Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > amaryllis!
          Alba
          Inlägg 20-11-2009, 14:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag har sparat lök från tidigare år. Jag har satt den i ny jord och den har skjutit 2 blad. Nu väntar jag att blomknoppen ska börja visa sig men................
          då hörde jag på radio att de lökar man sparar kommer att blomma först i januari. Så besviken jag blev....ville ju ha blomning till jul men då har jag ju något att se framemot efter jul.
          De lökar man köper på hösten är särskilt framtagna för att blomma till jul.

Ska man ge extra näring till löken och i så fall när?

Redigerat av Alba: 20-11-2009, 14:22

Citera
          Fny
          Inlägg 20-11-2009, 14:44
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

mmm det där har jag också funderat på, om det inte finns nått sätt att få dom härliga lökar jag köpt i år att blomma om till nästa JUL! Man vill ju ändå ha någon amaryllis blommandes till jul, så annars blir det ju till att köpa en eller två varje år! g.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-11-2009, 14:50
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (KRT @ 20-11-2009, 13:24) *
          Var och kollade minna två lökar, igen, för att se om det kommer några knoppar... Men bara blad, fortfarande sad.gif

Lökarna stod ute i somras och ganska långt in på hösten. Tog in dem (då var alla blanden nervissnade - trodde lökarna var döda!) och vattande lite och det har kommit blad (så döda var de inte smile.gif), 2 på ena och 6 på andra - men inga blommor!!!! Inte ens en antydan till knopp sad.gif
          Hur länge ska man egentligen vänta, det är ju inte en grön växt jag vill ha på fönsterbrädan.....

har den varit ute och fått bra växtförhållande under sommaren plus fått det kyligt på hösten. så kommer knoppen komma. antigen till jul eller längre fram till vårvintern-våren-försommaren.

sätt lökarna ljust och sätter du dom varmt så utvecklas dom snabbare, vattna när knoppen visas du kan ockås ge lite näring när knoppen visas.

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-11-2009, 14:55
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (Alba @ 20-11-2009, 14:22) *
          Jag har sparat lök från tidigare år. Jag har satt den i ny jord och den har skjutit 2 blad. Nu väntar jag att blomknoppen ska börja visa sig men................
          då hörde jag på radio att de lökar man sparar kommer att blomma först i januari. Så besviken jag blev....ville ju ha blomning till jul men då har jag ju något att se framemot efter jul.
          De lökar man köper på hösten är särskilt framtagna för att blomma till jul.

Ska man ge extra näring till löken och i så fall när?

olika namnsorter har olika utvecklingstid. sedan beror det ju på hur man behandlar den under sommaren och under vintern. har du den ute under den frostfria perioden och sedan tar in och placerar den svalt och torrt så kommer den vänta med blomningen tills våren-sommaren när du tar fram den igen och börjar ge den vatten och näring.

sätter du den däremot ljust och varmt direkt efter du tagit in den så blommar den under vintern-vårvintern oftast dock en del kan vänta till sommaren ändå. då har liksom ''säsongen'' för den börjat tidigare.

har du den inne åretrunt kan den blomma när som då är det skillnader i vattningen som avgör. har den fått en period med torka så signalerar torkan viloperiod, när den sedan får vatten och näring så blommar den.

näring kan du ge lite när den visar knopp och blommar, sedan ger du den regelbundet med näring när den har sin tillväxt period. exempelvis under våren-sommaren kan man ge den näring så den blir mättad.

Citera
          Bassam
          Inlägg 20-11-2009, 16:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Du kan plantera dom inne nu och ger de extra ljus och värme , de tror att våren kommen så de ska växa och ger blommor tidigt.

H:Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 20-11-2009, 16:53
          Länk hit: #46

Gäster

amaryllis kan man styra blomningen - mer värme snabbare går det, kallare det är saktare går det.

Citera
          Alba
          Inlägg 20-11-2009, 17:43
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Flaxss thanks.gif

Citera
          Fny
          Inlägg 22-11-2009, 18:42
          Länk hit: #48

Medlem

Tjoho! Nu har jag ny kamera och kan lägga in riktiga bilder igen! yahoo.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  piccolo.jpg ( 542.03k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-11-2009, 18:51
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Oj vad fin! Hur många blommor är det sammanlagt?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fny
          Inlägg 22-11-2009, 18:58
          Länk hit: #50

Medlem

13 som har slagit ut, några fler på väg... crazy.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-11-2009, 19:14
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Otroligt! Det ser ut som fyra stänglar, kan det verkligen vara det?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          flaxss
          Inlägg 22-11-2009, 20:31
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Fny @ 22-11-2009, 18:42) *
          Tjoho! Nu har jag ny kamera och kan lägga in riktiga bilder igen! yahoo.gif

vilken jätte vacker amaryllis wub.gif bravo.gif

Citera
          Fny
          Inlägg 22-11-2009, 20:58
          Länk hit: #53

Medlem

Japp, fyra stänglar! Mig vara mycket stolt mamma! wub.gif crazy.gif Nu hoppas jag bara att den kommer hålla sig länge... Piccolo, kan rekommenderas!!!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Fny
          Inlägg 23-11-2009, 15:48
          Länk hit: #54

Medlem

yahoo.gif weeee, nu har mina två nya amaryllislökar kommit! Ska plantera dom omsorgsfullt här ikväll och hoppas att dom börjar växa pronto. Och vad som glädjer mig extra mycket är att den ena faktiskt har en liten bäbislök också! wub.gif För övrigt, hur gör man med sådana? När tar man loss dem från mammalöken?

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Bassam_
          Inlägg 25-11-2009, 18:42
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 26 889

Tack för frågan

Den här amaryllis den mycket svår skött den kräver maximalt vatten minimalt ljus därför de viktig man ha den under kontroll så den int blir övergödden.

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-11-2009, 18:55
          Länk hit: #56

Gäster

CITAT (Bassam_ @ 25-11-2009, 18:42) *
          Tack för frågan

Den här amaryllis den mycket svår skött den kräver maximalt vatten minimalt ljus därför de viktig man ha den under kontroll så den int blir övergödden.

amaryllis är en av dom enklaste växter jag vet om. det gäller bara att ha ett schema för dom.

men dom överlever vanvård väldigt bra och glömmer man bort dom och ger dom lång torka så kan torkan göra att dom triggas igång till att blomma.

jag vet inte riktigt hur du menar med maximalt vatten ? amaryllis ska inte ha mycket vatten då ruttnar löken. dessutom vill amaryllis ha mycket ljus. och under sommaren vill den ha regelbunden näring så att löken blir ''fet'' under sommaren och orkar producera många blommor.

CITAT (Fny @ 23-11-2009, 15:48) *
          yahoo.gif weeee, nu har mina två nya amaryllislökar kommit! Ska plantera dom omsorgsfullt här ikväll och hoppas att dom börjar växa pronto. Och vad som glädjer mig extra mycket är att den ena faktiskt har en liten bäbislök också! wub.gif För övrigt, hur gör man med sådana? När tar man loss dem från mammalöken?

grattis bravo.gif

smålökarna vid sidan om kan du ta veck när dom börjar få egna rötter och blad.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 19:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon