Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Iordningställande av rosrabatt, Från halvfärdig till helfärdig (nästan)...
          Stiffe
          Inlägg 13-09-2009, 23:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Gjorde lite rabattfix i helgen. Det var fjärde omgången i iordningställandet av en upphöjd rabatt, och ändå är det ett par omgångar kvar.

För hyfsat många år sedan planterades en Maxima här vid husknuten. Tanken var att den är tuff, och blir stor, så att den kan utgöra ett vindfång. Trodde jag. Den är fortfarande inte särskilt stor, med tanke på ålder och den storlek den kan uppnå enl LÅG. Därför sattes ett vindfångsstaket upp för ett par år sedan, för att ytterligare förbättra mikroklimatet.

I höstas (2008) planterades så en President de Seze och tre överblivna stäppsalvior jämte Maximan, i lä av staketet. Det blev en upphöjd bädd som alltid numera. Praktiskt och nödvändigt.

I våras lade jag på rejält med utmockad stallströ (kutterspån) & hästskit runt Maximan. Dels för att se om lite extra gödning kunde sätta fart på den, och dels som en första etapp i uppbyggnaden av (den blivande) upphöjda rabatten. Ett gäng stenar hämtades också, och lades ut provisoriskt runtom för att markera rabatten.

Nu är vi framme vid igår. Så här såg det ut då.

Bifogad fil  Rabatten_m_ogr_s_21.JPG ( 142.86k ) Antal nedladdningar: 133

Suck. thumbdown.gif Dåligt samvete, och stressfaktor - helt fel i en romantisk gammaldags torpträdgård.

Jag började med att klippa, gräva & rensa ogräset. Trots att rabatten inte är stor så var det ett drygt, svettigt och stundom smärtsamt jobb. sweatingbullets.gif Sedan grundades med ett lager väggrus (0-20). Därefter påfördes ett mull-lager, bestående av halvförmultnad utebox-strö (halm och hästskit). Det hela toppades av ett lager väl hoptrampad och förmultnad blålera, grus, kutterspån, halm & hästskit. Så här såg det ut.

Bifogad fil  Rabatten_m_grus_mull___dunder1_1.JPG ( 113.41k ) Antal nedladdningar: 161

Rosmumma.

Rabatten bäddades in i ogräskvävande markduk, så här.

Bifogad fil  Rabatten_m_markduk1_1.JPG ( 101.37k ) Antal nedladdningar: 132

Gillar inte sådana här onaturliga inslag egentligen, men nöden har ingen lag.

Slutligen lades toppingen på, i form av väggrus. Ser inte helt idealt ut än, men det kommer det att göra så fort det har regnat lite...

Bifogad fil  Rabatten_m_grus_ovan_markduk1_1.JPG ( 92.86k ) Antal nedladdningar: 148

Sprillans nypålagt fuktigt väggrus. Voila, en upphöjd rabatt har uppkommit. smile.gif

...Då sköljs den finare sanden ned, och kvar blir de grövre "stenarna" - ljusa och fina. (Det ser ut lite som grov singel). Här är en bild på hur det kommer att se ut.

Bifogad fil  Bourbon_Queen1_1.JPG ( 187.07k ) Antal nedladdningar: 134

Rosen är Bourbon Queen. Nyplanterad i våras.

Tänkte stoppa ner ett gäng lökar i den bakre delen av rabatten, mellan rosorna. Det blir väl när som helst nu, det är ju löksäsong. Förhoppningsvis kommer jag också över några plantor överblivna stäppsalvior att komplettera rabatten med i framkant.

Så här såg det förresten ut i somras. Härliga tider.

Bifogad fil  President_de_Seze1.JPG ( 108.33k ) Antal nedladdningar: 125

Katten heter Busan, och är en av våra stallkatter (50% norsk skogis).

/S

Citera

Inlägg i den här tråden
          Stiffe   Iordningställande av rosrabatt   13-09-2009, 23:21
          oliv   Snyggt, men hur gör du när rosorna ska gödslas (me...   14-09-2009, 12:49
          Stiffe   Har inte kommit så långt ännu, då i år är första å...   14-09-2009, 18:49
          Kajsa   Mycket jobb du lagt ner, är det kirskål du vill ha...   14-09-2009, 21:29
          renate   Det blev jättefin,och Maximan blommade väl rikligt...   14-09-2009, 21:56
          Stiffe   Nej, inte i den rabatten. Den var faktiskt relativ...   14-09-2009, 22:00
          Stiffe   Jodå, Maximan blommar rikligt. Det har den alltid ...   14-09-2009, 22:09
          Ezereht   Mina Chloris har ju vuxit väldigt frodigt, är ju o...   14-09-2009, 23:02
          renate   Mina Chloris har ju vuxit väldigt frodigt, är ju o...   15-09-2009, 19:26
          Thé   Lagret med hästskit som du har under markduken ser...   15-09-2009, 08:00
          gulmåra   Jättesnyggt! Sten i rabatterna kan det bli m...   15-09-2009, 20:09
          Stiffe   Ezereht: Chloris har jag inte...än, men det finns ...   15-09-2009, 21:39
          gulmåra   Nä, jag drömde lite bara! De där sandrabatter...   16-09-2009, 20:08
          Stiffe   30 rosor i planteringskö redan, oj, oj, oj. Vad sk...   17-09-2009, 21:30
          gulmåra   Tack, Stiffe, nu blev jag lite inspirerad. Området...   18-09-2009, 21:45
          Ezereht   Åh vad vacker :D Ingen av mina gallicor behagade b...   18-09-2009, 23:37
          Stiffe   Mmm, den var fin. :tummenupp: Ser purpurfärgad ut...   19-09-2009, 22:17
          gulmåra   Gallicor på egna rötter kan dröja lite innan de bl...   20-09-2009, 20:13

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon