Full version: häck av äppelträd
moskisen
Jag vill ha en häck av äppelträd. Har nyss byggt en kraftig spaljé ut mot min tomtgräns som jag tänkte försöka spaljera 2 st äppelträd mot. De ska bli 4 horisontella armar som bildar själva staketet. Tror det kallas palmett eller vågrät kordong om jag inte missuppfattat något. Träden ska planteras på en sträcka av ca 10 meter.

Jag har inga äppelträd sen tidigare men heller inte så mycket plats så detta verkar vara en bra idé. Min plan är att köpa 2 äppelträd till våren och de ska vara färdigspaljerade och på svagväxande stam. Nu funderar jag över vilka sorter jag ska ta. Har bytt åsikt några gånger men är nu inne på Katja och Mio. Verkar det vettigt eller har någon några bättre tips? För min del så gör det inget om äpplena råkar vara fula och anskrämliga bara de mognar hyfsat tidigt och är goda att äta och är lämpliga som staket. Självklart vill jag ha sorter som inte är så utsatta för sjukdomar.

Jag bor sydöst om Stockholm, vilket torde var zon 3 och vill gärna ha lite tips och råd av någon som gjort något liknande. Kanske finns det en massa att tänka på som jag inte fattat. Jag har en gammal bok av Nils Sonesson som jag utgår från.
Jan Lindgren
Hej!
Varför spaljera med lodrät kordong. Äppelträd på B9 kan du plantera på 80cm avstånd och binda upp på pålar eller trådar. Det är betydligt lättare än att göra invecklade beskärningar. Alla nya kommersiella odlingar görs i Skåne med M9 och 80cm avstånd. Odlingarna är alltså långa vackra häckar.
MVH
Jan Lindgren
oliv
Jag har spaljerat flera fruktträd, bl a äppelträd, som väggar till en pergola: varje träd ska fylla en ruta som är 3m bred. Jag har valt de frukter som jag tycker om. naughty.gif
moskisen
Hej Jan Lindgren. Jo, jag tror helt enkelt att det blir snyggare med ett träd som har en stam i mitten och fyra horisontella grenar som går ut på varje sida. Dessutom blir det billigare :-) att plantera 2 träd på 10 meter istället för ca 12 st. Trist att gräva gropar också... Fast det är kanske dumt att vara snål. Jag lär ju inte plantera så många fler under min livstid. Jag har läst att man odlar som på pålar i Skåne men aldrig sett det. Är B9 extra bra till denna typ av odling? Nu kanske jag ska tänka om... igen.

Hej Oliv. När du säger att varje träd ska fylla en 3 meter bred ruta, innebär det att du låter grenarna växa först horisontellt och sen uppåt, ungefär som en kandelaber? Var det svårt att tvinga grenarna som du ville?
Jan Lindgren
Hej!
Det vanligaste ympunderlaget i kommersiella odlingar är M9. Det ger ett bra träd och det produceras många miljoner av dem i Belgien så de är lätta att få tag på. M9 är nog knappast säker norr om zon 2 så därför använder vi B9 när vi gör våra träd. B9 ger ett litet härdigt träd. Vi som gör vår demoträdgård är båda pensionärer så vi måste planera att sköta träden från en rullator. Träden kommer alltså att klippas på två meters höjd. Alla svagväxande grundstammar måste ha stöd. Vi sätter stolpar på var fjärde meter och spänner ståltråd mellan dem där vi binder upp träden.
Jag ympar träden själv vilket men måste göra om man har dåligt med pengar och vill ha en massa sorter som inte finns i handeln. Målsättningen är att ha minst tvåhundra sorter. Jag räknar med att i höst ska vi vara uppe i 160 olika äppelsorter men då är en del på fröplantor och A2. Det ska bli tre plantor av varje sort. Vi sätter också andra frukt och bärsorter. Det får inte bli mer än ca 1000 fruktträd annars har vi ingen chans att hinna med. Hade du bott i närheten så brukar vi sälja en del små överskottsträd för 100kr/st. Jag har demoträdgården hos min kompis www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren
KURT
Det finns ju många olika sätt att spaljera äpplen:

http://home.swipnet.se/~w-88844/Spalje.htm
moskisen
Jan Lindgren. Jag är imponerad!! "Det får inte bli mer än 1000 frukträd..." Här planerar jag för futtiga 10 meter och klagar över att gräva gropar och inköp av träd. När jag hör hur du håller på så känner jag mig lite... fånig :-) Det är nästan så jag måste försöka planera in ett besök söder ut för att se er odling. 160 äppelsorter!!! Plus resten. Det var ingen liten trädgård. Vilket jobb. Wow!
oliv
Om du kollar Kurts länk, så är det typ Palmett med vågräta grenar. Det är inte särskilt svårt, men det tar tid. tummenupp.gif
moskisen
Okej Oliv. Det var precis så som jag ursprungligen hade tänkt men nu har Jan Lindgren satt lite griller i huvudet på mig. Fast eftersom jag redan byggt en stabil spaljé så är det kanske klokast att göra som jag tänkt från början. Jag inte så bråttom. Min plan är att det ska börja se trevligt ut om ca 5 år och vara snyggt om ca 10 år. Eftersom Jan planerar sin odling för att kunna sköta med rullator så framstår plötsligt mina tankar som kortsiktiga. *skratt*
Jan Lindgren
Hej!
1000 träd kan låta mycket men är egentligen löjligt lite. Profesionella odlare sätter 3200 träd per hektar och behöver minst tio hektar för att det ska gå att försörja sig. Sedan behöver de en skörd av 35 ton per hektar. Elise kan ge upp till 60 ton per hektar. Då handlar det om träd på M9 som får bli tre meter höga. Investeringarna uppgår till 400 000 per hektar och då är inte traktorer och mark inräknat. Äppelodling handlar om mycket pengar. Det är helt otroligt att gå längs äppelhäckarna och se de små träden digna av frukt. Det märks väl att jag har varit på kurs.
Vi leker bara med vår odling.
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej
Spaljera växter är friskare och ger mera och bra kvalitet fruk och grön än vanliga på grund att de får bra luft och sol. H : Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 20-09-2009, 23:24) *
Hej
Spaljera växter är friskare och ger mera och bra kvalitet fruk och grön än vanliga på grund att de får bra luft och sol. H : Bassam

Nej det blir INTE mera frukt på ett spaljerat äppelträd än ett som får växa fritt. Volymen är ju oändligt mycket mindre på ett tvådimensionellt träd!
Thé
Jag håller på att göra en Verrierpalmett (enligt länken) av ett körsbärsträd, men har tydligen inte den koll jag skulle behöva. Det står att det är svårt eftersom de yttersta grenarna måste hinna med. Vad händer om de inte hinner med? Hur får man dem att hinna med? Genom att kapa de andra? Grenar de sig inte då?

Jag skulle verkligen behöva en bra bok om detta, jag har beskärningsboken, men den går ju inte in i detalj. Litteraturtips, någon? Finns det kanske något på engelska?
oliv
CITAT (Thé @ 22-09-2009, 08:44) *
Jag skulle verkligen behöva en bra bok om detta, jag har beskärningsboken, men den går ju inte in i detalj. Litteraturtips, någon? Finns det kanske något på engelska?

Thé:
Jag har "Odla frukt på spaljé" av L-E Samuelsson & Ulf Schenkmanis, köpt begagnat på nätet. Jag tycker den är riktigt bra. tummenupp.gif

Körsbärsträd ska man helst spaljera fritt eller typ solfjäder har jag för mig. flirting.gif

Läs även den här odla-tråden: spaljera körsbär
Thé
Tack Oliv! Jag märker att jag är helt fel ute, men det ska nog ordna sig smile.gif Bra i alla fall att veta att körsbär inte bryter nya skott som äpple...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon