Mina Orkidéer är tämligen tacksamma. På sommaren får de vatten en gång i veckan, orkidénäring varannan gång. har en kruka fylld med vatten som jag sänker ner dem i, i några minuter, och får sedan rinna av sig.
Nu på hösten/vintern kan det gå 2v utan att jag vattnar, och orkidénäring en gång i månaden då ungefär.
Sprayar synliga rötter någon gång i veckan året runt.
Styvhet i bladen är också ett bra friskhetstecken...
Angående ljus så tycker jag det är överdrivet när det sägs att de inte tål direkt sol. I mitt sydvästfönster så får de solljus nästan hela dagarna på sommaren.
Har ofta fönstret öppet, om det inte är minusgrader. Temperaturen vid fönstret blir då omkring 15 grader. Och orkidéerna verkar inte ha ont av det.
När de blommat färdigt så brukar de inte stå still mer än i någon månad för mig innan en ny stängel dyker upp. Jag lyckas nästan aldrig få mer än en stängel i taget, men den som finns blir väldigt frodig så jag klagar inte

PA030248.JPG ( 254.37k )
Antal nedladdningar: 45
PA030252.JPG ( 257.39k )
Antal nedladdningar: 38
PA030250.JPG ( 137.28k )
Antal nedladdningar: 36
PA030253.JPG ( 170.09k )
Antal nedladdningar: 32Sista bilden är ett knivigare fall, en ung Vandaorkidé, som hänger med rötterna helt fritt, duschar dem en gång om dagen, och näring i duschen 2 ggr i månaden. Tycker den mår halvbra, men så länge den lever och växer långsamt får man väl vara nöjd... Längtar tills den dagen (om den kommer) då den blommar. Klar blå färg på blommorna, vilket är väldigt ovanligt hos orkidéer.
Köpte av en orkidéodlare i sthlmstrakten, en till mig och en till mamsen på mors dag
Redigerat av Jonas_G: 03-10-2009, 15:40