Hej Jag skicka den som jag hittar på internet och kanske hjälpa did annars du kan söka efter ohyra so löss , och jag hoppas att du ska svara med bild :
8) KVISTDÖD OCH BARKSVAMP PÅ BARRVÄXTER Kvistdöd (Kabatina sp.) Symptom: Angrepp visar sig som döda skottspetsar eller smågrenar, på vilka man kan upptäcka små svarta prickar (sporsamlingar). Symptomen framträder ofta på våren och kan vara en följd av vinterskador. Sjukdomen gynnas av fuktigt klimat. Värdväxter: Kvistdöd eller Kabatina angriper framförallt olika arter/sorter av Juniperus, i synnerhet kinesiska enar. Därtill kan Chamaecyparis och Thuja angripas. Barksvamp (Pestalotia sp.) Symptom: Denna svamp förosakar insnörningar och/eller uppsvällda partier på unga skott, som bryts av och hänger torra och bruna på plantorna. Ibland förekommer angrepp utan deformationer på skotten. Värdväxter: Såväl ungplantor som äldre växter av Chamaecyparis, Juniperus, Taxus och Thuja, kan angripas. Bekämpning av Kvistdöd och Barksvamp: Beträffande Kabatina, undvik att odla känsliga växtslag, speciellt kinesiska enar. Vid kemisk bekämpning, av båda svampsjukdomarna gäller, skär först bort angripna skott och grenar, behandla därefter med 2-3 veckors intervall under växtsäsongen f.o.m. juni. Vid behov gör förebyggande behandlingar höst och vår. Handelsnamn Koncentration Anmärkningar -----Euparen 0,25% Kontaktmedel, alla växtdelar fuktas ordentligt. ----Topsin 0,20 % Systemiskt.
obs annars dåliga klimat som kalt eller om de fattas vatten
H: Bassam
|