Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur täppa igen mushål?, In till källare och hus
          EKLO
          Inlägg 27-09-2009, 21:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hos mig på lantstället vimlar det i år av möss (det går i vågor, som ngn sa - för mig var det fem år sen sist) - men: de tar sig bara in i det hus som har indraget vatten och avlopp - ofta är det nog den vägen tror jag, i andras hus också, menar jag.

Redigerat av EKLO: 27-09-2009, 21:46

Citera
          KRT
          Inlägg 29-09-2009, 14:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Tja, jag såg en gång en mus pressa sig under en dörr - höjden kan väl ha varit runt en cm (max).... Mao de kommer in precis var de vill och det går nog aldrig att täppa till ett hus helt för dem. Däremot kan man ju göra sitt bästa, täta hål i tegelfasader täppa till rörgenomdragningar osv. De som kommer in får man ta med fällor eller gift. Du kan aldrig utrota mössen helt, men man kan störa dem så de flyttar till grannen istället naughty.gif .

Kommer så väl ihåg tassandet i väggarna när man skulle somna när jag var liten.... När pappa skulle sätta in ett fönster i garaget och bröt loss panelen hittade han ett musbo i många våningar i isoleringen under panelen. Gissa om mössen hade haft det mysigt där, de hade ett helt gångsystem med matkammare och sovkammare etc.

Kanske dags att investera i några musfällor, bara för att vara på den säkra sidan. Har inte sett några möss än, men det betyder ju inget alls egentligen. Ytterligare en sådan sak man måste tänka på när man bor i hus som manaldrig behövde bry sig om i lägenhet laugh.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          skånepåg
          Inlägg 29-09-2009, 14:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Jag kommer ihåg när jag var liten och papsen hade möss i huset, vi lyckades fånga en och jag ville ha den så vi hade den i ett plast terrarie men den sprang in i väggarna så det blev blod och dog till slut =(

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-09-2009, 15:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Mössen börjar ta sig in i husen nu när den första frosten börjar komma. Första frostnatt = första mus.

Citera
          EKLO
          Inlägg 29-09-2009, 17:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

För mig kom nästan inga möss förra vintern, men i försomras började de lägga upp en strategi, och sen dess har jag knipt en mus i fällan varje sommardag jag varit där. Alltså: Det där med att de bara skulle gå in när det är kallt ute, det har mina möss aldrig fått lära sig. När det var som mest mat och mys utomhus, började de bli sugna på gamla eterneller, stolsitsar, diskborstar och annat. Intelligent är ju inte det ord som kommer för en, men de kanske har kul...

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 22:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon