CITAT (takstigen @ 25-09-2009, 20:22)

Det skulle inte vara någon avgift
Det är ju mest reklam och våldsfilmer i burken
Reklam förekommer inte i public servicekanalerna. Bara smått irriterande information om kommande program.
Jag har inte något emot att betala
TV-avgift eftersom det oxå ger mig möjlighet att lyssna till bra program på radio.
Så mycket intressant information och bra underhållning kan jag inte få någon annanstans för 5,69 om dagen
Jag är rätt glad att vi fortfarande har Public service. Skulle inte vilja bo i t ex Italien, där mediamogulen Silvio Berlusconi äger(i stort sätt) alla media. Inte heller i någon diktaturstat där all information är tillrättalagd.
Det här citatet är saxat från Radiotjänsts hemsida.
"Men, det är inte de enskilda programmen du egentligen betalar för. Det är oberoendet. Principen att kunna sända intressanta, bra, roliga, allvarliga, långa, korta, spännande eller angelägna program, oberoende av politiska eller kommersiella intressen. Det är möjligt tack vare tv-avgiften.
Vad är public service?
Public service är radio och tv i allmänhetens tjänst. Uppdraget för SVT, SR och UR är att ge svenska folket allt från nyheter och dokumentärer till underhållning och utbildning – på ett sakligt och objektivt sätt. Idag betalar nio av tio hushåll tv-avgiften.
Tv-avgiften i andra länder
Stora public servicebolag som BBC, NRK, YLE, DR och många fler finansieras av tv-avgifter på ett liknande sätt som i Sverige. Det säkerställer en oberoende finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Och det är viktigt för demokratin."