Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tv-avgiften
          varghem
          Inlägg 25-09-2009, 20:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Vi har Viasat i dagens läge och betalar en avsevärd summa för den. I denna ingår även Svts utbud. Varför inte ordna en tv-box för den som nu bara vill ha svts kanaler med kort. Viasat kan väl avstå en liten summa av den avgiften man betalar in och låta abbonenten få välja eller välja bort det utbudet.

Jag tittar aldrig på Svt. Har gjort det och bara blivit besviken då man inhämtat bra program och visat en säsong av den om och om igen. Har skrivit till dom och frågat, så får jag som svar att det inte är planerat att köpa in dom resterande säsongerna. Varför köra säsong 1 i repris i evigheter då? Och varför ska jag betala för något jag aldrig får ändå?

CITAT (ängsvädd @ 25-09-2009, 21:36) *
          hmmm - då har jag betalat i onödan ganska länge - jag har bara inomhusantenn vilket gör det nästan omöjligt att få in någon bild så jag har inte sett på TV på evigheter. Men i nästa vecka ska jag få parabol installerat - hoppas det funkar biggrin.gif

Här gäller som så... så länge du har en mottagare dvs TV ska du betala avgiften. Att du inte får in via din antenn är det ingen som bryr sig.
          I och med parabolen så har du ju tillgång till TV igen i alla fall.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 20:56
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Sedan kan man fråga sig vad för program som SVT bör visa. Personligen anser jag inte att underhållningsprogram hör dit, det kan dom andra kanalerna sköta mycket bättre. I kväll visas tex. Doobidoo, Skavlan och diverse filmer som är för dåliga för de andra kanalerna. Varför skall man betala för detta? Jag skulle kunna tänka mig att betala för en kanal med nyheter, väderprognoser, samhällsinformation och dokumentärer, fullständigt propagandafritt naturligtvis. Resterande kan den som vill få beställa från det kommersiella utbudet.

Citera
          Motti
          Inlägg 25-09-2009, 20:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

30 mille har SVT i kassan !och vad får vi för det !en jäkla massa repricer sick.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 21:00
          Länk hit: #24

Moderator

CITAT (Motti @ 25-09-2009, 21:56) *
          30 mille har SVT i kassan !och vad får vi för det !en jäkla massa repricer sick.gif

30 miljoner? SVT, SR och UR har en årsbudget på 6,7 miljarder kronor, alltså 18,6 miljoner per dygn

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-09-2009, 21:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 21:14) *
          Att betala för det man faktiskt ser på tycker jag är en lysande idé. Men det strider väll mot public service:s idé om att även göra program som inte intresserar den stora massan. Det kan ju bli svårt att motivera budgeten för vissa program när man har svart på vitt att det var sammanlagt fjorton personer som tittade under förra säsongen...

Fast SVT gör faktiskt flera av Sveriges mest sedda program sett till tittarundersökningar som melodifestivalen, På spåret, nyhetssändningar, sportevenemang mm. Om de gjorde kvalitetsprogram så skulle ju folk se på det.
          BBC är public service kanaler och de är ju i världsklass när det gäller egna produktioner medan SVT lyckas ibland men samtidigt känner ett stort behov av att ta upp konkurrensen med TV3, TV4, 5an mfl om skvalprogram.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          andersen
          Inlägg 25-09-2009, 21:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

SVT är bra. Dock borde alla vara med och betala via skatten = det blir billigare om alla är med och betalar.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 22:19
          Länk hit: #27

Moderator

CITAT (andersen @ 25-09-2009, 22:56) *
          SVT är bra. Dock borde alla vara med och betala via skatten = det blir billigare om alla är med och betalar.

Det finns betydligt fler som inte betalar skatt än de som smiter från TV-licensen så ditt system funkar inget vidare.

Citera
          Rose
          Inlägg 25-09-2009, 22:25
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 23:19) *
          Det finns betydligt fler som inte betalar skatt än de som smiter från TV-licensen så ditt system funkar inget vidare.
          Handlar väl mer om att det är orättvist att ensamhushåll med låg inkomst ska betala lika mycket som ett flerhushåll som tjänar massor.

CITAT (Anma @ 25-09-2009, 20:00) *
          Men de som inte har tv då?
          Finns väl mycket man betalar skatt för som man inte nyttjar.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 22:26
          Länk hit: #29

Moderator

CITAT (Rose @ 25-09-2009, 23:25) *
          Handlar väl mer om att det är orättvist att ensamhushåll med låg inkomst ska betala lika mycket som ett flerhushåll som tjänar massor.

I grunden tror jag det handlar om att det är så synd om alla LO-medlemmar som måste betala lika mycket som dom feta direktörerna

Citera
          Solstorm
          Inlägg 25-09-2009, 22:51
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur många procent utav tvlicensen som går till att göra tv-program nu och hur många procent som går till gamla utköpta chefer som inte jobbar på tv längre.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-09-2009, 22:56
          Länk hit: #31

Moderator

CITAT (Solstorm @ 25-09-2009, 23:51) *
          Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur många procent utav tvlicensen som går till att göra tv-program nu och hur många procent som går till gamla utköpta chefer som inte jobbar på tv längre.

Skulle tro att största delen av pengarna går till administration, liksom på alla statliga institutioner

Citera
          Rose
          Inlägg 25-09-2009, 22:56
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 23:26) *
          I grunden tror jag det handlar om att det är så synd om alla LO-medlemmar som måste betala lika mycket som dom feta direktörerna

Du får tro vad du vill. Jag vet att jag lever på gränsen varje månad som ensam och långtidssjukskriven, och ändå betalar jag lika mycket i tv-avgift som min brors familj gör där dom är två höginkomsttagare. Innan jag blev sjuk var jag höginkomsttagare och jag tyckte även då det skulle ligga på skatten. Somliga av oss kan känna solidaritet var vi än befinner oss på inkomstskalan.

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 26-09-2009, 03:48
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 20:56) *
          Sedan kan man fråga sig vad för program som SVT bör visa. Personligen anser jag inte att underhållningsprogram hör dit, det kan dom andra kanalerna sköta mycket bättre. I kväll visas tex. Doobidoo, Skavlan och diverse filmer som är för dåliga för de andra kanalerna. Varför skall man betala för detta? Jag skulle kunna tänka mig att betala för en kanal med nyheter, väderprognoser, samhällsinformation och dokumentärer, fullständigt propagandafritt naturligtvis. Resterande kan den som vill få beställa från det kommersiella utbudet.

Programmen Doobidoo och Skavlan är de överlägset mest sedda programmen på TV just nu, de har dubbelt så många tittare som alla konkurrenter. Idén att kommersiell TV skulle göra program för alla tittare kommer aldrig att förverkligas, kommersiell TV gör bara program som passar deras annonsörer. D v s de vänder sig ENDAST till åldersgruppen 15-45 år, de som är yngre än 15 år konsumerar inte tillräckligt mycket, och de som är äldre än 45 år anses inte vara mottagliga för reklambudskap, eftersom de redan har fastlagda konsumtionsvanor.

De filmer som SVT sänder Fre 25/9 var:

Mona Lisas leende
          Roxanne
          Berlin Alexanderplatz

Alltså uteslutande kvalitetsfilmer, som inte visas på andra kanaler.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-09-2009, 06:38
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag skulle gärna välja bort både svt och avgift, tycker svt är torrt å trist, och när jag knäpper på tv är det nästan aldrig nåt på tvåan, bara en testbild med musik...eller så är det några torrisar som pratar böcker på ettan thumbdown.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MogataMupp
          Inlägg 26-09-2009, 07:56
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 23 526

[/quote]

Håller med fullständigt! Att lägga avgiften på skatten är det enda rätta....enligt min mening

Citera
          Chamomille
          Inlägg 26-09-2009, 08:01
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (skogstroll @ 26-09-2009, 07:38) *
          jag skulle gärna välja bort både svt och avgift, tycker svt är torrt å trist, och när jag knäpper på tv är det nästan aldrig nåt på tvåan, bara en testbild med musik...eller så är det några torrisar som pratar böcker på ettan thumbdown.gif

Just det. Farför i fasiken ska vi betala för nåt som vi inte tittar på ranting.gif För det gör vi inte nämligen. Framför allt inte en testbild.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-09-2009, 08:03
          Länk hit: #37

Moderator

CITAT (KURT @ 26-09-2009, 04:48) *
          Programmen Doobidoo och Skavlan är de överlägset mest sedda programmen på TV just nu, de har dubbelt så många tittare som alla konkurrenter. Idén att kommersiell TV skulle göra program för alla tittare kommer aldrig att förverkligas, kommersiell TV gör bara program som passar deras annonsörer. D v s de vänder sig ENDAST till åldersgruppen 15-45 år, de som är yngre än 15 år konsumerar inte tillräckligt mycket, och de som är äldre än 45 år anses inte vara mottagliga för reklambudskap, eftersom de redan har fastlagda konsumtionsvanor.

De filmer som SVT sänder Fre 25/9 var:

Mona Lisas leende
          Roxanne
          Berlin Alexanderplatz

Alltså uteslutande kvalitetsfilmer, som inte visas på andra kanaler.

Det finns flera kanaler med enbart barnprogram, dygnet runt. Och vad är det egentligen för program som folk över 45 vill se, men inte dom under 45? Lekprogram liknande Doobidoo och pratshower som Skavlan är ju exakt vad flertalet kanaler visar varenda kväll. Trean hade nog passat förträffligt för den som uppskattar sådant.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 26-09-2009, 15:35
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Bäst vore det väl om licencen var inbakad i skatten. Det finns massor vi skattar för som inte alla kan ta del av tex barnbidrag, alla har inte barn. Vägskatt, alla har inte bil mm. dunno.gif Sedan slapp SVT utgiften att pejla alla som inte betalar TV avgiften sleep.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-09-2009, 16:02
          Länk hit: #39

Moderator

CITAT (Snöflinga @ 26-09-2009, 16:35) *
          Vägskatt, alla har inte bil mm. dunno.gif

Men för att betala vägskatt måste man ha en bil...

Citera
          Chamomille
          Inlägg 26-09-2009, 16:05
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Huggorm @ 26-09-2009, 17:02) *
          Men för att betala vägskatt måste man ha en bil...

Nää du. Inte här i Tyresö. Här får vi en fin räkning på ca 2900 i februari.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 04:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon