CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 11:04)

Jasså det finns det, jobb åt ALLA??? Vad lever du i för fantasivärld? Det är väl för att dom som styr har samma syn på sjuka som du som vi har detta fruktansvärt dåliga sjukförsäkringssystem. Utöver fysiska sjukdomar mår ju människor även psykiskt mycket dåligt av att bli så illa behandlade Vem ska betala ut en lön man kan leva på för att göra dom jobben du räknar upp som exempel. Det är ju sånt som andra gör gratis. Vem ska anstlälla? Dessutom så är det väl jättebra då att din hundbekant kan ta hand om cafét en gång i veckan, då gör hon ju ett litet jobb. Vad vet du, den människan kanske hade varit liggande eller sittande i rullstol om hon inte haft sin hund att ta hand om. För min egen del kan jag då tala om att utan min hund hade jag inte mått så pass bra som jag gör idag. Det är hunden som gör att jag kommer ur sängen på mornarna , att jag kommer ut och får luft och rör på mig så gott det går.
Det är helt oväsentligt om gemene man kan se på en människa att den är sjuk. Allt syns inte utanpå!
Ja nu är det ju svårt att riktigt få fram vad man menar via text på ett forum

Men jag uttryckte mig nog lite fel när jag nämner ordet "jobb" vad jag menade var sysselsättning

Min "fantasivärld" baserar jag på det jobb jag gjorde för arbetslösa och sjukskrivna under 1988-99, då var det Sossarna som styrde och då fanns denna verksamhet. Jag är hemskt ledsen om det inte finns den möjligheten i dag.
Nu handlar ju denna tråd om hur man ska behålla sin sjukersättning och JAG "ramla" in på hur man ska kunna göra sig friskare...

Men det går ju lite hand i hand, för att om man
KAN bli lite friskare och kanske en dag KAN ta ett jobb som man kan försörja sig på. Men SJÄLVKLART beror det ju på vilken typ av sjukdom man har... är man så sjuk att det inte går att jobba... ska man självklart ha sjukersättning!
Att ha något man gillar att göra som sysselsättning gör en friskare...
Så istället för att säga det finns "jobb" till ALLA så säger jag att det finns sysselsättning för ALLA.
Varför kommunen fixade jobb/sysselsättning då på min tid var ju för att kommunen stod för pengarna/sjukersättningen och ville förstås få ut något för det... samtidigt mådde den sjuka mycket bättre, behövde inte oroa sig för att pengarna inte skulle komma och gjorde något som stärkte deras självförtroende.
Nu känner jag inte till era sjukdomar... som jag sa tidigare, utan jag känner min hundpromenad kompis, och tog upp henne som ett exempel.... på hur dom som är sjuka får ta smällen pga såna som hon, det är ju där som problemet lite ligger... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!
Hoppas ni förstår vad jag menar... det var fel att säga att det finns "jobb" till alla...