Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Brunnen eller inte brunnen gödsel -, vad är egentligen skillnaden????
          KRT
          Inlägg 01-10-2009, 14:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Vad är definitionen på "brunnen" gödsel? Att den har legat ett tag? I så fall hur länge, och vad sker "kemiskt" med gödseln under bränningstiden som gör att den blir mycket bättre än obrunnen confused.gif

All skit luktar, mer eller mindre, visserligen skulle jag inte strö ut grisskit i trädgården men skulle det vara några problem att ta hem lite färsk hästskit (skit+halm antar jag) och mylla ner i jorden? blink.gif
          Och med jorden menar jag inte bland blommorna i rabatten, utan i fyra områden där jorden ska förbättras till nästa säsong...

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 01-10-2009, 14:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Brunnen gödsel är ju "färdig". Den utsöndrar nu bara näringsämnen och ger mylla åt jorden.

Obrunnen gödsel kommer att börja förmultna. Under den processen blir gödseln väldigt varm. 80grader är inte ovanlig temperatur i en gödselstack t.ex. Som bränsle för att gödseln ska brinna, förbrukar den kväve.

Har man då en gödselstack som är samlad, förbrukar inte stacken lika mycke kväve, som när den är utspridd. Så vill man ha gödseln för gödningens skull, ska man välja brunnen gödsel. Vill man ha gödseln för jordförbättringens skull, tar man obrunnen gödsel och får myllan istället.

Citera
          KRT
          Inlägg 01-10-2009, 14:57
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 15:41) *
          Brunnen gödsel är ju "färdig". Den utsöndrar nu bara näringsämnen och ger mylla åt jorden.

Obrunnen gödsel kommer att börja förmultna. Under den processen blir gödseln väldigt varm. 80grader är inte ovanlig temperatur i en gödselstack t.ex. Som bränsle för att gödseln ska brinna, förbrukar den kväve.

Har man då en gödselstack som är samlad, förbrukar inte stacken lika mycke kväve, som när den är utspridd. Så vill man ha gödseln för gödningens skull, ska man välja brunnen gödsel. Vill man ha gödseln för jordförbättringens skull, tar man obrunnen gödsel och får myllan istället.

Tack för svaret - så enkelt var det alltså laugh.gif

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-10-2009, 16:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (KRT @ 01-10-2009, 15:57) *
          Tack för svaret - så enkelt var det alltså laugh.gif

Enkelt confused.gif wacko.gif

Förlåt Maria men jag haja inte riktigt eller gjorde jag det?

Om jag tar hästskit och låter den ligga "öppen" inte i en hög (ett tunt lager utspritt på en plats) då bränner den och blir bra till att blanda ner i jorden till våren smile.gif = då brinner den. eller?????

MEN om jag tar "ny" hästskit i en låda får jag den då att brinna och ge värme confused.gif
          Jag tänkte på min låda som jag vill sätta potatis i tidigt i vår... får hästskiten tillräckligt med kväve i en låda???

För jordförbättringen skull i vår... ska jag blanda ner brunnen eller obrunnen hästskit???

Hur lång tid tar det för hästskiten att brinna??? ska jag skaffa skit nu??? eller ska jag vänta till i vår???

Jag vill ha en varmbädd + blanda ner i grönsakslandet..... tacksam för ett svar till flirting.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-10-2009, 16:58
          Länk hit: #5

Medlem

Om man samlar färsk gödsel och packar den, som t.ex. i botten på en pallkrage, så kommer den börja brinna (bli väldigt varm). Lägger man då jord ovanpå som man odlar i, får man en varmbädd. Näringsämnena kommer då långsamt frigöras till jorden ovanpå allt eftersom gödseln brinner klart.

Sprider man ut den färska gödseln i ett tunt lager och sen vänder ner den i t.ex. lera, så kommer den nästan bara tillföra mylla. Gödseln kommer att förmultna även här, men blir då inte varm och tar mer kväve av sin omgivning istället för från sig själv. I lerjord gör det inte så mycket om det går åt lite kväve, för det finns väldigt mycke kväve bundet i den packade "massan". Genom att vända ner den färska gödseln, så slår man isär kornen från varandra. Lerkornen fäster då istället på gödseln som är grövre istället för mot varandra och ALLA näringsämnen frigörs med hjälp av vatten och luft, vilket blir en mycket näringsrik jord.

Redigerat av MariaS: 01-10-2009, 16:59

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 06-10-2009, 08:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Aha lite hästskit från hagen skulle kanske göra lite nytta i min lerjord då. tongue.gif
          Har varit lite rädd för att använda den då jag har fått mycket ogräs på köpet, men dom har inte fått kraftfoder över sommaren så skiten kanske är bättre just nu, bäst man snabbar på lite, för det är dags att ge kraftfoder igen och den verkar innehålla allt möjligt elände.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-10-2009, 08:40
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Crazy4Flowers @ 06-10-2009, 09:33) *
          Aha lite hästskit från hagen skulle kanske göra lite nytta i min lerjord då. tongue.gif
          Har varit lite rädd för att använda den då jag har fått mycket ogräs på köpet, men dom har inte fått kraftfoder över sommaren så skiten kanske är bättre just nu, bäst man snabbar på lite, för det är dags att ge kraftfoder igen och den verkar innehålla allt möjligt elände.

Skulle hästarna få kraftfoder, är det bättre att lägga den i hög, så att den bränner. Det är då som de flesta ogräsfrön mister sin groningsförmåga. Bästa brända gödseln är ALLTID från mitten av en gödselstack, det är där det varit som varmast (runt +80grader) samma som om man ångar jorden.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 06-10-2009, 08:54
          Länk hit: #8

Medlem

thanks.gif Maria nu fattar jag yes.gif

Det blir till att skaffa hästskit i vår tummenupp.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-10-2009, 09:03
          Länk hit: #9

Medlem

Det ska inte BARA vara hästskit. Skiten behöver lite bränsle också i form av någon typ av strö: halm, sågspån, torv. Återigen mullämnen som lägger sig som fibrer/ledningsbanor mellan kornen och som transporterar syre och vatten. Utan syre och vatten kan ingen process ske.

Det är därför man tillsätter strö även i komposter. Man tillför helt enkelt transportbanor för syre och vatten.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 06-10-2009, 09:11
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (MariaS @ 06-10-2009, 10:03) *
          Det ska inte BARA vara hästskit. Skiten behöver lite bränsle också i form av någon typ av strö: halm, sågspån, torv. Återigen mullämnen som lägger sig som fibrer/ledningsbanor mellan kornen och som transporterar syre och vatten. Utan syre och vatten kan ingen process ske.

Det är därför man tillsätter strö även i komposter. Man tillför helt enkelt transportbanor för syre och vatten.

tummenupp.gif det blir att skaffa en bal med halm oxå smile.gif

Lägger man skiten för sig och halmen för sig eller ska man blanda hop dom crying.gif fy vad det kommer lukta... om jag ska blanda det blush.gif

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 06-10-2009, 09:21
          Länk hit: #11

Medlem

Det ska blandas.

Men jag kommer att testa att lägga i färsk i en rabattdel som det inte är planterat i ännu, blanda om med leran jag har och lite sand, tror jag kastar ner lite barkmull också, maskarna älskar hästskit så dom lär ta hand om den rätt bra till nästa sommar. ELLER??

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera
          MariaS
          Inlägg 06-10-2009, 09:58
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Crazy4Flowers @ 06-10-2009, 10:21) *
          Det ska blandas.

Men jag kommer att testa att lägga i färsk i en rabattdel som det inte är planterat i ännu, blanda om med leran jag har och lite sand, tror jag kastar ner lite barkmull också, maskarna älskar hästskit så dom lär ta hand om den rätt bra till nästa sommar. ELLER??

Skippa sanden! Bättre att ta en skyffel gårdsgrus istället.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 06-10-2009, 10:14
          Länk hit: #13

Medlem

Jag vill ha sand i, vet även att masken vill ha sand och jag vill ha massor med mask, men jag lägger inte i så mycket sand.

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera
          flouee
          Inlägg 06-10-2009, 10:47
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag har också (tung) lerjord, så detta lät ju bra! Men om man blandar ut sin lerjord med barkmull och obrunnen koskit (från hagen - är det ok även om det är bättre från ladugården?) - bränns inte rötterna isf? Vilka proportioner är lämpliga?

Är det skillnad på häst- och koskit?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          officinalis
          Inlägg 06-10-2009, 10:52
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Koskit är mycket mer näringsrikt och lämpar sig bäst för vårgödsling.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 06-10-2009, 11:21
          Länk hit: #16

Medlem

Tror inte man ska lägga i så mycket färsk skit i en rabatt som du har planteringar i, jag tänker förbättra i min nya rabatt som är bara lera gräva om en del där det inte finns något planterat ännu och lägga i färsk hästskit.
          Ska plantera där nästa år.

Hästskiten innehåller mera växtfibrer, koskiten är ju lös(vältuggad) eg. så borde hästskiten vara bättre för att förbättra en tung lerjord?

--------------------
          // SusieQ zon 4

Citera
          blomkronan
          Inlägg 06-10-2009, 11:54
          Länk hit: #17

Medlem

wacko.gif Nu får jag svårt att välja... koskit eller hästskit till mitt grönsaksland nästa år... har fyllt upp mina lastpallar med lerjord till hälften, från trädgården som jag sparat vid mina grävningar...

ska man plocka koskiten nu eller i vår??? om man ska ha det till grönsakerna???

Ja det kommer ju vara en vacker syn när jag kommer gå runt i hagarna och leta skit a0a.gif frågan är oxå hur jag ska få hem det... får hänga det i en påse utanför bilen whistling.gif

Citera
          officinalis
          Inlägg 06-10-2009, 11:58
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag skulle säga att det bästa är att sprida den ett par veckor innan växterna behöver den.
          Men brunnen stallgödsel som jordförbättrare nedplöjt sen höst fungerar också.
          Själv kommer jag mylla ner stallgödsel i vår och gräva ned löv och liknande nu i höst.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 06-10-2009, 12:54
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 15:41) *

hmm.. g.gif
          jag har lite funderingar på det du säger MariaS..

om det nu är så att obrunnen gödsel förbrukar en massa näring, varför vill då bönderna lägga "färskgödsel" på våren i samband med sådden??
          enda gången man inom lantbruket lägger stuka för att gödseln ska brinna är när man har s k djupströbäddar, och det mestadels för att förenkla spridningsarbetet..
          dessutom så är rekommendationerna inom lantbruket att man ska i möjligaste mån försöka använda sig av flytgödsel som man myllar eller slangsprider i växande gröda..

är det bara så att bönderna är puckade och hellre köper NPK i säck??
          med ett N-pris på 9-10:-/kg och P kostar minst 16:-/kg så verkar det oerhört vansinnigt att man skulle utnyttja stallgödseln så dåligt..

Citera
          KRT
          Inlägg 06-10-2009, 13:58
          Länk hit: #20

Medlem

Kan det bero på vilket djur gödseln kommer från??? Hästar och kor äter ju bara vegetabilier men vad som finns i grisfoder är jag inte säker på att jag vill veta....

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon