Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Visa era betong-objekt!
          blomkronan
          Inlägg 11-11-2009, 23:00
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Primavera in anticipo @ 11-11-2009, 09:44) *
          Har aldrig hållit på med betong förr, men det riktigt kliar i fingrarna att få börja testa till våren.... w00t.gif

Visst har dom gjort fina saker biggrin.gif Man blir sååååååå sugen på att göra något biggrin.gif

och välkommen till odla.... hoppas vi får se vad du hittar på med betongen smile.gif

CITAT (embees @ 11-11-2009, 10:22) *
          Jag gjöt ett betongbord för den nya lilla sittplatsen.

tummenupp.gif vilken bra idé biggrin.gif den måste jag "härma" den var ju lagom stor att börja med.

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-12-2009, 17:00
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Måste ju väcka lite liv i denna tråden igen!

Har ni sett på framsidan av senaste Allt om Trädgård (nr 1 jan 2010). nere i högra hörnet är det en rosa kudde med en vattenpöl i. Den måste väl vara av betong och som sedan har målats?
          Hur kan den ha gjorts? En påse (ser ut som sömmar på sidorna så kan det vara ett örngott?!) som fylls med betong och som man ställer något tungt runt i? Ser så skoj ut! Att något så hårt kan se så mjukt ut!

Om det nu ÄR en betongkudde och inte en riktig kudde med något impregnerat eller plast runt...

Tycker det ser ut som betong, jag....

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Nettan8
          Inlägg 06-02-2010, 13:02
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 250
          Medlem nr: 27 486

Ja, nu tycker jag vi väcker denna tråd för 2010!!
          Jag har själv inte gjort några nya prylar på ett tag då det är lite för kallt att stå ute i boden o jobba.
          Men så snart d blir lite varmare så sätter jag igång igen.
          Tänkta projekt för iår blir, Parasollfot, störa krukor, Trampstenar, fler ansikten m,m.
          Gjorda projekt: Rabarberblad, varav ett jätte, ansikten, hjärtan med armeringspinne i så man kan ha dem som prydnad i rabatt eller kruka, Trampstenar med ett hål av hjärtan i mitten för växter, fågelbad, ägg, m,m.
          Har lite svårt att få in foto här, men om någon kan hjälpa mig så kan ja skicka in lite här.

Citera
          Peztis
          Inlägg 06-02-2010, 18:23
          Länk hit: #84

Medlem

Bra idé!
          Någon som stått i garaget och gjutit i betong under vintern? Eller vad har ni för planer...?

Nettan8: Vad har du för problem med bilderna? Vet du inte hur man gör? För i så fall så kan vi försöka lotsa dig för vi vill ju så gärna se dina alster!

--------------------

Citera
          4:an
          Inlägg 07-02-2010, 10:06
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Jag har inte gjort något under vintern...varit för kallt! Däremot har jag farit runt i olika affärer och letat efter formar! Jag har hittat ansikten på Panduro och olika små formar som skall användas till tvål egentligen..men, men. Just nu letar jag efter sandsaksformar i leksaksaffärer, men det är nog för tidigt ännu! Någon som har tips över formar...tänkta mest till att sätta som dekoration på järnpinnar och ha i rabatter! Vill egentligen ha tag på någon form av djävulshuvud eller gargoyle...men inte hittat någon...

Citera
          Nettan8
          Inlägg 07-02-2010, 12:00
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Peztis @ 06-02-2010, 18:23) *
          Bra idé!
          Någon som stått i garaget och gjutit i betong under vintern? Eller vad har ni för planer...?

Nettan8: Vad har du för problem med bilderna? Vet du inte hur man gör? För i så fall så kan vi försöka lotsa dig för vi vill ju så gärna se dina alster!

Har alltid problem att förminska bilderna, hur mkt jag än krymper dem så är de alltid för stora,,

Citera
          blomkronan
          Inlägg 07-02-2010, 12:07
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (4:an @ 07-02-2010, 10:06) *
          Jag har inte gjort något under vintern...varit för kallt! Däremot har jag farit runt i olika affärer och letat efter formar! Jag har hittat ansikten på Panduro och olika små formar som skall användas till tvål egentligen..men, men. Just nu letar jag efter sandsaksformar i leksaksaffärer, men det är nog för tidigt ännu! Någon som har tips över formar...tänkta mest till att sätta som dekoration på järnpinnar och ha i rabatter! Vill egentligen ha tag på någon form av djävulshuvud eller gargoyle...men inte hittat någon...

Tack för att du påpeka att det kan vara dax att leta formar...
          Till alla hjärtans brukar det ju komma godisförpackningar i form av hjärtan... till påsk har vi påskäggen tummenupp.gif Det ska jag tänka på att skaffa smile.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 07-02-2010, 18:29
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Nettan8 @ 07-02-2010, 12:00) *
          Har alltid problem att förminska bilderna, hur mkt jag än krymper dem så är de alltid för stora,,

Vad har du för bildredigeringsprogram?
          Om jag använder Paint (för att det är så enkelt om jag bara ska förminska) så brukar jag minska bilden till 25% av originalet och om jag använder PhotoShop så brukar jag ändra till att bilden är ca 20 cm stor (max!!!).

Om du öppnar utforskaren (eller i egenskperna i de oilka redigeringsprogrammen) så kan du i listan se hur stor bilden är i kB, där får den vara max 1000kB, har jag för mig.

Hoppas det hjälper dig lite! Vi vill gärna se dina objekt! smile.gif

Redigerat av Peztis: 07-02-2010, 18:31

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 07-02-2010, 18:47
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (blomkronan @ 07-02-2010, 12:07) *
          Tack för att du påpeka att det kan vara dax att leta formar...
          Till alla hjärtans brukar det ju komma godisförpackningar i form av hjärtan... till påsk har vi påskäggen tummenupp.gif Det ska jag tänka på att skaffa smile.gif

Jag gjöt ett litet betonghjärta i somras, det blev riktigt sött!

Nu är det begravt under snömassorna...

--------------------

Citera
          Nettan8
          Inlägg 08-02-2010, 19:07
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Peztis @ 07-02-2010, 18:29) *
          Vad har du för bildredigeringsprogram?
          Om jag använder Paint (för att det är så enkelt om jag bara ska förminska) så brukar jag minska bilden till 25% av originalet och om jag använder PhotoShop så brukar jag ändra till att bilden är ca 20 cm stor (max!!!).

Om du öppnar utforskaren (eller i egenskperna i de oilka redigeringsprogrammen) så kan du i listan se hur stor bilden är i kB, där får den vara max 1000kB, har jag för mig.

Hoppas det hjälper dig lite! Vi vill gärna se dina objekt! smile.gif

Testade att använda Paint.net nu men när jag ska ladda upp dem här så händer ingettting,, Det står bara Laddar upp o "uret" går runt runt, men dte händer inte nåt...

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-02-2010, 20:03
          Länk hit: #91

Medlem

Om du öppnar Utforskaren (Explorer på eng), ser du då hur stor bilden är?
          Om den bara står och snurrar så behöver det inte direkt vara bildens fel, det kan ju vara "allt möjligt" annat...

--------------------

Citera
          Nettan8
          Inlägg 08-02-2010, 21:12
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Peztis @ 08-02-2010, 20:03) *
          Om du öppnar Utforskaren (Explorer på eng), ser du då hur stor bilden är?
          Om den bara står och snurrar så behöver det inte direkt vara bildens fel, det kan ju vara "allt möjligt" annat...

1.60MB e bilden,, grejen e när jag testar att ladda upp så låser sig min dator helt o hållet,, ha ringen aning vad som händer

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-02-2010, 22:27
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Nettan8 @ 08-02-2010, 21:12) *
          1.60MB e bilden,, grejen e när jag testar att ladda upp så låser sig min dator helt o hållet,, ha ringen aning vad som händer

Paint.net är alltså någon webbaserad bildredigerare?
          Du har inte "vanliga" Paint på din dator, det brukar vara standard... Himla simpelt program men det hjälper dig i alla fall att ändra storleken så du kan publicera på Odla. Och du slipper ladda upp stora bilder, för det är väl vad du gör med Paint.net.
          Glöm inte att ändra storleken på kopian, inte originalet!

Redigerat av Peztis: 08-02-2010, 22:33

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-02-2010, 08:53
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har ett betongblad gjort på ett jätte-solrosblad (Titan) i brist på rabarber. Nu ligger det nånstans en meter ner i snön så jag får bidra med en bild senare smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-02-2010, 17:17
          Länk hit: #95

Medlem

Det är ju många som gör på rabarberblad för att de blir så stora och har vackra och synliga nerver. Tyvärr verkar min rabarber inte vara av den sorten som ger stora blad, de är kanske 30 cm där det är som bredast.

Visst kan man använda dem ändå, sätta ihop flera osv men det blir ju inte samma maffiga som när man ser blad uppåt nästan en meter!

Eller så är det för att mina rabarber inte har fått det de önskar. Grävde i höstas om hela landet och hade i lite gödsel, så får vi se vad som händer.

Har dessutom köpt fröer på en sort som ska ge rabarber med mindre syrahalt men det lär ju ta några år innan det händer något där.

--------------------

Citera
          askeron
          Inlägg 09-02-2010, 18:48
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 26 452

Jag gjuter fågelbad utav Gunnerablad de blir ca. 100-120 cm breda.

Citera
          Nettan8
          Inlägg 09-02-2010, 19:21
          Länk hit: #97

Medlem

Nu ska vi se,, lite ex:
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Betongansikte_redigerat.JPG ( 25.98k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  Kopia_av_Photo_38773_1183073_1_.jpg ( 12.31k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  Kopia_av_J_ttebetongblad.JPG ( 24.32k ) Antal nedladdningar: 20

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-02-2010, 19:59
          Länk hit: #98

Medlem

ÅÅÅÅ vad sugen jag blir på att gjuta, det blev ju inte av för mig förra året (höll ju på med så mycket annat) Jag hade ju tänkt fixa med lite i vinter... men det finns fortfarande annat som kommer emellan blush.gif

Ansiktet tummenupp.gif... är det ditt ansikte Nettan ? smile.gif

Citera
          Nettan8
          Inlägg 10-02-2010, 19:14
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (blomkronan @ 09-02-2010, 19:59) *
          ÅÅÅÅ vad sugen jag blir på att gjuta, det blev ju inte av för mig förra året (höll ju på med så mycket annat) Jag hade ju tänkt fixa med lite i vinter... men det finns fortfarande annat som kommer emellan blush.gif

Ansiktet tummenupp.gif... är det ditt ansikte Nettan ? smile.gif

Det är inte avgjutet av mitt eget ansikte,hade en mall. Ska nog göra fler i vår, men ska se om jag kan göra dem lite bättre. Längtar tills det e dax!

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 13-02-2010, 19:16
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Ja, det här är ju inte så avancerat som vissa av er har lyckats så fint med, men det är ett tips på en enkel men ändå kär liten sak...

Jag har gjort en avgjutning av min hunds tassavtryck. Han är nästan 15 år, så jag förstår att det snart kommer vara det enda avtrycket jag ser efter honom i mina rabatter i framtiden.

Jag tog en platsskål med flat botten, smörjde den lätt med matolja och hällde på lite finbetong som jag blandat i en platspåse. En lagom portion pulver och vatten masserades och kramades med händerna på utsidan av påsen, sen klämde jag ut så mycet som behövdes i formen och Balder fick trampa med tassen däri.
          Efteråt sköljde jag hans tass eftersom betongen är uttorkande på huden.

Det var några år sedan jag gjorde den, har tänkt att jag ska göra större plattor med flera avtryck i, men har inte kommit så långt än. Det här var lätt gjort, tog inte ens en timme från idé till färdig produkt!

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Balders_tass.jpg ( 89.65k ) Antal nedladdningar: 34

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 23:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon