Gjorde lite rabattfix i helgen. Det var fjärde omgången i iordningställandet av en upphöjd rabatt, och ändå är det ett par omgångar kvar.
För hyfsat många år sedan planterades en Maxima här vid husknuten. Tanken var att den är tuff, och blir stor, så att den kan utgöra ett vindfång. Trodde jag. Den är fortfarande inte särskilt stor, med tanke på ålder och den storlek den kan uppnå enl LÅG. Därför sattes ett vindfångsstaket upp för ett par år sedan, för att ytterligare förbättra mikroklimatet.
I höstas (2008) planterades så en President de Seze och tre överblivna stäppsalvior jämte Maximan, i lä av staketet. Det blev en upphöjd bädd som alltid numera. Praktiskt och nödvändigt.
I våras lade jag på rejält med utmockad stallströ (kutterspån) & hästskit runt Maximan. Dels för att se om lite extra gödning kunde sätta fart på den, och dels som en första etapp i uppbyggnaden av (den blivande) upphöjda rabatten. Ett gäng stenar hämtades också, och lades ut provisoriskt runtom för att markera rabatten.
Nu är vi framme vid igår. Så här såg det ut då.
Rabatten_m_ogr_s_21.JPG ( 142.86k )
Antal nedladdningar: 133Suck.

Dåligt samvete, och stressfaktor - helt fel i en romantisk gammaldags torpträdgård.
Jag började med att klippa, gräva & rensa ogräset. Trots att rabatten inte är stor så var det ett drygt, svettigt och stundom smärtsamt jobb.

Sedan grundades med ett lager väggrus (0-20). Därefter påfördes ett mull-lager, bestående av halvförmultnad utebox-strö (halm och hästskit). Det hela toppades av ett lager väl hoptrampad och förmultnad blålera, grus, kutterspån, halm & hästskit. Så här såg det ut.
Rabatten_m_grus_mull___dunder1_1.JPG ( 113.41k )
Antal nedladdningar: 161Rosmumma.
Rabatten bäddades in i ogräskvävande markduk, så här.
Rabatten_m_markduk1_1.JPG ( 101.37k )
Antal nedladdningar: 132Gillar inte sådana här onaturliga inslag egentligen, men nöden har ingen lag.
Slutligen lades toppingen på, i form av väggrus. Ser inte helt idealt ut än, men det kommer det att göra så fort det har regnat lite...
Rabatten_m_grus_ovan_markduk1_1.JPG ( 92.86k )
Antal nedladdningar: 148Sprillans nypålagt fuktigt väggrus. Voila, en upphöjd rabatt har uppkommit.
...Då sköljs den finare sanden ned, och kvar blir de grövre "stenarna" - ljusa och fina. (Det ser ut lite som grov singel). Här är en bild på hur det kommer att se ut.
Bourbon_Queen1_1.JPG ( 187.07k )
Antal nedladdningar: 134Rosen är Bourbon Queen. Nyplanterad i våras.
Tänkte stoppa ner ett gäng lökar i den bakre delen av rabatten, mellan rosorna. Det blir väl när som helst nu, det är ju löksäsong. Förhoppningsvis kommer jag också över några plantor överblivna stäppsalvior att komplettera rabatten med i framkant.
Så här såg det förresten ut i somras. Härliga tider.
President_de_Seze1.JPG ( 108.33k )
Antal nedladdningar: 125Katten heter Busan, och är en av våra stallkatter (50% norsk skogis).
/S