Jag har en jättebra bok hemma, som jag lånat av min pappa, som heter "odla exotiskt i din trädgård" eller något liknande (för lat för att leta upp den

). Där beskrivs hur man kan påverka "sin" zon på olika sätt. Som jag har förstått det kan man påverka ganska mycket faktiskt, om man bara vet hur.
För det första så ska man naturligtvis välja ett skyddat läge, och med skyddat menas inte bara "sol" utan också sådan saker som att det inte är ett köldhål eller liknande, att det inte är stället allt vatten rinner ner till och blir stående osv.
Enligt boken är stora träd, hus, och sten samt vatten (t.ex. en bäck eller större dam) skyddande - dvs allt som värms upp och håller kvar värme är bra. Bra jord, dvs väldränerad, näringsrik osv, samt gärna upphöjd odlingsyta är också bra. Dessutom kan man ju vintertäcka på olika sätt, man kan tom linda in hela träd i textil, i boken tipsas om julgransbelysning som man kan linda runt stämmen och på så vis få det lite varmare.
Summa summarum, välj bästa platsen du har, förbättra den evt genom att jordfötbättra och lägga dit lite sten, samt om det behövs - vintertäck den på lämpligt sätt.... Det är säkert inte alls omöjligt att lyckas, det växer ju för tusan palmer på friland i Sverige