Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> häck av äppelträd, Spaljera 2 äppelträd (zon 3) till häck, några tips?
          moskisen
          Inlägg 19-09-2009, 16:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 26 152

Jag vill ha en häck av äppelträd. Har nyss byggt en kraftig spaljé ut mot min tomtgräns som jag tänkte försöka spaljera 2 st äppelträd mot. De ska bli 4 horisontella armar som bildar själva staketet. Tror det kallas palmett eller vågrät kordong om jag inte missuppfattat något. Träden ska planteras på en sträcka av ca 10 meter.

Jag har inga äppelträd sen tidigare men heller inte så mycket plats så detta verkar vara en bra idé. Min plan är att köpa 2 äppelträd till våren och de ska vara färdigspaljerade och på svagväxande stam. Nu funderar jag över vilka sorter jag ska ta. Har bytt åsikt några gånger men är nu inne på Katja och Mio. Verkar det vettigt eller har någon några bättre tips? För min del så gör det inget om äpplena råkar vara fula och anskrämliga bara de mognar hyfsat tidigt och är goda att äta och är lämpliga som staket. Självklart vill jag ha sorter som inte är så utsatta för sjukdomar.

Jag bor sydöst om Stockholm, vilket torde var zon 3 och vill gärna ha lite tips och råd av någon som gjort något liknande. Kanske finns det en massa att tänka på som jag inte fattat. Jag har en gammal bok av Nils Sonesson som jag utgår från.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 18:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon