Stiffe
Gjorde lite rabattfix i helgen. Det var fjärde omgången i iordningställandet av en upphöjd rabatt, och ändå är det ett par omgångar kvar.

För hyfsat många år sedan planterades en Maxima här vid husknuten. Tanken var att den är tuff, och blir stor, så att den kan utgöra ett vindfång. Trodde jag. Den är fortfarande inte särskilt stor, med tanke på ålder och den storlek den kan uppnå enl LÅG. Därför sattes ett vindfångsstaket upp för ett par år sedan, för att ytterligare förbättra mikroklimatet.

I höstas (2008) planterades så en President de Seze och tre överblivna stäppsalvior jämte Maximan, i lä av staketet. Det blev en upphöjd bädd som alltid numera. Praktiskt och nödvändigt.

I våras lade jag på rejält med utmockad stallströ (kutterspån) & hästskit runt Maximan. Dels för att se om lite extra gödning kunde sätta fart på den, och dels som en första etapp i uppbyggnaden av (den blivande) upphöjda rabatten. Ett gäng stenar hämtades också, och lades ut provisoriskt runtom för att markera rabatten.

Nu är vi framme vid igår. Så här såg det ut då.

[attachment=41957:Rabatten...ogr_s_21.JPG]
Suck. thumbdown.gif Dåligt samvete, och stressfaktor - helt fel i en romantisk gammaldags torpträdgård.

Jag började med att klippa, gräva & rensa ogräset. Trots att rabatten inte är stor så var det ett drygt, svettigt och stundom smärtsamt jobb. sweatingbullets.gif Sedan grundades med ett lager väggrus (0-20). Därefter påfördes ett mull-lager, bestående av halvförmultnad utebox-strö (halm och hästskit). Det hela toppades av ett lager väl hoptrampad och förmultnad blålera, grus, kutterspån, halm & hästskit. Så här såg det ut.

[attachment=41954:Rabatten...under1_1.JPG]
Rosmumma.

Rabatten bäddades in i ogräskvävande markduk, så här.

[attachment=41956:Rabatten...rkduk1_1.JPG]
Gillar inte sådana här onaturliga inslag egentligen, men nöden har ingen lag.

Slutligen lades toppingen på, i form av väggrus. Ser inte helt idealt ut än, men det kommer det att göra så fort det har regnat lite...

[attachment=41955:Rabatten...rkduk1_1.JPG]
Sprillans nypålagt fuktigt väggrus. Voila, en upphöjd rabatt har uppkommit. smile.gif

...Då sköljs den finare sanden ned, och kvar blir de grövre "stenarna" - ljusa och fina. (Det ser ut lite som grov singel). Här är en bild på hur det kommer att se ut.

[attachment=41952:Bourbon_Queen1_1.JPG]
Rosen är Bourbon Queen. Nyplanterad i våras.

Tänkte stoppa ner ett gäng lökar i den bakre delen av rabatten, mellan rosorna. Det blir väl när som helst nu, det är ju löksäsong. Förhoppningsvis kommer jag också över några plantor överblivna stäppsalvior att komplettera rabatten med i framkant.

Så här såg det förresten ut i somras. Härliga tider.

[attachment=41953:President_de_Seze1.JPG]
Katten heter Busan, och är en av våra stallkatter (50% norsk skogis).

/S
oliv
Snyggt, men hur gör du när rosorna ska gödslas (med markduken på)?
Stiffe
Har inte kommit så långt ännu, då i år är första året som jag började med markduk. Förmodligen kommer jag att lägga det ovanpå. Det gör jag ju ändå, oavsett markduk el inte. Alternativt låter jag bli att gödsla i två år, och tar sedan bort markduken när allt ogräs dött.
dunno.gif
/S

PS. Det här är ett försök. Jag känner mig fram.
Den "nyanlagda" rabatten behöver inte gödslas nästa år, men det gör nog BQ. Nu när jag tänker på saken, så blir det nog några skyfflar hästskit ovanpå grus och duk bara. Snabbt och enkelt. Regnvattnet tar med sig alla godsaker ner i jorden genom markduken. Bara mullämnena blir kvar ovanpå till den dag då markduken tas bort. DS.
Kajsa
Mycket jobb du lagt ner, är det kirskål du vill ha bort ? Du kan vattna ner näring till rosorna under ett par år. Bourbon Queen doftar gott förstår jag.
renate
Det blev jättefin,och Maximan blommade väl rikligt.Min Maxima är så stor att jag fick klipper in grenarna,nu titta hon in i förrådsfönstret som ligger rätt högt,hon gar bra jord kring fötterna men så värst mycket gödsel fick hon inte i år.JAg fick aldrig någon hästgödsel i våras.
Stiffe
Nej, inte i den rabatten. Den var faktiskt relativt ogräsfri, ...ännu. Faktum är att kirskål är ett av de bättre ogräsen. Det värsta, alla kategorier, är brännässlor. ranting.gif Man måste alltid ha långärmat, långbyxat och grova hela handskar när man röjer dem. Tom rötterna ger brännskador om man ger sig på dem utan handskar. mad.gif

BQ är en väldoftare ja. biggrin.gif Inte så starkt dock, medel ungefär. Den har lite häftig blomfärg, så till vida att den bleks mycket kraftigt i solen. Från skarprosa till vitt. Det syns så klart inte här, men jag har sett det på Fredriksdal. Uppenbarligen ett bevis på att det var lite si och så med solgassandet i juli i år...

[attachment=42034:Bourbon_...lomma_31.JPG]
Bourbon Queen

/S
Stiffe
Jodå, Maximan blommar rikligt. Det har den alltid gjort. biggrin.gif Det är storleken, och frodigheten/"buskigheten" som lämnar en del övrigt att önska. Tror inte gödseln påverkar blomvilligheten nämnvärt på Maximan, utan förhoppningsvis gröntillväxten.

/S
Ezereht
Mina Chloris har ju vuxit väldigt frodigt, är ju också en Alba. Väldigt annorlunda än din ser den ut just nu. Men jaghoppas den ska få lite höjd också.

Ser tjusigt ut, jag gillar vindfånget, funderat på något liknande.
Thé
Lagret med hästskit som du har under markduken ser precis ut som marken i David Austins anläggning i England. Rosorna såg ut att stå direkt i en gödselstack...
renate
CITAT (Ezereht @ 15-09-2009, 00:02) *
Mina Chloris har ju vuxit väldigt frodigt, är ju också en Alba. Väldigt annorlunda än din ser den ut just nu. Men jaghoppas den ska få lite höjd också.

Ser tjusigt ut, jag gillar vindfånget, funderat på något liknande.

Jag köpte en Cloris i våras,tyvärr åt rådjuren upp alla knoppar och de frisera busken fortfarande grrrr.Den är buskigt och fin men någon höjd är det inte att tala om.
gulmåra
Jättesnyggt! Sten i rabatterna kan det bli mer av känner jag..

Vårlökar bland stenen är en finfin idé. Men jag som är lite trött idag undrar hur man gör? Tar hål i markduken? Har tillräckligt med grus att "plantera" i och tar upp lökarna och göder dem efter blomning?

Ett annat sätt att göra rabatter läste jag om i Aftonbladet tidigare. Ett sätt som tilltalade mig som behöver restaurera både här och där, (inget kul känns mest stressigt, men en tröst att inte vara ensam) är rabatt av rent grus/sand minst 20 cm tjockt lager, ingen jord kvar på rötterna plantera direkt i sanden, täcka med sten och större grus. Vattna ordentligt! Voila, klart! Jag antar att täckningen av gräsklipp gjordes ovanpå sedan....någon näring måste ju ner. Men ogräset skulle inte trivas i sanden. Det lät förträffligt! Tänk om det går att odla rosor så!! Ut med några kubik sand på gräsmattan. Forma rabatt och lägg till några stora snygga stenar. Plantera 10 rosor, vattna och på med gräsklipp till våren....
Ja tänk om det kunde vara så enkelt..

Stiffe
Ezereht: Chloris har jag inte...än, men det finns ju olika albor. Mme Plantier t ex har ett väldigt slängigt växtsätt. Misstänker att Chloris kan ligga någonstans mittemellan? Vill minnas att den ska kunna bli relativt stor.

Thé: Tja, vad ska jag säga - är jag bra el är jag bra, alt manlig intuition? naughty.gif Nä, skämt åsido, hästdynga är väl ett klassiskt rosgödsel, särskilt på lerjord som behöver mullämnen. Och, om man bara står några meter bort så ser det i stort sett ut som täckbark. Dessutom, när man lägger fina runda "knortar" ovanpå, så torkar de snabbt, (om de inte redan är torra när man lägger på dem). Sedan är de inte "äckliga", som säkert en del "stabor" tycker, och inte heller luktar de något.

Hästdynga är ju också ett väldigt svagt och långsamverkande gödsel, och följaktligen kan/behöver man skyffla ut rätt stora mängder.

Renate: Tack och lov har vi sluppit rådjuren. Förmodligen pga hästarna, och inte minst staketen runt hagarna.

Mullsorkar har vi däremot en och annan som terroriserar.

Vi har också haft påhälsning av grannens kor som rymde härom sommaren. Jag backade ut bilen och ställde den på tvären i grindhålet in till vår gård, och det lyckades att någorlunda hålla dem stången utanför, tills bonden kom och drev in dem igen.

Mest bekymrad är jag dock för vildsvinen. Kommer de upp på gården så är det nog morsning och adjöss med trädgården.

Gulmåra: Det är enkelt. Bara att klippa/skära/sticka lökstora hål. De hittar upp i ljuset. Vi prövade metoden i somras med gul- och rödlök i trädgårdslandet. Fungerade perfekt. Vad då ta upp lök? Bortsett från matlök så tas här inte upp någon lök - vad är det för stolleprov. Sån't daltande har jag varken tid el lust med. Darwins princip gäller. Upphöjda rabatter är ju perfekta till lökar. De är relativt torra och väldränerade, och eftersom det är rosrabatter så är det välgödslat. De enda lökar jag inte kan sätta där är mina orientaliska liljor, eftersom de är allergiska mot kalk. Men, om de upphöjda rabatterna inte innehöll någon del fet, styv, och kalkrik lerjord alls, så skulle det inte vara några problem med dem heller.

Grusbäddar fungerar säkert, med mycket gräsklipp vill säga. Dessutom skulle rosorna naturligtvis köra ner rötterna direkt i marken under grusbädden, och där ta del av nödvändiga övriga ingredienser i kosten. Att tvätta rent rötterna från jord är ju bara larvigt. Helt rent grus innehåller ingen näring alls. Det finns det ingen växt som tycker om. En mindre inblandning av jord är bara bra. Det blir det ju av allt gräsklipp med tiden ändå.

Oj, vad gnälligt det lät. sad.gif Det var inte min avsikt. no.gif
smile.gif smile.gif smile.gif Nej, det hjälpte inte. Dags att gå och knyta sig alltså. God natt.

/S
gulmåra
Nä, jag drömde lite bara! De där sandrabatterna var nog mest avsedda för perenner och inte några näringstörstande rosor om jag ska vara ärlig. wink.gif Men man blir lite lätt desperat med runt 30 rosor i planteringskö. En kö som jag har fixat alldeles själv whistling.gif
Det var meningen att de flesta av de 30 delvis skulle rama in det nya grönsaks- och kryddlandet. Tycker att gallicor passar tillsammans med kryddträdgård...Men det kom sjukdom och lite annat emellan och så var sommaren slut. Nu växer där mest brännässlor. Dax att kavla upp ärmarna och börja rensa. Nja kanske inte kavla upp då om det gäller brännässlor...

Det där med lökar och markduk var ju inte så konstigt. Får väl skära lite större hål då när jag har lökar som sprider sig...

Stiffe
30 rosor i planteringskö redan, oj, oj, oj. Vad ska det bliva av dem när de blir stora då? Gallicor allihopa?

Mina två Belle de Crezy ynglar av sig med rotskott något alldeles förfärligt nu. Lutar åt temporär övervintring i kökslandet. Vilket då innebär rensning av kirskål, brännässlor, gråbo, tistlar mm mm.

Appropå förhållandevis enkel rosplantering bland ogräs - så här gör jag:
  • Om gräs/ogräs är över en dm högt - ta fram lie/trimmer/röjsåg och kapa ner.
  • Vänd upp- och ner på det översta jordlagret (mellan ett halvt och ett spadtag).
  • På med billig köpejord och grus (50/50), och blanda. Sluta någon dm innanför den tänkta kanten.
  • Plantera, dvs ställ rosen på den uppvända markytan och bädda in rosen / bygg upp rabatten enl ovan.
  • Placera ut stenar runt rabatten, och fyll på med mer rabattjordsblandning.
  • Avsluta med att toppdressa rabatten med hästskit.
  • Vill man ha markduk på direkt, så lägg på en extra dm minst med rabattblandning, eftersom den sjunker ihop.
  • Markduken bör läggas under stenarna för att hindra att (o-)gräs växer upp mellan och bakom och vidare in i rabatten. Det är jättesvårt att få bort.

/S
gulmåra
Tack, Stiffe, nu blev jag lite inspirerad. Området där jag ska röja är ett gammalt kompostområde med extra jordmassor från en tidigare utgrävd grund. Jordmassorna hamnade inte riktigt efter önskemål så jag ska skyffla lite för hand. Då kan jag passa på att bygga på höjden runt kanterna där rosorna ska växa.

Nej, alla 30 är inte gallicor, men kanske 20 biggrin.gif. Jag kan inte låta bli att behöva varje gallica jag ser ! blush.gif
Resten är finska rugosor och pimpineller. Härdiga saker som ska användas till häck och buskage.

En av mina krukade älsklingar är Belle Rosine. Hon räddades från en torr mager plats i våras till en stor kruka i väntan på bättre alternativ. Jag kan inte sluta att facineras över hur gallicor ändrar sig vid nya förutsättningar. Förra året hade hon enstaka, vanligt mellanrosa blommor. Ganska tråkig! Men i år!!! En doftande skönhet.

[attachment=42188:Belle_Ro...__Large_.jpg]
[attachment=42187:Belle_Ro...__Large_.jpg]

Det är alltid spännande med gallicor, man vet aldrig var man har dem!?.... Mina har varit friska och pigga. Jag såg att en del av er andra haft otur.
Belle de crecy är en av de vackraste...också. Jag håller med om att den sprider sig som ogräs. Trots träram har min smitit ut i gräsmattan och blir numera kapad av gräsklipparen.
Ezereht
Åh vad vacker biggrin.gif Ingen av mina gallicor behagade blomma i sommar, men dom var nya så kanske nästa sommar. Ingen sfs dock.
Stiffe
Mmm, den var fin. tummenupp.gif Ser purpurfärgad ut? Doftar gott också antar jag? Har dock inte hört talas om de tidigare?

Appropå gallicor och färger, så var en av årets nya President de Seze. En mycket positiv överraskning. Den var jätteläcker i sina olika färger, och den doftade gott. biggrin.gif

[attachment=42242:President_Seze_31.JPG] President de Seze

[attachment=42243:Presiden...lomma_31.JPG] President de Seze

/S

Nämen, var kom den bilden från?
gulmåra
Gallicor på egna rötter kan dröja lite innan de blommar. Särskilt Violacea/La belle Sultane höll på sig till tredje sommaren innan hon blommade. tror hon är lite känd för det...att vara sen i starten.

Jaa, President de Seze är en kalasgallica! Påstås ju ibland vara samma som Jenny Duval, men här är de inte speciellt lika och då står de ändå brevid varandra för jämförelsens skull. Mest olik är blomformen.

Belle Rosine kommer från Roskraft..... flirting.gif Blev purpurfärgad med marmoreringar i år wub.gif Undrar hur hon blir nästa år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon