Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utförsäkrad! PANIK!, Försäkringskassan
          Anma
          Inlägg 10-10-2009, 10:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 11:18) *
          Vad ska du göra? Överklaga?

Min handläggare sa att det inte är någon ide att överklaga detta bslutet på 18 månader, men sedan när det blir ett nytt beslut efter det kan jag överklaga.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-10-2009, 10:26
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

trostar.gif smiley_small_hug.gif

Styrkekramar från mig också till dig och din man!

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 10:35
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Alba @ 10-10-2009, 10:57) *
          De sitter där så långt från verkligheten ...de som bestämmer. Allt ska se bra ut på papperet men hur verkligheten blir......det har de ingen aning om.

Där slog du huvudet på spiken!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2009, 10:37
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 11:21) *
          Snälla - lova mig att inte ta livet av dig - ge inte upp - ta hjälp av oss här på odla!

Nej, kommer inte göra så, men att jag bara tänker tanken är hemskt.

Nu sitter vi heller inte armarna i kors och låter skiten hända oss. Jag ska kämpa så långt våra krafter orkar.
          Till exempel letar vi efter billigare boende. Bor nu i en tvåa med kostnad 4400:-/mån.
          Söker efter etta. Bara det är sjukt. Ska en medelålders par tvingas att bo i ett rum kokvrå?

I andra steg säljer vi bilen med resultat att jag inte mer kan handla en liter mjölk ens ensam om nya boendet inte ligger brevid affären. Jag klarar inte att bära en liter mjölk mer än kanske 100 meter, och det gör ont det också.

I tredje steg flyttar vi till stugan, vilket blir besvärligt på vintern då vi bara har sommarvatten och vintervatten finns 400m ifrån stugan. Dessutom är stugan på en ö. Men det är det värt för att kunna behålla stugan.

Fjärde hand säljer vi stugan, och då kan jag lika gärna gå och dö, för stugan är det enda ställe/sak/icke levande varelse som någonsin betytt något för mig och som är det viktigaste i mitt liv näst efter de levande.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 10:43
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:37) *
          Nej, kommer inte göra så, men att jag bara tänker tanken är hemskt.

Nu sitter vi heller inte armarna i kors och låter skiten hända oss. Jag ska kämpa så långt våra krafter orkar.
          Till exempel letar vi efter billigare boende. Bor nu i en tvåa med kostnad 4400:-/mån.
          Söker efter etta. Bara det är sjukt. Ska en medelålders par tvingas att bo i ett rum kokvrå?

I andra steg säljer vi bilen med resultat att jag inte mer kan handla en liter mjölk ens ensam om nya boendet inte ligger brevid affären. Jag klarar inte att bära en liter mjölk mer än kanske 100 meter, och det gör ont det också.

I tredje steg flyttar vi till stugan, vilket blir besvärligt på vintern då vi bara har sommarvatten och vintervatten finns 400m ifrån stugan. Dessutom är stugan på en ö. Men det är det värt för att kunna behålla stugan.

Fjärde hand säljer vi stugan, och då kan jag lika gärna gå och dö, för stugan är det enda ställe/sak/icke levande varelse som någonsin betytt något för mig och som är det viktigaste i mitt liv näst efter de levande.

trostar.gif Tänker på er! Styrkekram! kompiskram.gif

--------------------

zon 1

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2009, 10:53
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 11:04) *
          Jasså det finns det, jobb åt ALLA??? Vad lever du i för fantasivärld? Det är väl för att dom som styr har samma syn på sjuka som du som vi har detta fruktansvärt dåliga sjukförsäkringssystem. Utöver fysiska sjukdomar mår ju människor även psykiskt mycket dåligt av att bli så illa behandlade Vem ska betala ut en lön man kan leva på för att göra dom jobben du räknar upp som exempel. Det är ju sånt som andra gör gratis. Vem ska anstlälla? Dessutom så är det väl jättebra då att din hundbekant kan ta hand om cafét en gång i veckan, då gör hon ju ett litet jobb. Vad vet du, den människan kanske hade varit liggande eller sittande i rullstol om hon inte haft sin hund att ta hand om. För min egen del kan jag då tala om att utan min hund hade jag inte mått så pass bra som jag gör idag. Det är hunden som gör att jag kommer ur sängen på mornarna , att jag kommer ut och får luft och rör på mig så gott det går.

Det är helt oväsentligt om gemene man kan se på en människa att den är sjuk. Allt syns inte utanpå!

Ja nu är det ju svårt att riktigt få fram vad man menar via text på ett forum wink.gif
          Men jag uttryckte mig nog lite fel när jag nämner ordet "jobb" vad jag menade var sysselsättning wink.gif
          Min "fantasivärld" baserar jag på det jobb jag gjorde för arbetslösa och sjukskrivna under 1988-99, då var det Sossarna som styrde och då fanns denna verksamhet. Jag är hemskt ledsen om det inte finns den möjligheten i dag.

Nu handlar ju denna tråd om hur man ska behålla sin sjukersättning och JAG "ramla" in på hur man ska kunna göra sig friskare... wink.gif Men det går ju lite hand i hand, för att om man KAN bli lite friskare och kanske en dag KAN ta ett jobb som man kan försörja sig på. Men SJÄLVKLART beror det ju på vilken typ av sjukdom man har... är man så sjuk att det inte går att jobba... ska man självklart ha sjukersättning!

Att ha något man gillar att göra som sysselsättning gör en friskare...
          Så istället för att säga det finns "jobb" till ALLA så säger jag att det finns sysselsättning för ALLA.

Varför kommunen fixade jobb/sysselsättning då på min tid var ju för att kommunen stod för pengarna/sjukersättningen och ville förstås få ut något för det... samtidigt mådde den sjuka mycket bättre, behövde inte oroa sig för att pengarna inte skulle komma och gjorde något som stärkte deras självförtroende.

Nu känner jag inte till era sjukdomar... som jag sa tidigare, utan jag känner min hundpromenad kompis, och tog upp henne som ett exempel.... på hur dom som är sjuka får ta smällen pga såna som hon, det är ju där som problemet lite ligger... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!

Hoppas ni förstår vad jag menar... det var fel att säga att det finns "jobb" till alla...

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-10-2009, 10:53
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men vart tar pengarna i sjukvårdssystemet vägen? Alla partier är ju överens om att kostnaderna måste ner. Att ett överutnyttnade av systemet gör att alla dras över en kam är ju orimligt. Systemet läcker som ett såll och dom som är beroende av systemet får täta det. Vassa armbågar och lite fräckhet verkar premieras före verklig sjukdom i många fall. Som sagt, vart tar pengarna vägen i systemet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-10-2009, 10:58
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (gnon49 @ 10-10-2009, 11:53) *
          Men vart tar pengarna i sjukvårdssystemet vägen? Alla partier är ju överens om att kostnaderna måste ner. Att ett överutnyttnade av systemet gör att alla dras över en kam är ju orimligt. Systemet läcker som ett såll och dom som är beroende av systemet får täta det. Vassa armbågar och lite fräckhet verkar premieras före verklig sjukdom i många fall. Som sagt, vart tar pengarna vägen i systemet.

Som jag fattar det så har det redan dragits ner jättemycket på det ekonomiska stödet till försäkringskassan.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 11:07
          Länk hit: #49

Medlem

Att inte kunna försörja sig själv är jobbigt och just nu i lågkonjunkturen ett växande problem. Redan socialdemokraterna och än mer de borgerliga försöker lösa problemet genom att försämra villkoren för de som står utanför arbetsmarknaden, med baktanken att de ska motiveras att ta ett jobb "till varje "pris.

Problemet som jag ser det är att det är närmast omöjligt att bygga upp ett rättvist och effektivt system. Är man för generös så blir det omåttligt dyrt och många kan välja att göra något roligare än att jobba. Är man mycket restriktiv så kommer många som inte har en chans att klara ut detta själva att skoningslöst slås ut.

Jag är tyvärr väldigt pessimistisk när det gäller att hitta ett fungerande system där de som verkligen behöver hjälp får det, medan de som bara vill utnyttja systemet kan avvisas. Till stor del beror detta på att de som är riktigt nedtryckta i skiten är de som är sämst på att slåss för sina rättigheter.

--------------------

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-10-2009, 11:07
          Länk hit: #50

Gäster

CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 11:53) *
          ... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!

Det skulle vara intressant att få någon referens till detdär påståendet. Hur många handlar det om som inte är sjuka?
          Det kastas alltid fram såna påståenden och det blir så småningom en sanning och som då "bevisas" med någon person i närheten som man antar fuskar.

Citera
          andersen
          Inlägg 10-10-2009, 11:11
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (gnon49 @ 10-10-2009, 11:53) *
          Men vart tar pengarna i sjukvårdssystemet vägen?

Mycket av pengarna försvinner i byråkratiskt krångel,tex så skall läkarna hålla på med pappersarbete mm.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-10-2009, 11:11
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:37) *
          ...

....

Det låter som att ni skulle behöva en personlig assistent som sköter handling.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2009, 11:17
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 12:07) *
          Att inte kunna försörja sig själv är jobbigt och just nu i lågkonjunkturen ett växande problem. Redan socialdemokraterna och än mer de borgerliga försöker lösa problemet genom att försämra villkoren för de som står utanför arbetsmarknaden, med baktanken att de ska motiveras att ta ett jobb "till varje "pris.

Problemet som jag ser det är att det är närmast omöjligt att bygga upp ett rättvist och effektivt system. Är man för generös så blir det omåttligt dyrt och många kan välja att göra något roligare än att jobba. Är man mycket restriktiv så kommer många som inte har en chans att klara ut detta själva att skoningslöst slås ut.

Jag är tyvärr väldigt pessimistisk när det gäller att hitta ett fungerande system där de som verkligen behöver hjälp får det, medan de som bara vill utnyttja systemet kan avvisas. Till stor del beror detta på att de som är riktigt nedtryckta i skiten är de som är sämst på att slåss för sina rättigheter.

Jag med flera sitter ju i sitsen att alla är överens om att ingen arbetsförmåga finns. Ändå blir vi utförsäkrade.
          -----------------------
          Självklart ska systemet inte kunna utnyttjas, flera läkare och andra insatser ska bevisa att arbetsförmåga saknas. Så långt är jag helt med. Men att utförsäkra människor som enligt alla saknar helt förmåga att arbeta med alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden, vad är det för beslut? Jag kommer aldrig att begripa det.

Citera
          Alba
          Inlägg 10-10-2009, 11:18
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Man ska vara frisk för att orka vara sjuk.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2009, 11:19
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 12:07) *
          Det skulle vara intressant att få någon referens till detdär påståendet. Hur många handlar det om som inte är sjuka?
          Det kastas alltid fram såna påståenden och det blir så småningom en sanning och som då "bevisas" med någon person i närheten som man antar fuskar.

Ja... vad vill du att jag ska referera??? det vet vi ju alla att det finns människor som låsas vara sjuka men inte är det... för att slippa jobba. och JAG vet inte hur många det är som luras!

Tyvärr så finns det!!!! det finns mycket i värden som andra gör.... som andra får sota för.... Nu kan man ju ta upp flera olika saker, men det ska jag inte göra... då hamnar vi i en annan tråd wink.gif

Man kan ju även höra hur folk "skryter" om hur dom lurar systemet, det ÄR tyvärr så att det finns... och om det inte fanns, så hade det heller inte varit några problem att få ut sin sjukersättning då man är sjuk...

Citera
          Anma
          Inlägg 10-10-2009, 11:20
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 12:11) *
          Det låter som att ni skulle behöva en personlig assistent som sköter handling.

Jag ansökte om det, men jag har en man som kan bära. Med samma motivering avslogs städhjälp med mera.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2009, 11:27
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Anma @ 10-10-2009, 12:17) *
          Jag med flera sitter ju i sitsen att alla är överens om att ingen arbetsförmåga finns. Ändå blir vi utförsäkrade.
          -----------------------
          Självklart ska systemet inte kunna utnyttjas, flera läkare och andra insatser ska bevisa att arbetsförmåga saknas. Så långt är jag helt med. Men att utförsäkra människor som enligt alla saknar helt förmåga att arbeta med alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden, vad är det för beslut? Jag kommer aldrig att begripa det.

Ja håller med dig helt... Om man är så sjuk så ska man få behålla sin sjukersättning, det konstiga i det hela är ju att läkarna låter en så sjuk person behöva ta upp en sådan kamp själv confused.gif det är ju läkarens jobb att försvara den sjuka.... eller har jag fel igen confused.gif

Det här börjar ju kännas som att man som sjuk skulle behöva skaffa sig en försvarare... en sån som man har i rätten! Har man gjort ett brott får man en försvarare gratis... det borde man även få som sjuk wink.gif

edit: stavfel wink.gif

Redigerat av blomkronan: 10-10-2009, 11:30

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-10-2009, 11:30
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 11:53) *
          Ja nu är det ju svårt att riktigt få fram vad man menar via text på ett forum wink.gif
          Men jag uttryckte mig nog lite fel när jag nämner ordet "jobb" vad jag menade var sysselsättning wink.gif
          Min "fantasivärld" baserar jag på det jobb jag gjorde för arbetslösa och sjukskrivna under 1988-99, då var det Sossarna som styrde och då fanns denna verksamhet. Jag är hemskt ledsen om det inte finns den möjligheten i dag.

Nu handlar ju denna tråd om hur man ska behålla sin sjukersättning och JAG "ramla" in på hur man ska kunna göra sig friskare... wink.gif Men det går ju lite hand i hand, för att om man KAN bli lite friskare och kanske en dag KAN ta ett jobb som man kan försörja sig på. Men SJÄLVKLART beror det ju på vilken typ av sjukdom man har... är man så sjuk att det inte går att jobba... ska man självklart ha sjukersättning!

Att ha något man gillar att göra som sysselsättning gör en friskare...
          Så istället för att säga det finns "jobb" till ALLA så säger jag att det finns sysselsättning för ALLA.

Varför kommunen fixade jobb/sysselsättning då på min tid var ju för att kommunen stod för pengarna/sjukersättningen och ville förstås få ut något för det... samtidigt mådde den sjuka mycket bättre, behövde inte oroa sig för att pengarna inte skulle komma och gjorde något som stärkte deras självförtroende.

Nu känner jag inte till era sjukdomar... som jag sa tidigare, utan jag känner min hundpromenad kompis, och tog upp henne som ett exempel.... på hur dom som är sjuka får ta smällen pga såna som hon, det är ju där som problemet lite ligger... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!

Hoppas ni förstår vad jag menar... det var fel att säga att det finns "jobb" till alla...

Antagligen känner du inte alls din hundpromenadkompis särskilt bra. Det är därför du kan komma med påstående som att "alldeles för många sjuka är inte sjuka". Istället för att hjälpa dom som är sjuka så snöar man in på att dom sjuka inte är sjuka. Att tro att det skulle finnas ett så stort utbrett fusk när det gäller långtidssjukrivningar är rätt löjligt eftersom Fk minsann inte godtar vad som helst som skäl och dessutom kräver utredning.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-10-2009, 11:39
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 11:04) *
          ......
          Det är helt oväsentligt om gemene man kan se på en människa att den är sjuk. Allt syns inte utanpå!

tummenupp.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2009, 11:42
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 12:30) *
          Antagligen känner du inte alls din hundpromenadkompis särskilt bra. Det är därför du kan komma med påstående som att "alldeles för många sjuka är inte sjuka". Istället för att hjälpa dom som är sjuka så snöar man in på att dom sjuka inte är sjuka. Att tro att det skulle finnas ett så stort utbrett fusk när det gäller långtidssjukrivningar är rätt löjligt eftersom Fk minsann inte godtar vad som helst som skäl och dessutom kräver utredning.

Jag förstår presis vad du menar... MEN om det inte fanns friska som spelade sjuka... hade vi inte haft denna diskution... för då hade försäkringskassan betalat ut till alla... tyvärr så ÄR det så att finns ett antal människor som utnyttjar systemet dunno.gif

Nu menar inte JAG att alla sjuka inte är sjuka... utan det det finns ett antal som förstör för dom andra.... det vet väll till och med du.... nu tycker jag att du snöar in på varenda ord man nämner, läs hela meningarna så kan du nog förstå vad jag menar!!!!!!!

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 08:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon