CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 20:15)

sår du en amaryllis så får du ju inte 3stänglar direkt utan den måste ju ha ålder för det - ökad ålder fler stänglar sedan ger du den näring och låter den utveckla blad så utvecklas löken som jag skrev och det gör ju att den orkar bilda fler stänglar, men den måste ju ändå ha åldern för det. dock dom man köper har ju åldern till att blomma.
dom kommer blomma även utan så mycket ljus, har knoppen redan kommit så kommer den fortsätta. men får den mycket vatten och mörker så blir stänglen lång och vek. och varmare den står snabbare går det, så du kan ju själv bestämma hur du vill ha blomningen igen att placera den i olika miljöer.
hur menar du att bladen blir vita ?
det är bra för plantan att planteras om ibland när rötterna börjar att trängas, om man nu har den kvar i kruka hela tiden.
Nääe, mina Amaryllisar är köpelökar...
Den som har kommit med knopp just
nu är en "skitadyr" en!
Den fick 3 stänglar ifjol. Den högsta var ca 110 cm hög och hade 7 klockor om jag minns rätt... tror att löken är ca 12 cm diam nu. Den har inte vuxit så speciellt mycket under sommaren. kanske ingenting...
Jag menar att bladen blir vita för att dom står så mörkt (just nu) så det blir inget klorofyll i bladen.. Jag ska väl fixa till i morgon...
Men då sätter jag om allihopa då, och ställer dom ljust OCH svalt. Ca 16-17 grader. Blir det bra?
(Kan jag sätta dom i U-jord? annars vad???)