Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på bambu?
          KRT
          Inlägg 25-09-2009, 09:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har tagit ner en stor fura och en lika hög gran i södra hörnet av trädgården, och vill ersätta dessa träd med något som är vintergrönt, lagom högt och inte behöver beslkäras eller tuktas.
          Har tänkt på bambu, med det verkar finnas hur många sorter som helst?!?!?!?!

Vill gärna hitta en sort som blir 2-3 m hög, är härdig i zon 1 (utan att man behöver täcka), växer relativt fort och gärna har blad med något vitt i (dock inget krav utan mer ett önskemål smile.gif). Alla sorter som sprider sig aggressivt är uteslutna eftersom vi har grannar. Jag kan tänka mig att marken har ett något lågt pH eftersom det stått barrträd där sedan huset byggdes för 35 år sedan....

Läget är som sagt söder, men på en sluttning som vetter mot norr. Eftersom det inte finns så mycket andra höga träd och byggnader runt är det ett ganska soligt läge, möjligen med undantag från mitt på dagen. Sluttningen håller fukten ganska bra när det är fuktigt ute, men blir ganska torr i torr väderlek.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt! Jag är lika glad för tips på vad jag ska undvika som tips på vad jag ska köpa.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 18:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon