landfors
Jag är förtjust i budorkidéer och köper en då och då och de brukar då blomma länge och vackert. Men de blommar inte om mer än i undantagsfall. Jag har precis badat dem och konstaterade att 1 av 7 har en ynklig stängel med några få blommor. De andra har inte blommat på säkert 2 år. De ser friska och fina ut och det kommer nya rötter och blad, men inga blommor.

Vet någon hur man gör för att få dem att blomma om? Har jag för kallt inne? Vi har ca 19 grader och de som står i sovrummet med norrfönster får dessutom stå ut med nattvädring.

För torrt? De får ett bad på ca 5-20 minuter varannan till var tredje vecka. (Här övervattnas inga blommor... men kaktusarna trivs!) Då och då får de en dos med orkidénäring.

Finns det någon med blommande fingrar som kan ge mig råd?

KRT
Är ingen expert, men phalenopsisar vill gärna ha det lite varmare än många andra arter och gillar (enl böcker och egen erfarenhet) inte direkt temperaturväxlingar....
Vissa säger att man ska "misshandla" sina växter för att de ska blomma bra, och det stämmer kanske, men jag tycker det är enklare att behandla dem bra. Kanske vattna lite oftare, duscha dem någon gång per vecka och se till att de får lagom med ljus (norr kan vara för lite ljus, speciellt på vintern) - jag lyckas bäst med phalenopsisar i öster eller väster förnster.

Sedan ska vi inte glömma att många plantor dras upp ganska hårt för att blomma, jag hade en phalenopsis som blommade jättefint i flera månader efter att jag köpt den, sedan gick det flera år innan den blommade om - förmodligen behövde den hämta kraft. Just nu har den 3 stänglar, och den första blomman sprack ut i förrgår.....
skogstroll
sen tror jag att det finns många överdrifter att orkidéer ska ha så soligt iaf för phalaenopsis. Mina blommar bäst i norrläge eller på jobbet mot en mörk bakgata. Skumt men sant
landfors
Skogstroll, hur vattnar du dina som verkar blomma trots att det kanske är lite mörkt?

Jag pysslar gärna om blommorna men duscha dem flera gånger i veckan har jag bara inte tid med. Det räcker med att fösa in de 3 barnen i duschen med det intervallet flirting.gif

Kanske ska försöka hitta en lite varmare plats för några av phalenopsisarna och se om det kan fungera...
KRT
CITAT (landfors @ 02-10-2009, 22:55) *
Jag pysslar gärna om blommorna men duscha dem flera gånger i veckan har jag bara inte tid med. Det räcker med att fösa in de 3 barnen i duschen med det intervallet flirting.gif

Med dusch menar jag sprayflaska och några sprut på luftrötter och kompost nåon-några ggr/ vecka. Kan med fördel göras när man väntar på att make och barn ska bli klara att åka laugh.gif
tepa
Ha ha ha, KRT, hos oss är det make och barn som får vänta på att jag ska bli klar !

Jag har tre Orchidéer, alla tre har ny tillväxt på gång. Ser åtminstone tre nya stänglar. Sen på bilden med den röda pennan som pekar, där finns på två ställen något nytt, men kanske för smått för att säga vad det är ? Är det blad eller stänglar ? Luftrötter ? Kan tillägga att jag kämpat i ett och ett halvt år för att få två av dom att blomma om. I sommar har dom hängt ute i träden och jag tog in dom för en vecka sen.

Hälsn Tepa

Dom blommar ju inte om ännu, men har dom nya stänglar så blommar dom väl så smångingom !
RitRat
Lycka till er alla som väntar på nya stänglar på Phallarna.
Jag hade fyra stycken som blommade ett par år var, de var både självköpta och 'fådda', lite olika årgångar. De sista fyra åren blommade ingen av dem, så de hamnade i komposten.

Jag vet inte vad jag gjorde fel, de trivdes inte hos mig.
skogstroll
CITAT (landfors @ 02-10-2009, 22:55) *
Skogstroll, hur vattnar du dina som verkar blomma trots att det kanske är lite mörkt?

Kanske ska försöka hitta en lite varmare plats för några av phalenopsisarna och se om det kan fungera...

jag måste säga att jag inte är så petnoga, jag ställer dem i diskhon på lördag morgon och ger dem en rejäl genomvattning där de får droppa av sedan, lite mer och sen droppa av och tillbaka i krukan. Samma på jobbet, fredag = vatten. Det funkar fint för mina. Lite näring då och då. Phalaenopsis är nog ganska tacksamma på det viset, det finns orkidéer som är krångligare.

[attachment=42735:PA030012.JPG]
tepa
CITAT (skogstroll @ 03-10-2009, 13:54) *
jag måste säga att jag inte är så petnoga, jag ställer dem i diskhon på lördag morgon och ger dem en rejäl genomvattning där de får droppa av sedan, lite mer och sen droppa av och tillbaka i krukan. Samma på jobbet, fredag = vatten. Det funkar fint för mina. Lite näring då och då. Phalaenopsis är nog ganska tacksamma på det viset, det finns orkidéer som är krångligare.

[attachment=42735:PA030012.JPG]

Milda Matilda, Skogstroll. Är det där en omblommande Phalaenopsis ?

Hälsn Tepa
Jonas_G
Mina Orkidéer är tämligen tacksamma. På sommaren får de vatten en gång i veckan, orkidénäring varannan gång. har en kruka fylld med vatten som jag sänker ner dem i, i några minuter, och får sedan rinna av sig.

Nu på hösten/vintern kan det gå 2v utan att jag vattnar, och orkidénäring en gång i månaden då ungefär.
Sprayar synliga rötter någon gång i veckan året runt.

Styvhet i bladen är också ett bra friskhetstecken...
Angående ljus så tycker jag det är överdrivet när det sägs att de inte tål direkt sol. I mitt sydvästfönster så får de solljus nästan hela dagarna på sommaren.
Har ofta fönstret öppet, om det inte är minusgrader. Temperaturen vid fönstret blir då omkring 15 grader. Och orkidéerna verkar inte ha ont av det.

När de blommat färdigt så brukar de inte stå still mer än i någon månad för mig innan en ny stängel dyker upp. Jag lyckas nästan aldrig få mer än en stängel i taget, men den som finns blir väldigt frodig så jag klagar inte smile.gif

[attachment=42743:PA030248.JPG][attachment=42745:PA030252.JPG][attachment=42744:
PA030250.JPG][attachment=42746:PA030253.JPG]

Sista bilden är ett knivigare fall, en ung Vandaorkidé, som hänger med rötterna helt fritt, duschar dem en gång om dagen, och näring i duschen 2 ggr i månaden. Tycker den mår halvbra, men så länge den lever och växer långsamt får man väl vara nöjd... Längtar tills den dagen (om den kommer) då den blommar. Klar blå färg på blommorna, vilket är väldigt ovanligt hos orkidéer.

Köpte av en orkidéodlare i sthlmstrakten, en till mig och en till mamsen på mors dag smile.gif
landfors
Tack för alla bra svar. Jag har vattnat min abrudorkiderer lite oftare och faktiskt fått 2 av dem att blomma om. Får se om jag kan komma så långt att de även får en dusch med sprayflaskan oxå!
Meriona
Toppen! tummenupp.gif Ibland är det bara tålamod man behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon