Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskå i blomsterrabatt
          smuleborg
          Inlägg 27-09-2009, 20:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Peztis @ 25-09-2009, 11:06) *
          Om man inte orkar/kan gräva, inte lägga markduk, byta ut jord, inte använda Round-Up, ja då är det nog uttröttningsmetoden som gäller.

Helt enklet att plocka bort allt ni ser nu så länge det växer, fortsätta i vår (då är det enklast att få upp ogräs) och sedan hela tiden plocka-plocka-plocka! Minsta lilla blad ska bort så fort det syns. Tyvärr är detta en lång process...

Men i trädgården finns det inte så många genvägar...

En kollega till mig har hållt på i fem år. Tagit bort minsta lilla blad... I och för sig vet jag inte hur noggrann hon har varit.

Trädgård tar tid, det finns inga genvägar. Hade jag haft kirskål hade jag förmodligen rensat bort det synliga och sått igen med starkväxande gräs och klippt regelbundet ett par-tre år. Naturligtvis inte enbart i själva rabattområdet; jag hade klippt regelbundet i området och minst en meter utanför. Trädgård tar tid.

Nackdelen med täckduk är att minsta lilla glipa eller springa, spricka (väder och vind, djur) ... Och - efter ett par-tre år - kan det vara att börja om.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          halvboråsare
          Inlägg 25-11-2009, 01:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 26 882

Har kirskål i mängder i rabatterna, i stenmuren och på lite andra ställen. Gick och plockade hela försommaren så att de inte skulle gå i frö.
          Provade Roundup men det verkade knappt bita på eländet. Lite bruna blad men fortsatt tillväxt.
          Har insett att det enda vettiga är att gräva upp all jord som finns och sålla den från rötter. Och det blir mycket rötter kan jag lova!
          Man får ta bit för bit och omgärda det nygrävda området med plastkanter tills man har tagit sig igenom hela rabatten.
          Hoppas nu att det inte finns några frön som slår rot...

Citera
          KRT
          Inlägg 25-11-2009, 11:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har (försökt) utrota kirskål på min förra odlingslott som var ca 5x5 m. Det är inte lätt och eftersom jag ville odla på den var täckning inget alternativ. Jag gjorde som andra föreslagit - jag grävde. SÅ djupt jag kunde och kastade bort jorden. Inte lönt att försöka rensa bort kirskålsrotbitarna, finns frön också. Fyllde på med ny jord och det som kom upp då gick jag på med Round-up.

I den beskrivna situationen hade jag först grävt, kastat bort jorden och sedan fyllt på med ny och därefter som smuleborg föreslog - sätt igen med gräs under några år och klipp frekvent tills man inte ser antydan till kirskål mer.

Jag tror det är lkättare att ta upp en gräsmatta och göra om den till rabatt (igen), än att försöka utrota kirskål från en befintlig rabatt....

En notering dock, jag tycker mig oftast hitta kirskål där det är hyfsat fuktigt och skuggigt - fundera över microklimatet, kanske skuggas rabatten under stora delar av dagen av träd? Då kanske det är bättre att flytta rabatten? Är det fuktigt i marken? Försök förbättra dräneringen. Kirskål kan finnas på andra ställen också, men jag har sällan sett den växa effektivt i torr mark i full sol......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Bassam
          Inlägg 25-11-2009, 21:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Är det rabatten tom nu , du kan försöka dumpa rötter genom att ge dom mycket vatten till deras rötter ruttna. H:Bassam

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 26-11-2009, 15:21
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

Har också haft stora problem med kirskål i samband med dränering (eftersom grannarna inte verkar vilja rensa deras trädgård på norrsidan.

I våras hade kirsen tagit över hela landet och halva resten av tomten, så det blev till att dra upp rötter stora som palsternackor och sedan har ytan täckts med duk och grus... det är inga problem med kirs där än så länge o det f.d. landet har gjorts om med hjälp av pallkragar, vilket ju iof fungerar lika bra. smile.gif

Har dock växt upp massa kirs på andra delar av häcken nu och främst på norrsidan, så det blir till att anlägga en låååångsmal rabatt med nävor, ormbunkar och marktäckande växter.Hoppas bara häcken inte tar någon skada av det hela... :s

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-11-2009, 00:24
          Länk hit: #26

Medlem

Hej

Nästan alla växt rötter trivs i jorden som är mellan 30-60cm höjd , så du kan ta bort gamla jord på den här djup, sedan du kan lägga marktäck och över den grus mellan 8-16mm , men du ska ordna sluttning på marken för att planera väldränerad, men du ska blanda nya jord med grus ( 1/3 grus 4-6mm + 2/3 jord ) . .

H:Bassam

Citera
          hallojjj
          Inlägg 10-04-2010, 20:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 25 980

Jag har läst att tagetes kan hindra kirskål att löpa amok?
          Har hittat en del rötter och misstänker att den stora roten som jag inte får upp, är kirskål. Funderar på att borra i en ecoplugg, undrar om det skulle funka?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-04-2010, 00:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Tyvärr KRT så kan jag tala om att kriskål trivs alldeles utmärkt i solen . Den rabatt vi har mest kirskål i har sol i stort sett hela dagen. Där har det rensats sedan 1960-talet och vi har även bytt jord ett par gånger men kisrkålen den finns kvar.

I de nya rabatterna har vi nästan ingen kirskål och de har bara sol under delar av dagen.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          AstaC
          Inlägg 11-04-2010, 11:32
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 94
          Medlem nr: 15 232

Kirskål trivs utmärkt precis överallt. Och börjar växa tidigt! Jag har redan börjat mitt plockande.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gurra C
          Inlägg 14-04-2010, 17:12
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 24 011

När tillväxten är igång spruta med Roundup, När du ser att de börjar ge sig, gräv så stimulerar du rötterna att dra igång på nytt. Spruta sen igen. Har du tur så fick du allt har du otur får du köra på nytt året därpå. Fick bort hela kirskål-buskaget längs hela laduväggen hemma. Så arbetsgången är Spruta-Låt vissna-Gräv-Spruta-Låt vissna......

Citera
          LottaPB
          Inlägg 29-04-2010, 01:32
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 8 403

Det finns en tråd till i det här ämnet: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=97611 Där framgår tydligt att alla gifter är just gifter!
          Tänk på det innan du använder något som du förmodligen kommer att ångra på det ena eller andra sättet.
          Ja, jag har massor med kers i både gräsmatta/ogräsmatta och i trädgårds- och jordgubbsland. Jordgubbslandet rensade jag rent på ett par timmar och då är det ändå ganska lerig och hård, tung jord. Efter den rensningen kom det inget mer under flera år förrän jag började slarva med klippning och finrensning.
          Kers går utmärkt att ta bort med en grep. Man måste bara vara envis och gräva 10 cm ner i lagom blöt jord. Grep är ett bättre verktyg när man vill ha någorlunda intakta rötter att dra upp.
          Skittråkigt - men inga problem. Tungt kan det vara på grund av jordtyp, men att se det som ett dagligt träningspass var väl inte en dum filosofi som någon här gav uttryck för. En kopp kaffe och skön musik därtill så blir det ännu bättre.

Och hör ni; kirskål är otroligt gott i paj, soppa, smörslungad, stuvad i omelett, i frittata osv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-04-2010, 09:38
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (LottaPB @ 29-04-2010, 02:32) *
          Det finns en tråd till i det här ämnet: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=97611 Där framgår tydligt att alla gifter är just gifter!
          Tänk på det innan du använder något som du förmodligen kommer att ångra på det ena eller andra sättet.
          Ja, jag har massor med kers i både gräsmatta/ogräsmatta och i trädgårds- och jordgubbsland. Jordgubbslandet rensade jag rent på ett par timmar och då är det ändå ganska lerig och hård, tung jord. Efter den rensningen kom det inget mer under flera år förrän jag började slarva med klippning och finrensning.
          Kers går utmärkt att ta bort med en grep. Man måste bara vara envis och gräva 10 cm ner i lagom blöt jord. Grep är ett bättre verktyg när man vill ha någorlunda intakta rötter att dra upp.
          Skittråkigt - men inga problem. Tungt kan det vara på grund av jordtyp, men att se det som ett dagligt träningspass var väl inte en dum filosofi som någon här gav uttryck för. En kopp kaffe och skön musik därtill så blir det ännu bättre.

Och hör ni; kirskål är otroligt gott i paj, soppa, smörslungad, stuvad i omelett, i frittata osv.

Som jag just skrev i den andra tråden, glyfosat är klassat som bekämpningsmedel. Inte gift.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          LottaPB
          Inlägg 02-05-2010, 23:28
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 8 403

CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 10:38) *
          Som jag just skrev i den andra tråden, glyfosat är klassat som bekämpningsmedel. Inte gift.

Och med den inställningen är allt rättfärdigat och jorden ren och vit???

Antingen ser man hela spektrat och förstår vad användning av bekämpningsmedel och gifter leder till i förlängningen eller så skiter man i det, tänker kort och bara på sig själv och kör på.

Mina barn och barnbarn ska inte straffas med en döende jord för att jag har varit lat. Tyvärr straffas de trots det kollektivt, eftersom andra inte tänkt till.

Citera
          mino
          Inlägg 03-05-2010, 09:56
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Det går inte att bli av med kirskål så länge det finns på andra ställen i trädgården (vilket det förmodligen gör) om man inte avgränsar helt rena rabatterna med markväv. Det bästa man kan göra är att gräva bort så mycket man orkar (inkl rötterna!) och sedan hålla efter. Man tröttar ut växten om den aldrig får näring via solen, dvs om man hela tiden tar bort bladen. Jag använder en gångskyffel som jag drar/skjuter ifrån mig precis under jordytan för att kapa bladen där, det går snabbt och lätt. En sak att tänka på är att man inte ska flytta runt växterna mellan rabatterna om man har kirskål på vissa ställen, det sprider sig som en löpeld. Så försök inte rädda någon växt från kirskålsrabatten genom att flytta den.

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-05-2010, 21:24
          Länk hit: #35

Medlem

Hej
          Jag läste att man kan bort jord omkring rötter och bränna dom så det blir lätt att ta bort ogräs.
          H:Bassam

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 01:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon