Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Närproducerat, kravmärkt eller färdiglagat?, Bara en liten fundering om hur ni tänker?
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-10-2009, 11:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi lagar praktiskt taget all mat själva. Det är både en smak och ekonomisk fördel. Närodlat låter bra men är inte alltid bra. Vilket är mest miljövänligt att köra ägg en bit eller att köra hönsfoder samma bit? Ekologiskt äter vi aldrig på grund av moralskäl. En miljard människor är undernärda och ekologisk odling ger små skördar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          LasseB
          Inlägg 04-10-2009, 11:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Min matprio är lika med avståndet till producenten. Helt av miljöskäl
          Vi äter mycket grönt och väldigt lite rött kött men det har med vår smakatt göra och har inget att göra med miljön

"Boven" är väl i så fall vin men det blir mest europeiska viner så relativt vin från Australien eller Chile så har vi valt "rätt"

Glömde, hel och halvfabrikat förekommer aldrig om man inte tycket att pasta är halvfabrikat men Vi gör vår pasta själva ibland köper färdig ibland

Redigerat av LasseB: 04-10-2009, 12:00

Citera
          Platinum
          Inlägg 04-10-2009, 12:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Färdiglagat köper jag inte såvida det inte handlar om pizzeriapizza eller hamburgare från Max.

Tycker det är roligt att laga mat och vill ha så rena råvaror som möjligt då jag oftast lagar min mat från grunden, jag skriver oftast eftersom det händer att jag köper färdiga kryddpastor, buljonger och liknande emellanåt.

Vissa grönsaker har jag odlat själv så att jag är självförsörjande till nästa säsong och mer närproducerat än så kan man knappast få, i övrigt handlar jag frukt och grönt i vanlig butik och då ofta säsongsbetonat. Saft och sylt köper jag inte alls då jag har mycket frukter och bär i trädgården som jag bereder sånt av själv.

Jag plockar inte svampkonserver i butik utan plockar svamp i skogen.

Honung skulle det aldrig falla mig in att köpa varken importerat eller kravmärkt då jag har en biodlare boendes bara några hundra meter ifrån mitt hem, likaså brukar jag köpa hemägg av en bekant.

Kött och fisk köper jag inte utifrån vad som står om ursprungsort, det som styr när det gäller såna råvaror är dels om priset är det rätta och om varan ser fräsch ut. Alla har inte obegränsad inkomst och kan handla det som har en lite högre prislapp som ofta närproduicerat eller kravmärkt har.

Med andra ord gör jag nog som folk gör mest, handlar importerat ibland, närproducerat ibland, kravmärkt ibland och faktiskt färdiglagat ibland.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-10-2009, 12:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gillan @ 04-10-2009, 10:07) *
          Jag lagar inte alls alltid min mat av vare sig närodlat eller kravmärkt om det är för dyrt eller inte finns tillgängligt. Och som jag sa förut så är inte min tilltro till KRAV-märkt den största. Närodlat däremot är nåt helt annat. Huvudsaken för mig är att det är riktiga råvaror och att jag får laga vår mat från " skratch". Självklart blir det en massa halvfabrikat som du säger och det får man väl leva med. Men som jag sa innan, jag tillhör de förunnade som har tiden till det också tummenupp.gif .

Vad jag däremot inte förstår är hur man kan skrika sig hes över krav och närodlat när man samtidigt köper alla dessa färdiglagade rätter??? ( och det var absolut inte en fråga till Stintan, utan mer en poängtering av vad jag ville fråga från början giggle.gif ). Det måste vara nåt jag inte fattar som ni fattar bättre än mig...........................för ovanlighetens skull angel_not.gif whistling.gif ..............................( ni som känner mig vet att jag skojar nu )

Håller verkligen med dig! Inte är det ofta jag har storkok på tre timmar inte!!!!!

Hihi, jag håller med dig Gillan jag förstår inte heller sånt. Krav-märkt tycker jag egentligen inte säger så mycket heller.
          För övrigt gör vi nog ungefär likadant för jag skrev "om det finns" och "som möjligt" och "inte alltid". Innan jag började med LCHF hade jag inte alls lika mycket koll på innehåll men lagat mat från scratch har jag alltid gjort, fast förr när jag hade familj kunde det nog bli en och annan köpepizza.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-10-2009, 12:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag försöker att köpa mat som är närproducerat (när det finns) men samtidigt så styr min plånbok också det får inte vara hur dyrt som hellst. Försöker att laga så mycket mat från "schrats" som jag kan men ibland finns inte tiden helt enkelt och då slinker det med både halvfabrikat o även i bland "färdig mat", men jag VET att det inte är bra

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          andersen
          Inlägg 04-10-2009, 12:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag och min fru, lagar maten själv. Vi försöker att köpa närprodukserad men det är inte alltid det går. kravmärkt ibland.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-10-2009, 13:17
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ekologisk mjölk låter ju bra. Men gårdarna som producerar den ligger glest, så det blir betydligt fler mil med lastbilen varje dag för att hämta den. Dom vanliga mjölkgårdarna ligger ofta vägg i vägg, medan det kan vara fem mil eller mer mellan ekogårdarna. Det blir många liter diesel extra det thumbdown.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-10-2009, 13:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag hade köpt närproducerat o mdet hade gått. Men tyvärr är alla livsmedelskedjor i Sverige fast i sitt stordriftstänkande. Om inte lokale potatisodlaren Ragnar kan leverera 100 ton potatis till ICA så vill de inte ha den för ALLA butiker måste ju kunna annonsera med samma lockvaror och priser varje vecka. Som tur är så finns det lokala små grönsaksbutiker och torghandel ibland.

Ekologiskt köper jag så ofta jag tycker att jag kan det. Det är ju en avvägning kvalitet/ pris. Är det låg omsättning i affären på ekologiska grönsaker så blir det tyvärr både dyrare och sämre om de ligger länge. Ekologiska ägg köper jag så ofta jag kan beroende på att hönsen får röra sig mer (ute + inne), de är självförsörjande på foder (vill inte ha sojafoder från Amazonas) och äggen ser aptitligare ut då mer vegetabiliskt foder ger finare ägg-gula.

Sen är ekologiskt/ KRAV svårt. Det är så komplexa frågor. Finns många motstridiga studier om näringsläckage, produktionsminskning etc. Jag ser det dock även som ett etiskt val inte bara ett miljöval då KRAV snart är de enda som säger nej till genmodifierade organismer i foder och jag tror på lokala kretslopp. tycker det är fel att skövla Amazonas för att producera sojamjöl till kor och grisar när de kan äta vallfoder och spannmål. Ur klimatsynpunkt borde dock lokalproducerat vara bättre än importerad ekologisk mat.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gita
          Inlägg 04-10-2009, 13:19
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Vi äter både hel- och halvfabrikat och vi lagar också mat från grunden. Det beror på tid, ork och lust för tillfället.
          Veckomatsedel och scheman passar inte alls vår livsstil, för det första är det tråkigt och för det andra så har vi båda sådana jobb att vi inte med säkerhet vet att vi kommer att äta hemma en vecka framåt Ibland är vi för trötta eller har ingen som helst lust att laga mat, då äter vi på vår trevliga kvarterskrog.
          Har vi gott om tid eller skall ha fest lagar vi ofta mat tillsammans, men den där dagliga matlagningen efter en lång arbetsdag är bara ett jobbigt och trist måste.
          När det gäller kött så blir det irländskt nötkött, pga priset men kanske främst för den höga kvalitén. Om man transportera köttet eller djurfordret kan rimligtvis inte ha någon betydelse (som nån tidigare nämde), för miljön.
          Kravmärkta eller ekologiska varor, det finns inget som säger att de skulle vara bättre på något sätt. Dessutom så ger ekologisk odling ca 30 % mindre skörd och oftast, för att bekämpa ogräs,så brukas jorden två gånger på våren, vilket medför väsentligt större åtgång på diesel eller annat drivmedel per erhållen enhet skörd.
          Men visst är det bra om man har tid och möjlighet att odla, sylta och safta själv, men för de flesta av oss som är yrkesverksamma tror jag inte att det fungera. Kanske om man blir en frisk pensionär.
          Gita

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-10-2009, 13:49
          Länk hit: #30

Medlem

Irländsk kött köper jag aldrig av djurhälso- och människohälsoskäl. Gillar inte förebyggande antibiotikaanvändning i djuruppfödning. Sen hade de väl näst flest fall av "Galna kosjuka" efter Storbritannien?

Angående ekologiskt jordbruk och deras produktionsnivå och växtnäringsläckage så har SLU kommit med en ny studie som motsäger den tidigare som vållade stor debatt i somras då några professorer gick till angrepp mot ekoodling.
          http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.25628...ogiskt-jordbruk

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-10-2009, 13:55
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vi tittar efter närproducerat och ekologiskt odlat. Med två skapliga inkomster och inga hemmavarande barn så har vi råd att betala lite mer. På helgerna lagas all mat från grunden. I veckorna kan det bli lite olika.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-10-2009, 14:03
          Länk hit: #32

Medlem

Kan rekommendera Naturskyddsföreningens guide till att äta klimatsmart! De tog fram nytt material till miljövänliga veckan.
          Jag ska börja idag med att testa några av deras recept från häftet recept för bättre klimat!

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-10-2009, 14:18
          Länk hit: #33

Gäster

Tack för länken Magnus tummenupp.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-10-2009, 14:30
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag/vi lagar den mesta maten från grunden själv.

Skulle gärna vilja köpa bara ekologiskt odlat men det är dyrt.

Köper också helst närproducerat men där finns det mycket dubbelmoral.

Å ena sidan flyger folk än hit och än dit men å andra hållet säger dom att man skall köpa närproducerat. Det går inte ihop för mig, det kallar jag dubbelmoral.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-10-2009, 15:52
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 14:18) *
          .....

Ur klimatsynpunkt borde dock lokalproducerat vara bättre än importerad ekologisk mat.

Om transporterna skedde med miljövänliga bränslen så skulle det vara en klar fördel. Vi får hoppas att alla transporter blir miljövänliga snarast.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          sommarhumla
          Inlägg 04-10-2009, 16:31
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem nr: 18 530

Om jag kunde köpa närproducerat så skulle jag göra det.
          Färdigrätter kommer inte innanför mina dörrar, tycker inte det smakar gott överhuvudtaget.
          Lagar egentligen inte så värst mycket mat. Inte så kul att laga till sig själv...

--------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)

peter pan.gif
          blaratta.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-10-2009, 16:51
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 16:52) *
          Om transporterna skedde med miljövänliga bränslen så skulle det vara en klar fördel. Vi får hoppas att alla transporter blir miljövänliga snarast.

Lastbilar som tillverkats under de sista två åren går på ekodiesel, dessutom häller man i en tillsats som består av 65%urea i bränslet, för att få så miljövänligt bränsle som det bara går att köra på i dagens läge. Tyvärr är ju tillgången på RME så dålig, att det inte är försvarbart att köra på. Ta sträckan Göteborg Stockholm t.ex. Du kan tanka RME i Göteborg och Stockholm, men inte någonstans däremellan...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2009, 18:26
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Så gott som aldrig ekomat och liknande, högre pris och/eller sämre kvalitet. Lagar alltid till maten själv, fast visst färdigproducerat köper jag som korv, rökt skinka, bröd och spagetti.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-10-2009, 19:24
          Länk hit: #39

Gäster

Storkok och fryser in ja....det verkar poppis. Men vi som inte har så stort frys då, utan bara en liten halvdel i nederkant, det blir inte så mycket storkok kan jag säga....
          Särskilt inte när översta facket är knökfullt med svamp. laugh.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-10-2009, 19:35
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 17:51) *
          Lastbilar som tillverkats under de sista två åren går på ekodiesel, dessutom häller man i en tillsats som består av 65%urea i bränslet, för att få så miljövänligt bränsle som det bara går att köra på i dagens läge. Tyvärr är ju tillgången på RME så dålig, att det inte är försvarbart att köra på. Ta sträckan Göteborg Stockholm t.ex. Du kan tanka RME i Göteborg och Stockholm, men inte någonstans däremellan...

Sträckan Göteborg - Stockholm borde frakta gods med tåg, sedan får lastbilar köra från godsterminalerna ut till mottagare. RME har så lite klimateffekt pga odlingen som är beroende av fossil energi så det skulle förmodligen bli miljövänligare att låta bli att köra på det och försöka effektivisera logistiken istället.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 17:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon