Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Närproducerat, kravmärkt eller färdiglagat?, Bara en liten fundering om hur ni tänker?
          MariaS
          Inlägg 04-10-2009, 19:37
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 20:35) *
          Sträckan Göteborg - Stockholm borde frakta gods med tåg, sedan får lastbilar köra från godsterminalerna ut till mottagare. RME har så lite klimateffekt pga odlingen som är beroende av fossil energi så det skulle förmodligen bli miljövänligare att låta bli att köra på det och försöka effektivisera logistiken istället.

Äntligen ett rätt ord på väg, men låååååångt ifrån verkligheten. De flesta åkerier som kör den sträckan, är åkare från Polen eller Danmark?!

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 04-10-2009, 19:40
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:26) *
          Så gott som aldrig ekomat och liknande, högre pris och/eller sämre kvalitet. Lagar alltid till maten själv, fast visst färdigproducerat köper jag som korv, rökt skinka, bröd och spagetti.

För mig stämmer det som ovan nämnda person skrivit

CITAT (Meriona @ 04-10-2009, 20:24) *
          Storkok och fryser in ja....det verkar poppis. Men vi som inte har så stort frys då, utan bara en liten halvdel i nederkant, det blir inte så mycket storkok kan jag säga....
          Särskilt inte när översta facket är knökfullt med svamp. laugh.gif

Storkok behöver inte ta så stor plats eller så skaffar man en frys till eller så plockar man inte så mycket svamp whistling.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-10-2009, 19:43
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 04-10-2009, 20:40) *
          För mig stämmer det som ovan nämnda person skrivit
          Storkok behöver inte ta så stor plats eller så skaffar man en frys till eller så plockar man inte så mycket svamp whistling.gif

Ja jag borde plocka mindre svamp ,för ett frys till får inte plats i min lilla lägenhet... Men svamp är ju så gott, och så närproducerat och ekologiskt.... giggle.gif Fast idag var det dålig utdelning, 3 trattisar och 8 kantareller.... åt upp det på stört, lika bra. flirting.gif

Citera
          officinalis
          Inlägg 05-10-2009, 08:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag köper gärna råvaror och KRAV-märkt. Det är dock främst animaliska produkter jag väljer att köpa KRAV-märkning. Trots missvisande marknadsföring, och vad det nu kan vara, känner jag mig tryggare med produktionen som är KRAV-märkt.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-10-2009, 10:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag har bara läst pressmedelanden och Markus länk till den "nya" SLUrapporten och den säger vad alla har sagt hela tiden. "Ekologiskt" jordbruk har mindre näringsläckage per hektar på grund av lägre avkastning. Vill man veta hur mycket "ekologiskt" jordbruk producerar per hektar så har SCB statistik.

En fråga om hur folk lagar mat får nog en stor övervikt av svar där man lagar egen mat. Många vill inte berätta att de köper färdiglagat och sannolikt så är det fler som lagar sin egen mat på en site som handlar om odling. Vi som är lite äldre är uppvuxna med att laga mat själva och kommer nog att fortsätta med det så länge vi orkar. Däremot så har jag stor förståelse för småbarnsföräldrar där båda jobbar och har långa restider. I de fallen kan det vara betydligt bättre att köpa färdig mat och orka med barn och livssituation än att vara inne och laga sin mat själv.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 05-10-2009, 11:06
          Länk hit: #46

Medlem

Jag tycker du gör det alldeles för enkelt för dig själv Jan Lindgren.
          Läs t.ex. här.
          Det finns garanterat en väldig massa källor som visar att det här är en pågående diskussion och att lokala resurser och möjligheter påverkar vilken typ av produktion.
          Jag skulle vilja se hur Kuba skulle klarat sin kris med de metoder du förespråkar.
          Föressten, de här SCB-rapporten du refererar till är väl i stort sett enbart mätt på ett fåtal gårdar som odlar spannmål? Är den verkligen tillräcklig för att vara så säker som du är?
          Jag tycker inte att det finns tillräckligt med underlag för att påstå att importerat handelsgödsel, ogräsmedel och storskaliga monokulturer är det mest miljövänliga och den absolut bästa metoden oavsett omständigheter.

Redigerat av officinalis: 05-10-2009, 11:09

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 05-10-2009, 11:48
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag har tappat inspirationen helt för matlagning sedan jag blev ensam. Innan lagade jag nästan all mat från grunden, men hur kul är det att laga mat till bara sej själv! Nu gör jag lite köttfärssåser, soppor och grytor som jag delar upp i portioner och har i frysen. Rotmos brukar jag också göra och frysa ner. De färdigrätter jag smakat är knappt ätbara, undantaget pizza som går an att äta. Fast då gör jag hellre själv en snabb pizza på hönökaka eller liknande. Något som jag använder mycket är djupfrysta färdiga grönsaksblandningar, gott att fräsa upp till en köttbit istället för potatis, eller koka upp som tillbehör. Egentligen tar det inte lång tid att ta färska grönsaker istället, men det är behändigt att ta den lilla mängden man äter ur den djupfrysta påsen och man slipper skala och skära. Det låter dumt när det är så små mängder som går åt men det är behändigt att ha till hands i frysen. Numera planerar jag inte mina måltider utan jag tar vad jag har, och vad jag är sugen på. Ibland händer det att jag inte äter någon middag alls och då kan det bli risgrynsgröt istället för lagad mat, och risgrynsgröten köper jag färdig. Det gör jag också med bruna bönor som jag inte äter så ofta.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-10-2009, 11:52
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Officinalis!
          Jag skulle aldrig påstå att en form av odling är bäst i alla stuationer.
          Det var en intressant artikel du hänvisade till. Synd att författaren är så dåligt påläst när det gäller elementär biologi. Han har helt rätt i att det blir mer ogräs och fler insekter i ett "ekologiskt" jordbruk. Han glömde att berätta att även"ekologiska" odlare använder fosfor från gruvor. Han glömde att berätta om hur mycket kol som binds i olika odlingssystem. Han glömde att berätta om hur jord bildas och sköts för att inte brytas ner och försvinna. Han glömde att berätta att "ekologiska" odlare köper produkter från konventionella odlare för att få näring till sitt jordbruk. Han glömde att berätta att "ekologiska" odlare är tvungna att har djur för att systemet ska fungera. Vallodling är nästan den enda ogling som fungerar hyfsat för "ekologiska" odlare. (90% av konventionell). Han glömde att berätta att när man infört subventionerat konsgödsel i delar av Afrika så har matproduktionen ökat kraftigt. OSV

Det är möjligt att statistiken är fel hos SCB. Det skulle kunna bero på att "ekologiska" odlare uppger för låga siffror för att skattefuska, men jag tror inte att det sker i en sådan omfattning att det påverkar siffrorna.

När det gäller att "ekologisk" odling skulle öka skördarna i andra länder så förutsätter det att svenska "ekologiska" odlare är totalt inkompetenta i jämförelse med afrikanska. Det är helt osannolikt för mig. Dessutom har hungern i många länder uppstått genom att man i århundraden har odlat "ekologiskt". Kanske dags att ändra på det.

Har Kuba klarat sin kris? Ransoneringar och bidrag från den stora gruppen människor som var tvungna att fly har hjälpt till så att Kuba överlevt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 05-10-2009, 11:58
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 05-10-2009, 12:52) *
          Hej Officinalis!
          Jag skulle aldrig påstå att en form av odling är bäst i alla stuationer (...)

Nu är jag till freds igen smile.gif
          Angående Kuba så känner jag inte till några detaljer. Jag såg en dokumentär med härliga odlingsbäddar och maskkomposter. Sånt gillar jag!

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 05-10-2009, 13:55
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag köper närodlat när det finns men tyvärr är utbudet inte så stort.
          Vad gäller det kravodlade köper jag inte det så länge priserna ligger långt över de "normala".
          Större delen av maten lagar jag men visst hamnar ibland köpmat från pizzeria eller kinarest. också på bordet.
          Halvfabrikat.....jag vad är halvfabrikat........tex pölsa gör jag ju inte själv så i så fall köper jag halvfabrikat också.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-10-2009, 19:44
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 16:52) *
          Om transporterna skedde med miljövänliga bränslen så skulle det vara en klar fördel. Vi får hoppas att alla transporter blir miljövänliga snarast.

Det finns inga miljövänliga bränslen, bara mer eller mindre skadliga. Bensin släpper ut minst växthusgaser om man inte bara ser till det som kommer ur avgasröret utan helheten. Det går åt mycket energi till att framställa drivmedel.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 05-10-2009, 20:14
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Myosotis @ 05-10-2009, 20:44) *
          Det finns inga miljövänliga bränslen, bara mer eller mindre skadliga. Bensin släpper ut minst växthusgaser om man inte bara ser till det som kommer ur avgasröret utan helheten. Det går åt mycket energi till att framställa drivmedel.

Men i så fall menar jag moderna miljövänliga drivmedel - gas som utvinns ur sopor exvis. I framtiden bör vi väl iaf ha utvecklat miljövänliga drivmedel som inte är energikrävande att framställa hoppas jag.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-10-2009, 20:19
          Länk hit: #53

Gäster

Jag inbillar mig att konsumtionssamhället är lika fördärvligt som bränsleproduktionens miljöeffekter. VARFÖR måste folk ägna varenda lördag-söndag åt att shoppa nya kläder som de redan har garderoben fulla av, nya TV-apparater för att den gamla är en tum för liten osv.... Onödig konsumtion suger tycker jag.

Citera
          Gillan
          Inlägg 05-10-2009, 21:20
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Biggan_ @ 05-10-2009, 12:48) *
          Jag har tappat inspirationen helt för matlagning sedan jag blev ensam. Innan lagade jag nästan all mat från grunden, men hur kul är det att laga mat till bara sej själv! Nu gör jag lite köttfärssåser, soppor och grytor som jag delar upp i portioner och har i frysen. Rotmos brukar jag också göra och frysa ner. De färdigrätter jag smakat är knappt ätbara, undantaget pizza som går an att äta. Fast då gör jag hellre själv en snabb pizza på hönökaka eller liknande. Något som jag använder mycket är djupfrysta färdiga grönsaksblandningar, gott att fräsa upp till en köttbit istället för potatis, eller koka upp som tillbehör. Egentligen tar det inte lång tid att ta färska grönsaker istället, men det är behändigt att ta den lilla mängden man äter ur den djupfrysta påsen och man slipper skala och skära. Det låter dumt när det är så små mängder som går åt men det är behändigt att ha till hands i frysen. Numera planerar jag inte mina måltider utan jag tar vad jag har, och vad jag är sugen på. Ibland händer det att jag inte äter någon middag alls och då kan det bli risgrynsgröt istället för lagad mat, och risgrynsgröten köper jag färdig. Det gör jag också med bruna bönor som jag inte äter så ofta.

Hoppas verkligen att du inte missförstod mig nu Biggan! För du veeet att maten jag fick hos dig var mer än god wub.gif .......... kompiskram.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 05-10-2009, 21:39
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Meriona @ 05-10-2009, 21:19) *
          Jag inbillar mig att konsumtionssamhället är lika fördärvligt som bränsleproduktionens miljöeffekter. VARFÖR måste folk ägna varenda lördag-söndag åt att shoppa nya kläder som de redan har garderoben fulla av, nya TV-apparater för att den gamla är en tum för liten osv.... Onödig konsumtion suger tycker jag.

Måste hålla med dig om att det finns en för hög onödig konsumtion

Citera
          Biggan_
          Inlägg 06-10-2009, 12:52
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Gillan @ 05-10-2009, 22:20) *
          Hoppas verkligen att du inte missförstod mig nu Biggan! För du veeet att maten jag fick hos dig var mer än god wub.gif .......... kompiskram.gif

Inte missförstod jag dej! kompiskram.gif
          Hmmm...det var ju inte franska köket precis! giggle.gif Men Stinas örtkyckling var bra att ta till när timmarna var dyrbara och jag hade jobbat helgen.
          Däremot så kan jag tycka att frukosten blev väldigt egendomlig! rotfl.gif Hur egendomlig upptäckte jag inte förrän jag vaknat ordentligt och då var du redan på väg hem! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 06-10-2009, 15:28
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag lagar helst mat av råvaror gärna närproducerat om det finns att få tag i ,det här med kravmärkt är jag lite kluven till särskillt när det gäller köttet eftersom om de djuren blir sjuka tar det längre tid innan de blir behandlade (stog att läsa om i tidningar)därför att tex antibiotika sitter kvar köttet de får inte slaktas eller ätas på tre månader efter en sådan behandling.Men jag väljer helst svenskt kött när jag handlar.Vi köper i stort set aldrig färdiglagat här, någon enstaka gång har det slunkit ner en fryst pizza i vagnen eller bläckfiskpinnar.Sen blir det en del viltkött också under jaktsäsongen.Tycker färdigmaten är för proccesad och i regel så proccesad att näringen är näst in till obefintlig.Men men det finns ju situatuioner då man köper färdigmat när det är tidsbrist köksrenovering osv.

Citera
          Anma
          Inlägg 06-10-2009, 15:37
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Orkar inte läsa alla inlägg, men svarar på frågan: Alla tre gör jag. Köper närproducerat, kravmärkt och färdiglagat. Lite hur det passar för dagen.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-10-2009, 19:41
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (ingrid fuxwall @ 05-10-2009, 22:39) *
          Måste hålla med dig om att det finns en för hög onödig konsumtion

Ja framför allt skräpkonsumtion.Visst bör man prioritera kvalité framför kvantitet som exempel hellre en dyr,skräddad kavaj framför fem trasor från H&M. Jag tycker att kvalitet som håller är ett utmärkt sätt att spara på jordens resurser.
          Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2009, 19:52
          Länk hit: #60

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 06-10-2009, 16:28) *
          Vi köper i stort set aldrig färdiglagat här, någon enstaka gång har det slunkit ner en fryst pizza i vagnen eller bläckfiskpinnar.

Bläckfiskpinnar lät spännande, hittar man sådant i den vanliga matvarubutiken?

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 17:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon