Hej! Har själv en osäker, skällig hane. Har försökt med "hårdare" metoder, vilket bara gjort det värre. Sedan bestämde jag mig för att så här kan jag ju inte ha det, utan gick över till mjukare metoder och bestämde samtidigt att det får ta den tid det tar.
Han har hyfsad grundlydnad, så jag bestämde mig för att för det första gå undan LITE när vi mötte en hund, oavsett kön. Dessutom fick han ligga ned med kommando att stanna kvar. I början, tills jag såg att det hade gått in, stod jag för säkerhets skull på kopplet, nära honom, för att förhindra tjurrusning. När detta fungerade utan skall och morr, blev nästa steg att sitta, under samma förutsättningar. Sedan stå. För närvarande jobbar vi med att gå SAKTA, och det går framåt, och stundtals riktigt bra. Målet är att det ska räcka med en fot-kommando.
Allt detta förutsätter ju att man ser det andra ekipaget i hyfsat god tid.
När han är lös, fungerar kommandot STANNA. Han står still, medan jag berömmer och lugnt och sansat går fram till honom och kopplar upp honom och ger honom massor av godis. Sedan enligt ovan.
Har du möjlighet så försök träna med honom ensam, för då går det lite fortare, och han kan ju hur det ska gå till om de andra hundarna skulle vara med.
Inte säkert att det fungerar för alla, men det gjorde det för mig - eller är i alla fall på god väg, eftersom vi inte är färdiga än.
Ett annat tips jag fått, är att så fort du ser en annan mötande hund, så gör ett ljud som du aldrig annars gör. Så fort hunden tittar på dig - beröm och godis. Detta fortsätter du ihärdigt med tills den andra hunden passerat. Men OBS bara beröm och godis när han tittar upp på dig. Men du ska låta även om han låter sig distraheras. Träna gärna inne hemma att han vet att det där nya ljudet betyder godis. Så fyll fickorna med godis i pyttesmå bitar och tänk ut ett bra ljud. Själv testade jag med ett smackande (inte det vanliga med läpparna, utan mer mot gommen) Detta fungerade inte så bra på min, eftersom han är lätt distraherad, men jag använder det då och då när jag vill fånga uppmärksamheten.
Redigerat av Chivvie: 03-10-2009, 14:12
|