jinitera
Hej,
jag är helt nybörjare på det här med trädgård och råkade köpa ett vinterkörsbärsträd från det vidriga stället nätföretaget Bakker (som jag, precis som jag tusen andra, varnar STARKT för).
För sent upptäckte jag att trädet är menat för zon 1, medan jag bor i zon 3.. Nö om Uppsala. Att drömma om att byta till ett annat från Bakker var tyvärr inte att tänka på - trots att leveransen inte var skickad och faktiskt tog nästan 2 månader på sig att komma!

Nu undrar jag om någon duktig person har något tips på vad jag kan göra?
Kan jag plantera det i en kruka/låda och vinterförvara det inne? Går det att isolera en stor kruka och ha det på balkongen eller altanen i en kruka/låda?
Eller ska jag slänga det/skänka det en skåning....
Tacksam för alla tips
jinitera
Ingen som kan hjälpa mej?
KURT
Jag tror att det bästa du kan göra är att plantera det i valdränerad mark på ett så skyddat ställe som möjligt. Att plantera i kruka, brukar inte vara bättre, om man inte kan ta in den i ettt svalt ställe på vintern. En kruka gör bara att den får mindre stabila förhållanden. Det kan ju båda vara krona och rötter som är känsliga för låga temperaturer. Man kan ju täcka marken med halm och löv, men att skydda kronor med säckväv och bubbelplast är ju krångligt.
KRT
Jag har en jättebra bok hemma, som jag lånat av min pappa, som heter "odla exotiskt i din trädgård" eller något liknande (för lat för att leta upp den smile.gif). Där beskrivs hur man kan påverka "sin" zon på olika sätt. Som jag har förstått det kan man påverka ganska mycket faktiskt, om man bara vet hur.
För det första så ska man naturligtvis välja ett skyddat läge, och med skyddat menas inte bara "sol" utan också sådan saker som att det inte är ett köldhål eller liknande, att det inte är stället allt vatten rinner ner till och blir stående osv.

Enligt boken är stora träd, hus, och sten samt vatten (t.ex. en bäck eller större dam) skyddande - dvs allt som värms upp och håller kvar värme är bra. Bra jord, dvs väldränerad, näringsrik osv, samt gärna upphöjd odlingsyta är också bra. Dessutom kan man ju vintertäcka på olika sätt, man kan tom linda in hela träd i textil, i boken tipsas om julgransbelysning som man kan linda runt stämmen och på så vis få det lite varmare.

Summa summarum, välj bästa platsen du har, förbättra den evt genom att jordfötbättra och lägga dit lite sten, samt om det behövs - vintertäck den på lämpligt sätt.... Det är säkert inte alls omöjligt att lyckas, det växer ju för tusan palmer på friland i Sverige smile.gif
jinitera
Tack så jättemycket för era tips - jag tror jag försöker mej på något med mitt vinterkörsbärsträd här uppe i felzonen, nybörjare som jag är!

Vilket trevligt forum det här verkar vara
thanks.gif
Alexander-VG-zon3
tror faktiskt inte du behöver göra så mycket åt det. plantera det varmt och skyddat så räcker det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon