diva&hero
29-09-2009, 20:55
Våran Hero visar inte sin bästa sida när vi träffar andra hundar, ibland smittar det av sig på Diva med.
Har funderat på ett anti-skäll halsband för han vrålar på dessa stackars hundar. Funkar det tror ni? En sån där som sprejar citrondoft.
Tänkte ha det som hjälp i början. Han har träffat alldeles för få hundar här på landet till skillnad från Diva som är uppväxt i centrum.
Tänkte att när han skäller så triggar han upp sig själv och dom andra hundarna. Mindre skällande= lugnare möte..
Vet att det är träning som hjälper och att utsätta honom för dessa möten, men han/dom blir rätt stark/a mot min styrka. Samt att det blir lätt pinsamt med en gapande vovve... Vill bara ha lite hjälp på traven för att Hero ska lära sig hantera dessa känslor på ett bättre sätt.
CITAT (diva&hero @ 29-09-2009, 21:55)

Våran Hero visar inte sin bästa sida när vi träffar andra hundar, ibland smittar det av sig på Diva med.
Har funderat på ett anti-skäll halsband för han vrålar på dessa stackars hundar. Funkar det tror ni? En sån där som sprejar citrondoft.
Tänkte ha det som hjälp i början. Han har träffat alldeles för få hundar här på landet till skillnad från Diva som är uppväxt i centrum.
Tänkte att när han skäller så triggar han upp sig själv och dom andra hundarna. Mindre skällande= lugnare möte..
Vet att det är träning som hjälper och att utsätta honom för dessa möten, men han/dom blir rätt stark/a mot min styrka. Samt att det blir lätt pinsamt med en gapande vovve... Vill bara ha lite hjälp på traven för att Hero ska lära sig hantera dessa känslor på ett bättre sätt.
Jag tror att effekten blir rakt motsatt om du skulle använda antiskall-halsband i detta fall. Absolut inget jag skulle rekommendera.
Funderat på skvallerträning ? Det har hjälpt många hundar i dessa lägen, men kräver givetvis tid - men för långvarigt resultat på ett stort problem krävs träning. Här är en sida om skvallerträning:
http://profiler.aktivhund.se/Laine/Skvalle...ning-b3113.aspx
Gudrun i Göteborg
29-09-2009, 21:09
Jag tycker du skall börja med att ha Hero lös och låta honom träffa andra lösa hundar. Tror han känner sig osäker när han träffar andra vovvar och det går över om han lär sig att själv möta dem.
Jag träffade en "skällhund" nyligen som hade en dosa om halsen och som sprutade vatten när han skällde. Enligt husse funkade den väldigt bra. Men jag tror att det är en lösning som du kan ta till efter att du prövat andra.
ingrid fuxwall
29-09-2009, 22:00
Vad är din Hero av för sorts ras?
Skäller han både på tikar och hanar?
Om du väljer att inte använda dig av halsbandet så är ju det billigare alternativet att uppsöka ställen där det finns hundar och stå lite på avstånd
diva&hero
29-09-2009, 22:04
Jag ska försöka gå med dom och en grannhund (som inte är populär) på lite promenader för att dom ska kunna vara i närheten av varandra iaf till och börja med. Dom gillar inte varandra alls, gäller alla tre hundarna.. Har hamnat i bråk förut när mina hoppade över staketet när den här hunden kom med husse på promenad..
Vissa hundar går bra tills om den "okända" hunden reagerar, då svarar Hero direkt så det heter duga.
Han reagerar även på hundar när vi åker bil.
Det är bara att sätta igång att träna.
diva&hero
29-09-2009, 22:18
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-09-2009, 23:00)

Vad är din Hero av för sorts ras?
Skäller han både på tikar och hanar?
Om du väljer att inte använda dig av halsbandet så är ju det billigare alternativet att uppsöka ställen där det finns hundar och stå lite på avstånd
Rottweiler..
Den han gillar minst är en tik.. Finns en hane som är nästan okej, lite spänt är det..
Halsbandet funderar jag på för att jag har några i min bekantskap som haft det mot skälliga hundar, men jag vill alltid höra åsikter från fler.Samt att jag vill gå med båda hundarna samtidigt och träna dom till att möta hundar tillsammans även om det kanske är svårare, men dom kommer alltid att gå tillsammans så då är det bara att ta tag i det på en gång.Tycker jag. Det enda jag är ute efter med halsbandet är att bryta när han stissar upp sig eller helst innan. Det finns väl sån som man kan styra själv.
jag själv har en tik. hade tidigare en kompis med en hanhund som, när vi gick på promenad alla fyra, skällde mycket åt andra hundar. det tycktes som att det blev värre när min tik var med. kanske du kan prova att promenera honom utan diva, för att se om han blir lika intensiv? om inte annat blir han lättare för dig att hantera och korrigera när du bara har en hund att koncentrera dig på.

jag förstår att du självklart vill promenera dem ihop, men det är nog värt singelpromenader för att komma till rätta med problemet.
tillägg: jag har själv aldrig provat på min hund, eller känner någon som provat, anti-skäll halsband så jag kan tyvärr varken säga bu eller bä.
Chivvie
03-10-2009, 14:10
Hej!
Har själv en osäker, skällig hane. Har försökt med "hårdare" metoder, vilket bara gjort det värre. Sedan bestämde jag mig för att så här kan jag ju inte ha det, utan gick över till mjukare metoder och bestämde samtidigt att det får ta den tid det tar.
Han har hyfsad grundlydnad, så jag bestämde mig för att för det första gå undan LITE när vi mötte en hund, oavsett kön. Dessutom fick han ligga ned med kommando att stanna kvar. I början, tills jag såg att det hade gått in, stod jag för säkerhets skull på kopplet, nära honom, för att förhindra tjurrusning. När detta fungerade utan skall och morr, blev nästa steg att sitta, under samma förutsättningar. Sedan stå. För närvarande jobbar vi med att gå SAKTA, och det går framåt, och stundtals riktigt bra. Målet är att det ska räcka med en fot-kommando.
Allt detta förutsätter ju att man ser det andra ekipaget i hyfsat god tid.
När han är lös, fungerar kommandot STANNA. Han står still, medan jag berömmer och lugnt och sansat går fram till honom och kopplar upp honom och ger honom massor av godis. Sedan enligt ovan.
Har du möjlighet så försök träna med honom ensam, för då går det lite fortare, och han kan ju hur det ska gå till om de andra hundarna skulle vara med.
Inte säkert att det fungerar för alla, men det gjorde det för mig - eller är i alla fall på god väg, eftersom vi inte är färdiga än.
Ett annat tips jag fått, är att så fort du ser en annan mötande hund, så gör ett ljud som du aldrig annars gör. Så fort hunden tittar på dig - beröm och godis. Detta fortsätter du ihärdigt med tills den andra hunden passerat. Men OBS bara beröm och godis när han tittar upp på dig. Men du ska låta även om han låter sig distraheras. Träna gärna inne hemma att han vet att det där nya ljudet betyder godis. Så fyll fickorna med godis i pyttesmå bitar och tänk ut ett bra ljud. Själv testade jag med ett smackande (inte det vanliga med läpparna, utan mer mot gommen)
Detta fungerade inte så bra på min, eftersom han är lätt distraherad, men jag använder det då och då när jag vill fånga uppmärksamheten.
Gudrun i Göteborg
03-10-2009, 16:15
Chivvies förslag är jättebra tycker jag. Träna Hero, ett steg i taget, att möta andra hundar utan att skälla/gasta/hojta.
Jag tror också på det som Lovwal säger att du skall träna Hero ensam. Diva skall inte vara med. Det gäller att varje hund har en grundtrygghet i sig och inte är beroende av någon annan jycke.
Vad händer när du släpper Hero lös med en främmande hund (som du kollat är vänligt sinnad)? Vad gör Hero då?
ingrid fuxwall
03-10-2009, 20:31
Men även om man har två hundar så måste man försöka hinna med att låta dem få enskilda promenader, inbillar mig att din hund skulle svara bättre på träningen om du tar honom på ensam promenad och då tränar att inte skälla på andra hundar
Hade en rottistik förr, som betedde sig precis likadant, trots att hon varuppväxt i tätort och hade träffade/mötte massor med hundar varje dag. Det handlar (förmodligen) inte så mycket om vana och ovana utan om osäkerhet i situationen och osäkerhet i ledarskapet. Iaf var det så för oss, och jag tar själv på mig skulden för det mesta av det eftersom jag helt enkelt inte var en tillräckligt stark ledare för vovvis.....
Mitt tips, är att som andra redan skrivit promenera honom själv (tro mig, jag vet hur stark en rottis är!!!) och träna både ledarskap och lydnad så det sitter. Han kommer själv bli lugnare och må bättre om han slipper dessa situationer, och känner sig trygg.
Jag kämpade med vår vovvis i flera år, men tyvärr fick vi ta bort henne alldeles för tidigt (bara 4 år) pga ledproblem. Så vill du ha någon att bolla idéer eller funderingar med så är det bara att PM:a mig, jag vet precis hur det är.....
/Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.