till dom. Men jag vet inte vad jag ska satsa på eftersom jag har hört att solljuset tar bort effekten av vissa ljusrör och lågenergilampor. Jag vill alltså ha en extra ljuskälla som skall vara igång samtidigt som solen lyser på växterna. Vad bör jag satsa på?

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Grönt Ljus
          Inlägg 14-09-2009, 14:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 25 689

Hej, jag tycker att du skall prova dom nya led grospots -ledlampor med anpassade
          våglängder. dom kostar mkt mer men sparar massor med energi och har exakt dom
          våglängderna som växterna vill ha. se mer på ledsweden.com ufo och growspot.

Anders

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-09-2009, 14:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag tror inte en sekund på att solljuset tar bort effekten av lysrör. Solljuset räcker inte till för växterna mellan Okt-slutet av Feb (i norr där det finns snö) och mitten på Mars (om du bor i söder utan snö) Jag har använt mig att lysrör i kombination av solljus i över 5 år. Och har inte misslyckats något år. Eftersom jag inte har någon erfarenhet eller hört att någon annan lyckats driva upp/övervintrat växter med hjälp av LED-ljus så kan jag inte rekommendera den metoden Utan mitt råd är att du köper lysrörs armaturer och monterar upp i fönstet, dubbla kallvita lysrör 36 eller 58W

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-09-2009, 21:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Håller med Ladyn. Jag har odlat under lysrör i många år och har aldrig märkt att det skulle påverkas av solljuset... Jag har ju t.o.m. lysrörsarmaturer i växthuset ända fram till 1:a maj och då bor jag ändå sydligt!
          Så det där med lysrörssnacket, det är nog bara en försäljningsgrej, för att kunna sälja led-lampor, som fortfarande är dåligt testade inom vardagsodlingen.

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 08:54
          Länk hit: #5

Medlem

Led alternativet har testats länge nu och resultatet är mkt bra - att man sparar 75% i energikostnad gör ju inget. Lysrörljusets våglängder är inte helt anpassat för växter, dom vill ha våglängder som motsvarar klorofyll a och b-kurvorna alltså 460nm blått och 660 nm rött - det är optimalt.
          Citerar en stor norsk rosenodlare jag har kontakt med och som investerat i 178 st LED UFO som ersättning för HPS400w:

" Resultat pr.10.03.09:

De to første mnd. Brukte jeg mye tid på å justere klimacomputeren, for ved å installere så mye kalt lys så øker vi luftfuktigheten mye, men denne utfordringen har vi klart nå.

Rosene har en meget god vekst, holdbarheten er også god.

I perioden 1.des 08. Til 10.mars 09. Har vi spart 170.000 kW/t på lys i dette huset i forhold til tidligere år, men vi har en økning på vannbåren varme, dette utgjør 90.000 kW/t men det er på hele anlegget, så hvor mye som er økningen i huset med Led tror vi er ca.40.000 kW/t. På Frosta har vi i vinter hatt en litt unormal vinter med mye kuldegrader og vind, så dette med å beregne økning på vannbåren varme pga. Led-lys er litt vanskelig.

Men det er fra mars til okt. at vi vil se de store besparelser ved bruk av ledd, dette er en årstid da det normalt skal være sol, og dette fører til at det kun er Led-lys som belyser det meste av tiden.

Konklusjon: Så langt så mener vi at investeringen har vert riktige, plantene har en meget god vekst, holdbarheten er god, og det er det viktigste.

Pr. sept. 2009: Fra 1. April brukte vi kun Led armaturene, og plantene og produksjonene var meget bra."

Hilsen Kjørsvik Gartneri AS

Ledsweden.com

Snart kommer också anpassade led-lysrör med de rätta våglängderna för alla
          växtfaser..... men med mkt lägre enrgiförbrukning.

ledsweden.com

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-09-2009, 09:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Lysrör dra i princip ingen ström så att man skulle tjäna pengar på strömförbrukningen om man bytte till led lampor tror jag inte ett ögonblick på

slap.gif Aha..........jag är blåst!
          Gröntljus är bara ute för att göra reklam för sin egna produkt Som ingen ännu provat Ja, ja
          Ingen mer kommentar från mig
          Men jag hoppas att Gröntljus är medveten om att REKLAM är inte tillåtet här

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-09-2009, 09:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har faktiskt sett resultat där dom använde olika ljus (även Led med ''rätta vågländer). och ja det växte väldigt bra under LED, men en stor nackdel (för mig) är att dessa LED lysrör ger ett väldigt lila/blått sken. så växterna, ljuset i rummet allt blir lila. och jag vill gärna kunna se mina växter i normal färg och även kunna hitta ev ohyra.

bilder (lånade)

http://img.alibaba.com/photo/233646318/LED..._Grow_light.jpg

http://img.diytrade.com/cdimg/552061/76093..._Grow_Light.jpg

http://upload.ecvv.com/upload/Product/2008...12221614475.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:fBytBiv...ight-BS-25-.jpg

till vidare håller jag mig till lysrör även om jag säkert någon gång kommer byta/använda mig av LED.

Redigerat av flaxss: 15-09-2009, 09:32

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 10:38
          Länk hit: #8

Medlem

Dear Lady!
          Om du använder 2x36W lysrör eller 2x58w lysrör så drar dom ungefär 85 resp. 130watt inkl ballast och tändrör.
          Motsvarande led drar 2x18 resp 2x22, tot 36 resp 44w, alltså en minskning med 49 resp. 86w per timme, vilket gör 13,20 resp. 25,80 per månad vid 10 timmar/dygn.
          Räknar man sedan livslängden på minst 30000 timmar eller 8-10år så blir det ju
          jättemycket pengar, 1584:- resp. 3096:- i sparade pengar för en armatur.
          Det är ingen reklam det är fakta!
          Det är riktigt att det anpassade ledljuset är rödlila - och gjort endast för växterna.
          Vill man ha mysbelysning i rummet så får man nog komplettera med vanliga lampor eller led, för att få rätt stämning.

Anders

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-09-2009, 10:45
          Länk hit: #9

Medlem

för min del är det inte frågan om mysbelsyning utan att jag vill kunna fotografera, kunna titta till dom, se dom i mer normalt ljus än lila sken. tycker det ger ett fult sken helt enkelt. och det skulle nog inte hjälpa att sätta till annat ljuse för det lila är ju rätt så starkt.

därav håller jag mig till lysrör än eller annan passande ljuskälla.

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 11:01
          Länk hit: #10

Medlem

Jag kan hålla med dig fullständigt -diodljuset ger inte växterna rättvisa vad beträffar färgerna, men kan man inte köra växtbelysningen på tider under dygnet när man inte är i rummet, som dom större växthusen?
          Dom kör ju sina lampor på nätterna också har jag sett.

Anders

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 11:12
          Länk hit: #11

Medlem

Linus!

Jättefina bilder i ditt album.
          Min grabb som är fotograf skulle gilla dom, se hlvp.se
          Anders

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-09-2009, 11:47
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Grönt Ljus @ 15-09-2009, 12:01) *
          Jag kan hålla med dig fullständigt -diodljuset ger inte växterna rättvisa vad beträffar färgerna, men kan man inte köra växtbelysningen på tider under dygnet när man inte är i rummet, som dom större växthusen?
          Dom kör ju sina lampor på nätterna också har jag sett.

Anders

jag har som sagt sett vilken tillväxt det ger men jag gillar inte ljuset, och visst skulle jag kunna ha LED belysningen på halva dagen och passande lysrör halva. eller ena på dagen och ena på natten det kan jag ju själv bestämma. men LED känns väldigt ''nytt för mig'' så jag håller mig till lysrör än och väntar tills tekniken gått framåt, det kanske kommer LED - belysning som ger perfekt ljus men ändå lättar upp det lila ?.

exempel jag har ju själv lysrör som ger ett väldigt lilasken, men det är inte så övertagande som dom jag visade på bild här.

exempel detta kan jag leva med
          Bifogad fil  ljus_002.JPG ( 258.9k ) Antal nedladdningar: 35

och växterna växer väldigt bra under detta ljus ( dom växer så att det passar mig, med annat ljus hade dom vuxit mängd dubbel så mer). och städsegröna växter behåller bladen under vintern.

exempel mina citrusar ger fina knubbiga mörkgröna skott redan i feb. och samtididgt blommor dom i mägnder under detta ljus.

det är svårt att se på bilden , men det ger en blå/lila sken på växterna.

CITAT (Grönt Ljus @ 15-09-2009, 12:12) *
          Linus!

Anders

tack thanks.gif

ska kolla på sidan.

CITAT (Grönt Ljus @ 15-09-2009, 12:12) *
          Linus!

Anders

CITAT (flaxss @ 15-09-2009, 12:42) *
          ska kolla på sidan.

fantastiska bilder tummenupp.gif , sådana bilder kan inte jag ta.

du får hälsa att bilderna verkligen var vackra.

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 12:01
          Länk hit: #13

Medlem

Det som är bra med led dioder förutom effekten och den låga förbrukningen är att man kan montera in vilka färger som helst, dvs det går att lägga in vita dioder i en växtbelysning med rött/blått för att få ett trevligare ljus - men då gör man det bara för syns skull inte för växterna - dom vill inte ha vitt, kolla in diagrammet.
          AndersBifogad fil  V_xtbelsyning_v_gl_ngder_j_mf_relse.jpg ( 32k ) Antal nedladdningar: 45

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 12:08
          Länk hit: #14

Medlem

Den svarta lysrörskurvan visar god absobtion vid 450nm i växternas gröna stadie men sedan ger dom inte så mycket. Klorofyll a-kurvan vid 650-660nm efterliknas bäst med motsvarande rött ljus - då optimeras absobtionen och växterna knoppas och blommar
          optimalt. Om man vill hålla igen blommningsstadiet så kan man släppa på bara blått enl. ett lantbruksuniversitet i Kina.
          Anders

Citera
          Wikuey
          Inlägg 15-09-2009, 21:24
          Länk hit: #15

Gäster

Jätte tack för alla svar. Jag har en del att fundera på.

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 15-09-2009, 21:34
          Länk hit: #16

Medlem

Jag tycker att du gör helt rätt i att komplettera solljuset med en x-tra ljuskälla eftersom solljuset inte ger lika mkt energi som under sommarhalvåret.
          Jag tror att det kan vara bra att köra den under dagen och låta växterna vila på natten......

Citera
          Wikuey
          Inlägg 15-09-2009, 21:51
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Grönt Ljus @ 15-09-2009, 22:34) *
          Jag tycker att du gör helt rätt i att komplettera solljuset med en x-tra ljuskälla eftersom solljuset inte ger lika mkt energi som under sommarhalvåret.
          Jag tror att det kan vara bra att köra den under dagen och låta växterna vila på natten......

Ja absolut, det tror jag också. På dagen kommer jag köra med extra belysning, på kvällen byts den mot en belysning som ger växterna ett mer attraktivt utseende och på natten får dom vila.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-09-2009, 22:02
          Länk hit: #18

Medlem

dom ska ha tänt 12-14timmar

Citera
          FirstAID
          Inlägg 16-09-2009, 06:05
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 24 856

Sätter 14björnbär på att Wikuey och Grönt ljus är samma person. Finns det ingen reklam del på forumet?

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 16-09-2009, 08:58
          Länk hit: #20

Medlem

Det skulle kanske kunna vara så om man vill leka och luras - men så är det inte...
          raka puckar skall det vara.

Igår slog mig en ny tanke. Det går att ta fram led-lampor med justerbar färg och ljussstyrka genom en fjärrkontroll. Då kan man köra blått i frö- & gröna stadiet och rött i knopp- och blommningsstadiet som klorofyllkurvorna visar och varmvitt när man skall vara i närheten och titta på blommorna.
          Det kanske är lösningen på allas synpunkter på "fel" färger vid vissa tillfällen, för då bestämmer man ju själv.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon