Full version: Tuja
Vippan
Vad händer med mina tujor?
Var ute i sommarstugan i söndags och ser att 3 st av mina pelartujor är alldeles bruna håller dom på att dö?
Dom är 4 år gamla och har varit friska och gröna.
Nån som har en förklaring????
HelenJ
Tuja drabbas ofta av svamp. Det kan också vara torka - det har ju varit en torr sommar och höst hittills (jag har fått börja vattna mina vintergröna växter nu)
Alexander-VG-zon3
hur ser färgen ut mer i detalj? har du bild?
Bassam
Hej
De fattas vatten.
H:Bassam
kina3
Kolla om inte stammarna har skavskador från rådjurshorn. Verkar som rådjur gillar att feja mot tuja. Iallafall så har min råkat ut.
I övrigt så kan jag tipsa/varna: Tuja brinner som bensin. (Då du klippt bort de fula grenarna och ska elda kan det vara bra att känna till)
Vippan
Hej på er och tack för svaren!

Nej rådjursfejning är det inte.
Jag har tyvärr inte nån bild men om jag ska beskriva färgen så är den rostfärgad mera åt det oranga ja som kopparfärg.
Bassam
Hej
Jag skicka den som jag hittar på internet och kanske hjälpa did annars du kan söka efter ohyra so löss , och jag hoppas att du ska svara med bild :

8) KVISTDÖD OCH BARKSVAMP PÅ BARRVÄXTER
Kvistdöd (Kabatina sp.)
Symptom: Angrepp visar sig som döda skottspetsar eller smågrenar, på vilka man kan upptäcka små svarta prickar
(sporsamlingar). Symptomen framträder ofta på våren och kan vara en följd av vinterskador. Sjukdomen gynnas av
fuktigt klimat.
Värdväxter: Kvistdöd eller Kabatina angriper framförallt olika arter/sorter av Juniperus, i synnerhet kinesiska enar.
Därtill kan Chamaecyparis och Thuja angripas.
Barksvamp (Pestalotia sp.)
Symptom: Denna svamp förosakar insnörningar och/eller uppsvällda partier på unga skott, som bryts av och hänger
torra och bruna på plantorna. Ibland förekommer angrepp utan deformationer på skotten.
Värdväxter: Såväl ungplantor som äldre växter av Chamaecyparis, Juniperus, Taxus och Thuja, kan angripas.
Bekämpning av Kvistdöd och Barksvamp:
Beträffande Kabatina, undvik att odla känsliga växtslag, speciellt kinesiska enar.
Vid kemisk bekämpning, av båda svampsjukdomarna gäller, skär först bort angripna skott och grenar, behandla
därefter med 2-3 veckors intervall under växtsäsongen f.o.m. juni. Vid behov gör förebyggande behandlingar höst
och vår.
Handelsnamn
Koncentration
Anmärkningar
-----Euparen
0,25%
Kontaktmedel, alla växtdelar fuktas ordentligt.
----Topsin
0,20 % Systemiskt.

obs annars dåliga klimat som kalt eller om de fattas vatten

H: Bassam
KarinSKARA
CITAT (Vippan @ 21-09-2009, 18:10) *
Var ute i sommarstugan i söndags och ser att 3 st av mina pelartujor är alldeles bruna håller dom på att dö?

När du planterade dem, tog du då bort nätkassen som ev. satt runt rötterna?
Vippan
Det var ingen nätkasse runt dom så det felet är det inte.
Bassam jag tror inte det är nån slags svamp, möjligen att det kan vara torka som du skriver,får se om jag kan lägga in en bild om jag får tid över att åka ut i stugan i helgen.

Tusen tack alla för svar Kram Vippan

Bassam
Hej vippan
DEt händer ibland när de fattas järn, men i allafall ska skicka till dig den här sidan och jag hoppas att du läsa den noga och svara mig,
http://www.swecan.org/modules.php?name=For...pic&t=14186

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 23-09-2009, 19:08) *
Hej vippan
DEt händer ibland när de fattas järn, men i allafall ska skicka till dig den här sidan och jag hoppas att du läsa den noga och svara mig,
http://www.swecan.org/modules.php?name=For...pic&t=14186

Nu gällde det väl knappast cannabisodling!!!!!! wacko.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Vippan @ 22-09-2009, 09:47) *
Jag har tyvärr inte nån bild men om jag ska beskriva färgen så är den rostfärgad mera åt det oranga ja som kopparfärg.

beroende på hur hösten är så kan en del sorter/arter av tuja få en brun/brons/orange färg på hösten/vintern.

jag fick detta förklarat att det tydligen ska skydda den mot vintern.

så här blir tujorna som jag har i trädgården under vintern (dom visar stor skillnad i färg på barren under årets gång)

http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2105856562/

http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2105070951/
(tujan är den runda ''bollen'' med vin/brun höst/vinterfärg).

tycker det är konstigt att det är torka om du haft dom i 4år. men bor du där det varit en torr sommar/höst så kan det ju visa sig nu OM rötterna inte rotat sig ordenligt eller mår dåligt så kan ju hela plantan vara utsatt för torka. stujor kan ju också bli bruna av vägsalt och sånt.

det kan vara någon svamp eller nåt annat skit som kommit, men det kan jag bara se utav en bild.
Vippan
Flaxss nej mina tujor är mycket mera rostfärgade, jag ska försöka ta en bild i helgen och lägga ut så kanske det blir lättare,visst är det konstigt om det skulle va torka dom har ju stått som sagt i 4 år på samma ställe,vägsalt är uteslutet.

Bassam jag odlar inte knark i min trädgård no.gif

Jag har planterat några nepeta och lavendel i kanten på rabatten undrar om det i så fall kan skada tujorna???
Gunilla T
CITAT (Vippan @ 24-09-2009, 09:10) *
Jag har planterat några nepeta och lavendel i kanten på rabatten undrar om det i så fall kan skada tujorna???

Barrträd kan vara känsliga mot skugga, jag missade en gång framför mina tujor och såg inte att en perenn växt till sig lite för mycket och skuggade de nedersta kvistarna på tujan och de blev bruna. Nu var det ju ingen stor skada och endast där perennen skuggade men visst kan det vara så om lavendeln och nepetan skuggar.
Ronya
CITAT (Vippan @ 21-09-2009, 18:10) *

Tråkigt att läsa om dina thujor
Jag har samma problem! Ursäkta att jag lånar "tråden" lite... Planterade dessa thujor 2006 och har varit fina tills nu. Vad har hänt? Kan de vara sjuka? Någon som vet vad jag kan göra åt det?
De är i sommarstugan utanför Malmö...

Bifogar en bild så ni kan se... tacksam för svar..
... [attachment=42582:thuja5.jpg]

Vippan
Ronya så där ser mina tujor ut, visst är det trist jag vill inte att dom ska dö... sweatingbullets.gif
Som jag skrev tidigare så har jag Lavendel och Nepeta framför och det kanske är det som är orsaken.Jag ska testa att gräva upp dom och se om det blir någon skillnad.
retrieva
Hej!
Har ingen förklaring men en grannes tuja (endast en st i häcken) såg ut så där till en början sedan blev hela plantan brun. De tog bort den och planterade en ny. Nu är de två brevid på väg att bli bruna oxå så troligen någon sjukdom. Vill ju inte skrämma upp er på något sätt men jag skulle ta foto och prata med dem i affären där du köpte dem och fråga om råd för att försöka avbryta förloppet....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon