CITAT (Aqvakul @ 30-09-2009, 18:36)

Nyanserad? Jag tror att du skämtar. När hon skriver om äldre rika som gifter sig med unga vackra säger hon " Om du går in i en hundaffär, köper du då en gammal hund eller en söt valp?" Herrejösses hon jämför ju sig själv med en köpt hundvalp! Millningen frågar vad man anser om hemmafruar, visserligen är hon hemma och fru men knappast arbetande sådan, arbetet har hon ju tjänstefolk till.
Jag är uppvuxen med en arbetande hemmafru som mamma. Hon lagade mat, tvättade, städade, bakade bröd och kakor, sydde kläder till familjen, stickade kläder till familjen, skötte trädgården, odade potatis och grönsaker, plockade bär och svamp, syltade och saftade och lade in, köpte en part med gris och oxkött och frös in, klarade att laga mat av alla styckningsdelarna ( vilket allt färre klarar nu), hjälpte till att sköta hemmet för mormor, hjälpte till att sköta en äldre bror. Inte fanns det tid för hemmafruarna att leka med barnen då på samma sätt som arbetande föräldrar gör nu. Men hon var närvarnde, när hon gick böjd över bärspannen så fick jag leka i skogen, när hon satt vid symaskinen satt jag med nål och tråd och gjorde dockkläder. (Egentligen tror jag att det ar mer pedagogiskt förr, men nu kommer jag från ämnet) Min pappa seglade inte heller på en räkmacka. Han jobbade långt mer än 40 timmar i veckan, kom hem och snickrade och grejade med annat som behövde göras. Jag som var pappas tös var med och spikade och borrade och allt vad det nu var. Och han bytte faktiskt blöjor på mig (ganska unikt på den tiden)
Jag tycker att man jämför äpplen och päron. Ankan pratar ju inte om arbetande hemmafruar, mer om att man ska gifta sig rikt så man an ha tjänstefolk. Hon har sagt att mannen ska slippa hemarbete men inte att hon själv ska sköta hemmet. Så egentligen säger hon väl att alla som inte har en egen förmögenhet ska gifta sig rikt.