Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539
Jag sådde frön i februari 2007, satte dem i förstret i två veckor i krukor med såjord överst och med "planteringsjord" i botten.. Sen satte jag ut dem. De kom upp fint första sommaren. De hade bara varsitt blad.
Förra sommaren såg de ut så här med två blad var. IMG_0001_440.JPG ( 194.72k )
Antal nedladdningar: 30
Så då är det väl bara en 5-6 år kvar till de blommar.
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Jag har också sått krolliljor.
Mina är sådda i ganska så stora krukor och just nu står de på altanen och snöar över. Till våren tänker jag gräva ner krukorna i någon undanskymd rabatt och där får de stå tills de blivit nog stora.
För fyra år sedan (till sommaren) sådde jag liljebulbiller på samma sätt…i kruka som jag grävt ner. Förra året blev de skapligt stora och kommer förhoppningsvis att blomma till sommaren.
Det är ju faktiskt inte själva växten man är ute efter…i alla fall inte i mitt fall. Här är det vägen som är målet och när man tillslut nått fram är det en jätteskön känsla…… Inte alls som om jag köpt löken på Coop Forum.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539
CITAT (Anki V @ 10-03-2009, 21:40)
Jag har också sått krolliljor.
Mina är sådda i ganska så stora krukor och just nu står de på altanen och snöar över. Till våren tänker jag gräva ner krukorna i någon undanskymd rabatt och där får de stå tills de blivit nog stora.
För fyra år sedan (till sommaren) sådde jag liljebulbiller på samma sätt…i kruka som jag grävt ner. Förra året blev de skapligt stora och kommer förhoppningsvis att blomma till sommaren.
Det är ju faktiskt inte själva växten man är ute efter…i alla fall inte i mitt fall. Här är det vägen som är målet och när man tillslut nått fram är det en jätteskön känsla…… Inte alls som om jag köpt löken på Coop Forum.
Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72
Från sådd till blommbar lilja tog det 4 år innan de första blommade, sedan blommade resten året efter, L.martagon 'Burgundy' http://www.odla.nu/forums/uploads/12190786...2_1784_5595.jpg Nu har jag sådder från min svarta, vita och mörkröda på gång, sådda -08, just nu omskolade för första gången och står under lysrör och svalt i garaget, fröna är inte fröäkta.
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Jag fick ett tips om att den här gamla tråden vaknat ur sin Törnrosasömn. Mina småkrollisar fanns kvar förra året iaf. Tyvärr går trädgårdsintresset upp och ner och det har varit ganska långt nere ett tag men är på uppgång. Krollisarna bor i en plastlåda som står på en avskild plats i trädgården, Dom lever, flera stycken, men mår kanske inte så där toppen. I år måste jag dock göra nånting åt saken eftersom platsen där dom står skall kirskålssaneras. Har tänkt att tömma lådan så snart frosten och tjälen släppt och plantera ut dom i en rabatt. Då kan jag också räkna dom och kanske ta någon bild.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Den här gamla trådens återuppståndelse påminde mig om att jag faktiskt har en påse frön till svart krollilja liggande sedan ett par år... Man kanske skulle ta och så dem i alla fall, även om jag egentligen inte har tålamod att vänta 5-7 år på blommor... För det tar säkert lika många år att försöka få tag på svart krollis på någon växtmarknad...
Faktiskt lika många som min ålder. Nu tänker nog en del, SÅÅÅÅÅÅ många! Jodå. Frågan är vad jag skall göra med 58 st, förmodligen, vita krollisar? Tror inte jag har plats för dem alla. Nåja, det blir väl en fråga till hösten, nu får jag sätta om till en början. Eftersom jag inte hann detta får dom bo i kylskåpet tills jag kommer ut på fredag. Storleken var från ca 5 till 22 mm i diameter.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです