jinitera
Hej,
jag är helt nybörjare på det här med trädgård och råkade köpa ett vinterkörsbärsträd från det vidriga stället nätföretaget Bakker (som jag, precis som jag tusen andra, varnar STARKT för).
För sent upptäckte jag att trädet är menat för zon 1, medan jag bor i zon 3.. Nö om Uppsala. Att drömma om att byta till ett annat från Bakker var tyvärr inte att tänka på - trots att leveransen inte var skickad och faktiskt tog nästan 2 månader på sig att komma!

Nu undrar jag om någon duktig person har något tips på vad jag kan göra?
Kan jag plantera det i en kruka/låda och vinterförvara det inne? Går det att isolera en stor kruka och ha det på balkongen eller altanen i en kruka/låda?
Eller ska jag slänga det/skänka det en skåning....
Tacksam för alla tips
jinitera
Ingen som kan hjälpa mej?
KURT
Jag tror att det bästa du kan göra är att plantera det i valdränerad mark på ett så skyddat ställe som möjligt. Att plantera i kruka, brukar inte vara bättre, om man inte kan ta in den i ettt svalt ställe på vintern. En kruka gör bara att den får mindre stabila förhållanden. Det kan ju båda vara krona och rötter som är känsliga för låga temperaturer. Man kan ju täcka marken med halm och löv, men att skydda kronor med säckväv och bubbelplast är ju krångligt.
KRT
Jag har en jättebra bok hemma, som jag lånat av min pappa, som heter "odla exotiskt i din trädgård" eller något liknande (för lat för att leta upp den smile.gif). Där beskrivs hur man kan påverka "sin" zon på olika sätt. Som jag har förstått det kan man påverka ganska mycket faktiskt, om man bara vet hur.
För det första så ska man naturligtvis välja ett skyddat läge, och med skyddat menas inte bara "sol" utan också sådan saker som att det inte är ett köldhål eller liknande, att det inte är stället allt vatten rinner ner till och blir stående osv.