Full version: Utförsäkrad! PANIK!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Anma
Min man kommer att bli utförsäkrad från FK, alltså bli utan ersättning från årsskiftet.
Inte för att han blivit frisk, utan för att han varit sjukskriven i 550 dagar sedan nya lagen och inte kvalificerar till stadigvarande sjukersättning, tillfällig sjukersättning är borttaget. Han kommer inte att klara av att arbetsträna i nuläget. Det går inte. Han är definitivt inte frisk.
(utförsäkrad, vilket jävla ord, finns inte ens med i automatiska stavningskontrollen...)

Vi förlorar hälften av vår inkomst. Panik. Ska det vara så när man är i medelåldern och i hela sitt jävla liv skött sig i samhället?!? Visst, bidragsfusk är förkastligt, men detta drabbar tiotusentals SJUKA människor vid årskiftet! Ännu fler längre fram!!!
JAg har 18 månader, sedan vet jag inte. Ingen läkare kan säga med 100% säkerhet att jag aldrig någonsin mer kommer att bli bättre. I nuläget har både FK och läkare samma uppfattning, att jag inte är arbetsför. ÄNDÅ kommer jag att bli utförsäkrad sommaren 2011 som det ser ut just nu.

Hade bestämt mig för att inte skriva om detta på nätet, men jag ångrade mig.
Människor måste fatta hur det ser ut! Vem som helst kan drabbas av Regeringen Reinfeldts jakt på sjuka och svaga.
Helst vill de väl att man ska gå och ta livet av sig så de slipper problemet.

Hur kan en regering i ett I-land som en gång i tiden (för inte alls många år sedan) haft världens bästa välfärd göra så här mot sina medborgare?
MariaS
Ja det är lätt att sparka på de som redan ligger. Tyvärr har jag inte heller någon lösning på ditt problem. Kan bara ge dig mitt stöd smiley_small_hug.gif trostar.gif
Huggorm
Men skulle ni inte klara av ett enklare jobb? Jag har testat en del olika jobb, och det är otroligt stor skillnad mellan olika yrken. Man kan ju rikta in sig på ett skrivbordsjobb till exempel, då behöver man inte vara i perfekt form för att klara av dagen
blomkronan
Självklart är det för j*ligt om man fortfarande är sjuk... Men som frisk och arbetsför... kan det ibland vara svårt att förstå hur man kan gå sjuk sååååå länge, beror förstås helt och hållet på vilken sjukdom man har!! Men tyvärr så "utnyttjar" alldeles för många människor systemet, så dom sjuka blir drabbade och man drar alla över en gräns wink.gif

Men om man har en sjukdom som är obotlig eller med lång tillfriskningstid måste ju läkarna kunna intyga!!!!!! eller????? det finns människor som ligger på sjukhus länge blir dom oxå utförsäkrade???? Alla sjuka kan ju inte läggas in på sjukhusen bara för att "bevisa" för regeringen att dom är sjuka.... det är systemet som är sjukast!!!!!!
andersen
hemskt att inte ha trygghet med sjukförsäkring, men det är så folk vill ha det,ja inte dom sjuka förstås, men dom andra som röstade på sittande regering.
KRT
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 09:48) *
Men om man har en sjukdom som är obotlig eller med lång tillfriskningstid måste ju läkarna kunna intyga!!!!!! eller????? det finns människor som ligger på sjukhus länge blir dom oxå utförsäkrade???? Alla sjuka kan ju inte läggas in på sjukhusen bara för att "bevisa" för regeringen att dom är sjuka.... det är systemet som är sjukast!!!!!!

Problemet är att läkare (vanligen f-kassans läkare och patientens läkare) inte riktigt är överens..... Om det beror på otydliga kriterier eller att f-kassans läkare får bonus för alla som nekas (obs skämtsamt sagt) är väl osäkert, men i vilket fall som helst är det horribelt.

Anma
CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 09:45) *
Men skulle ni inte klara av ett enklare jobb? Jag har testat en del olika jobb, och det är otroligt stor skillnad mellan olika yrken. Man kan ju rikta in sig på ett skrivbordsjobb till exempel, då behöver man inte vara i perfekt form för att klara av dagen

Tycker du att det är rätt att man ska tvingas ta ett lättare arbete fast samhall resurs (konsulter från FK som beömer arbetsförmåga under en längre tid, i mitt fall 4 månader), försäkringsläkare, vc läkare, försäkringsakssans läkare med flera under flera år bedömt att man inte har arbetsförmåga? Under alla de år mitt mål fortfarande var att komma tillbaka till arbetslivet? När jag nu äntligen förlikat mig med att så här är det, då rycks mattan under mig. Är det ett värdigt sätt att behandla en människa som under många år kämpat?
Idag inser jag att min arbetsförmåga räcker till det nödvändigaste som man måste göra hemmavid. Människor måste laga mat, och människor måste städa för att inte drunkna i sitt eget skit. Är ditt råd riktigt ok? Tänk efter och svara gärna.

Dessutom var mitt jobb ett skrivbordsjobb, innan min olycka.
*Stintan*
För jävligt är det rent ut sagt men det är faktiskt inget nytt att man kan bli utförsäkrad. Jag blev det själv för 6 år sedan och var tvungen att sälja mitt lilla torp till underpris i all hast och flytta till en lägenhet för att kunna överleva. Det tog 4 år för dom att bevilja sjukersättning men då var ju ekonomin redan körd i botten. Dom slantarna hade jag behövt nu när jag har en ålderspension som är skamligt låg.
KRT
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 09:53) *

Ville bara säga att skrivbordsjobb ibland kan vara värre än andra jobb, beroende på vad man lider av....
ängsvädd
Det är fruktansvärt - stackars er! Kan ni få socialbidrag? Fast då måste man väl bo i hyresrätt eller ha stora skulder?

Överklaga absolut - jag vet bara inte till vad!

Styrkekramar!
Anma
CITAT (KRT @ 10-10-2009, 09:53) *
Problemet är att läkare (vanligen f-kassans läkare och patientens läkare) inte riktigt är överens..... Om det beror på otydliga kriterier eller att f-kassans läkare får bonus för alla som nekas (obs skämtsamt sagt) är väl osäkert, men i vilket fall som helst är det horribelt.

Läste du om mitt fall?

ALLA ÄR ÖVERENS! FK och ALLA andra som bedömt mig. Jag har ingen arbetsförmåga i dagsläget, har ej haft på 6 år. Alla läkare har kommit till samma resultat. Till och med min handläggare på FK. ÄNDÅ riskerar jag att bli utförsäkrad från sommaren 2011. För att ingen kan säga om jag kan kanske eentuellt bli bättre, i framtiden. Detta har ej hänt på 6 år. Min FK handlägare håller med mig i allt jag säger, men hon måste utföra sitt arbete efter regeringens beslut, inte efter arbetsförmåga. DET är verkligheten med denna regering.
gladepetter
Jobbar själv med dessa frågor i en kommun. Nu till årsskiftet så kommer ytterligare 15-20 att åka ur systemet. De som inte har a-kassa hamnar på backen. Begära sochjälp kan ni glömma ni som äger något. Det kommer några förslag på nya åtgärder men de är inte klubbade i mausoleumet, förlåt riksdagen. Det som är tragikomiskt med dagens rehabkedja är att det är sossarna som var "pappa" till själva utredningen sedan lät de nästa regering införa systemet. Helt övertygad om att detta inte kommer att förändras vid ett regeringsskifte. Vi följer samma väg som övriga Europa. Rätten till sjukpenning har varit tydlig men man har inte följt reglerna. Kan du inte gå tillbaka till ditt ordinarie arbete men kan ta jobb i den reguljära arbetsmarknaden så upphör sjukpenningen. De är lätt att säga så till en skadad snickare på 58 år som teoretiskt kan ta jobb som kassörska på Ica.

Skall du överklaga? Du måste bevisa att din skada innebär att du inte kan ta något jobb på den reguljära marknaden. För att få varaktig sjukersättning är idag förunnad de som är mer eller mindre svårt hindrade att ta jobb eller nära döden. Jag är enormt glad att få vara frisk. Att vara sjuk innebär ofta att tryggheten rasar ihop.
anne-li i olofstorp
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 09:35) *
Min man kommer att bli utförsäkrad från FK, alltså bli utan ersättning från årsskiftet.
Inte för att han blivit frisk, utan för att han varit sjukskriven i 550 dagar sedan nya lagen och inte kvalificerar till stadigvarande sjukersättning, tillfällig sjukersättning är borttaget. Han kommer inte att klara av att arbetsträna i nuläget. Det går inte. Han är definitivt inte frisk.
(utförsäkrad, vilket jävla ord, finns inte ens med i automatiska stavningskontrollen...)

Vi förlorar hälften av vår inkomst. Panik. Ska det vara så när man är i medelåldern och i hela sitt jävla liv skött sig i samhället?!? Visst, bidragsfusk är förkastligt, men detta drabbar tiotusentals SJUKA människor vid årskiftet! Ännu fler längre fram!!!
JAg har 18 månader, sedan vet jag inte. Ingen läkare kan säga med 100% säkerhet att jag aldrig någonsin mer kommer att bli bättre. I nuläget har både FK och läkare samma uppfattning, att jag inte är arbetsför. ÄNDÅ kommer jag att bli utförsäkrad sommaren 2011 som det ser ut just nu.

Hade bestämt mig för att inte skriva om detta på nätet, men jag ångrade mig.
Människor måste fatta hur det ser ut! Vem som helst kan drabbas av Regeringen Reinfeldts jakt på sjuka och svaga.
Helst vill de väl att man ska gå och ta livet av sig så de slipper problemet.

Hur kan en regering i ett I-land som en gång i tiden (för inte alls många år sedan) haft världens bästa välfärd göra så här mot sina medborgare?

Bra att du skriver om det, alltför många är alltför tysta, och dessa människor är väldigt "klämda" från alla håll. Först att man inte är frisk, sedan att man av omgivningen inte ses som sjuk,...... sedan ekonomin.....
I mitt arbete möter jag många som du och din man. Vi har nu puffat på arbetsförmedlingen för att dom i Göteborg skall starta någon verksamhet som skall fånga upp alla som blir utförsäkrade. GP har idag en artikel just om detta. Mitt råd är att gå till arbetsförmedlingen direkt i januari (första dagen dom har öppet efter helgen) Då kan han få A-Kassa i alla fall.
PMa mig om ni behöver hjälp, jag är insatt i de nya reglerna.
Tack för att du skrev ditt inlägg!
Anne-Li

Huggorm
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 09:53) *
Tycker du att det är rätt att man ska tvingas ta ett lättare arbete fast samhall resurs (konsulter från FK som beömer arbetsförmåga under en längre tid, i mitt fall 4 månader), försäkringsläkare, vc läkare, försäkringsakssans läkare med flera under flera år bedömt att man inte har arbetsförmåga? Under alla de år mitt mål fortfarande var att komma tillbaka till arbetslivet? När jag nu äntligen förlikat mig med att så här är det, då rycks mattan under mig. Är det ett värdigt sätt att behandla en människa som under många år kämpat?
Idag inser jag att min arbetsförmåga räcker till det nödvändigaste som man måste göra hemmavid. Människor måste laga mat, och människor måste städa för att inte drunkna i sitt eget skit. Är ditt råd riktigt ok? Tänk efter och svara gärna.

Jag har ju ingen aning om vad du drabbats av, men är det så illa kanske en förtidspensionering vore bättre? Jag pratade bara i allmänna termer, och för många sjuka skulle det nog räcka med ett enklare jobb när dom blivit så sjuka att dom inte klarar av sitt nuvarande
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 10:01) *
Jag har ju ingen aning om vad du drabbats av, men är det så illa kanske en förtidspensionering vore bättre? Jag pratade bara i allmänna termer, och för många sjuka skulle det nog räcka med ett enklare jobb när dom blivit så sjuka att dom inte klarar av sitt nuvarande

Som jag fattar det så nekas Anma förtidspensionering trots att hon borde få det.
MariaS

Det är tyvärr inte alltid så enkelt. TA någon som drabbas av diskbrock t.ex. Många blir så dåliga att de till slut måste opereras och då är de så sjuka även efter operationen, att de aldrig mer kan sitt ner i mer än högst 20 minuter. Det enda som fungerar för sådana människor är att gå, gå och gå och sen ligga. Det finns tyvärr inga arbeten som har dessa arbetsuppgifter. Även dessa människor står nu inför att bli utförsäkrade.
Anma
CITAT (gladepetter @ 10-10-2009, 09:59) *
Jobbar själv med dessa frågor i en kommun. Nu till årsskiftet så kommer ytterligare 15-20 att åka ur systemet. De som inte har a-kassa hamnar på backen. Begära sochjälp kan ni glömma ni som äger något. Det kommer några förslag på nya åtgärder men de är inte klubbade i mausoleumet, förlåt riksdagen. Det som är tragikomiskt med dagens rehabkedja är att det är sossarna som var "pappa" till själva utredningen sedan lät de nästa regering införa systemet. Helt övertygad om att detta inte kommer att förändras vid ett regeringsskifte. Vi följer samma väg som övriga Europa. Rätten till sjukpenning har varit tydlig men man har inte följt reglerna. Kan du inte gå tillbaka till ditt ordinarie arbete men kan ta jobb i den reguljära arbetsmarknaden så upphör sjukpenningen. De är lätt att säga så till en skadad snickare på 58 år som teoretiskt kan ta jobb som kassörska på Ica.

Skall du överklaga? Du måste bevisa att din skada innebär att du inte kan ta något jobb på den reguljära marknaden. För att få varaktig sjukersättning är idag förunnad de som är mer eller mindre svårt hindrade att ta jobb eller nära döden.

"Det som är tragikomiskt med dagens rehabkedja är att det är sossarna som var "pappa" till själva utredningen sedan lät de nästa regering införa systemet."

Kvaliciferat skitsnack.
Denna regering hittade på att kosnstraterad sjuka ska skickas ut på gatan. Inget sossarna kom på, inget som deras utredning visade skulle skicka ut sjuka människor efter 550 dagar eller att tillfällig sjukersättning skulle försvinna.
KRT
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 09:59) *
Läste du om mitt fall?

ALLA ÄR ÖVERENS! FK och ALLA andra som bedömt mig. Jag har ingen arbetsförmåga i dagsläget, har ej haft på 6 år. Alla läkare har kommit till samma resultat. Till och med min handläggare på FK. ÄNDÅ riskerar jag att bli utförsäkrad från sommaren 2011. För att ingen kan säga om jag kan kanske eentuellt bli bättre, i framtiden. Detta har ej hänt på 6 år. Min FK handlägare håller med mig i allt jag säger, men hon måste utföra sitt arbete efter regeringens beslut, inte efter arbetsförmåga. DET är verkligheten med denna regering.

Nu var det inte dig jag syftade på, utan talade om problemen i allmänhet, och med tanke på att det var din man du pratade om först, också honom. Det är ett välkänt problem att patientens läkare(en eller flera) har en åsikt, men att f-kassas läkare har en annan åsikt och så blir det problem. Detta gäller inte bara personer som riskerar att bli utförsäkrade, det gäller även sjukskrivningar under kortare perioder osv.

Jag har en nära vän som är i exakt samma situation som du, dock har det gått 5 år för henne. Hon sitter i samma situation, med skillnaden att hon kunnat jobba 50%, vilket på ett sätt är värre, eftersom vissa har mycket svårt att förstå att man kan jobba 50% men inte 75 eller 100.

F.ö. är inte utförsäkring ett nytt påfund som denna regering instiftat, det har funnits tidigare också. Men eftersom detta inte är ett forum för politiska diskussioner stoppar jag nu.
Jag kan bara beklaga er sitaution, och önskar er jättemycket lycka till, hoppas det löser sig på något sätt.
Anma

Skall du överklaga? Du måste bevisa att din skada innebär att du inte kan ta något jobb på den reguljära marknaden. För att få varaktig sjukersättning är idag förunnad de som är mer eller mindre svårt hindrade att ta jobb eller nära döden. Jag är enormt glad att få vara frisk. Att vara sjuk innebär ofta att tryggheten rasar ihop.

"Rätten till sjukpenning har varit tydlig men man har inte följt reglerna. Kan du inte gå tillbaka till ditt ordinarie arbete men kan ta jobb i den reguljära arbetsmarknaden så upphör sjukpenningen. De är lätt att säga så till en skadad snickare på 58 år som teoretiskt kan ta jobb som kassörska på Ica."

Klipper ut från ditt inlägg på vad jag svarar på. I mitt fall är det fortfarande så att alla ÄR ÖVERENS om at jag ej har arbetsförmåga. ÄNDÅ drabbas jag. I min mans fall SAMMA sak. Ingen har sagt att vi kan arbeta med något annat än det ordinarie jobb vi haft. Regeringen har bestämt att man blir utförsäkrad efter 550 agar och då är det så om man inte är döende. Psykisk sjukdom ( i min mans fall) dödar inte, om man inte tar sitt liv.

"Skall du överklaga? Du måste bevisa att din skada innebär att du inte kan ta något jobb på den reguljära marknaden. För att få varaktig sjukersättning är idag förunnad de som är mer eller mindre svårt hindrade att ta jobb eller nära döden. Jag är enormt glad att få vara frisk. Att vara sjuk innebär ofta att tryggheten rasar ihop."
Nu är det ingen ide, om 18 månader (från årskiftet) kommer jag katt vända upp och ner på detta landet om jag blir utan ersättning, om jag klarar och orkar det. Som sagt, ännu en gång. I mitt fall har jag med flera läkare och fk hela tiden varit överens, jag är icke arbetsför.
gladepetter
Vilken regering jobbade med förslaget kring rehabkedjan? Tidigt såg många av oss att vi skulle gå mot det danska eller tyska förslaget gällande sjukförsäkringen och även mina partivänner som arbetar inom FK såg tidigt vart det barkade. De hade tyvärr rätt! Jag själv är aktiv inom sosse rörelsen men måste också se fel mitt parti gör. Precis samma skitsnack hörde jag när vi lade ner statliga verk för att snart kunna privatisera dem ex Vattenfall, Telia, SJ mm. Detta gjorde stadsrådet Hulterström (s) med en prop från 1988 som gav borgarna nyckeln att vrida om. För vrida om det har sossarna svårt att gör pga fackföreningsrörelsen inom vår rörelse. Glöm inte att titta på bakomliggande faktorer vid vissa utredningar och ta bort skygglapparna. Vårt parti har sylt på händerna! De som idag blir utförsäkrade är ofta äldre kvinnor i den kommun jag arbetar inom. Skamligt!
Anma

Problemet är att jag har tillfällig sjukpension (sjukersättning heter det numera) Det försvinner och kommer ej att ersättas med ett alternativ som det ser ut i nuläget. Stadigvarande sjukersättning kommer att finnas kvar. Jag är ej berättigad till det för att ingen kan med 100% säkeret säga att min skada aldrig någonsin i hela mitt liv kommer att bli bättre. Vi i denna stituation sitter på pottan.

-------------------------------

Nu klarar jag ej skriva mer och ser att flera skrivt, vilar och svarae er andra senares.

TACK för allt stöd ni som gett det!
ängsvädd
Det tråkiga är att för att kunna teckna försäkringar som exvis Bo-Kvar så måste man vara arbetsför sad.gif Men kan ni få socialbidrag? Vart överklagar man?
*Stintan*
Socialbidrag får man inte om man har några tillgångar! Först får man sälja hus och bil.
blomkronan
Det här är ju ett känsligt ämne... för man vet ju inte OM den sjuka är sjuk!!!
Nu menar jag inte dig och din man... jag vill inte trampa in hos er, jag vet inget om er och era sjukdomar wink.gif

Men jag kan ju bara se hur folk i min omgivning fungerar!!! Ett exempel är en som jag träffar när jag är ute med min hund,xxxxxxxxxx edit tog bort text för jag tyckte nog att det var att "hänga" ut en person det får man inte göra på internet, man får bara skriva om allmänna saker.... men det går ändå att följa med i tråden vad det handlar om

Jag är oxå en av dom som anser att sjuka kan jobba med något... man måste bara tänka ut något som passar!
Att jobba med något man gillar gör en frisk... ex om man tycker om blommor som vi smile.gif Man skulle kunna sköta en liten odling på ett dagis i närheten, eller hålla i en sagostund ett par gånger i veckan, hjälpsagare åt ensamma pensionärer... ta ut dom på promenader och fika... är det för jobbigt kan man "bara" vara sällskap i vilorummet på hemmet och kanske spela spel med dom gamla.... det finns "jobb" till ALLA wink.gif

Aqvakul
Är detta en del av regeringens satsning på minskandet av "utanförskapet"?
Jag läser just nu Alexandra Ahndorils bok om August och Johanna Palms liv. Vad blev det av deras drömmar?
ängsvädd
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 10:25) *
.... det finns "jobb" till ALLA wink.gif

Problemet är bara vem som ska betala lönen till en person som inte klarar av ett regelbundet jobb, som kanske har en bra del av dag av 20 exvis. Ingen vill betala för en sådan person.
blomkronan
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 10:30) *
Problemet är bara vem som ska betala lönen till en person som inte klarar av ett regelbundet jobb, som kanske har en bra del av dag av 20 exvis. Ingen vill betala för en sådan person.

Självklart så är det ingen som vill anställa en sådan person... Men jag vet att kommunerna/försäkringskassan kan ordna såna "jobb" åt folk som vill bli friska och träningsjobba mot sjukersättningen så man inte blir utförsäkrad och så småning om... kanske kommer tillbaka till arbetslivet.
anne-li i olofstorp
Jag är oxå en av dom som anser att sjuka kan jobba med något... man måste bara tänka ut något som passar!
Att jobba med något man gillar gör en frisk... ex om man tycker om blommor som vi smile.gif Man skulle kunna sköta en liten odling på ett dagis i närheten, eller hålla i en sagostund ett par gånger i veckan, hjälpsagare åt ensamma pensionärer... ta ut dom på promenader och fika... är det för jobbigt kan man "bara" vara sällskap i vilorummet på hemmet och kanske spela spel med dom gamla.... det finns "jobb" till ALLA wink.gif

Men visst, det LILLA kruxet är väl bara vem som anställer och betalar??????
ängsvädd
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 10:38) *
Självklart så är det ingen som vill anställa en sådan person... Men jag vet att kommunerna/försäkringskassan kan ordna såna "jobb" åt folk som vill bli friska och träningsjobba mot sjukersättningen så man inte blir utförsäkrad och så småning om... kanske kommer tillbaka till arbetslivet.

Försäkringskassan verkar ju utförsäkra även sådana personer - de vill inte betala om jag fattat det rätt.
Anma
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 10:42) *
Försäkringskassan verkar ju utförsäkra även sådana personer - de vill inte betala om jag fattat det rätt.

Exakt så är det. Rehabkedjan är ganska kort om man säger så. Det är endast kostnader det handlar om. Minska kostnader.
Jag är övertygad om att planen är att alla långtidssjuka ska hamna på lägsta ersätning, 5000-6000:-/mån.
Sen ska v vara nöjda, för vi är inte utförsäkrade...
Jag struntar i att korrekturläsa, så här blir min tetx om jag inte lyysnar på min korpp och bra siter kvar utan att gå och vila.
blomkronan
Nu kan jag ju inte säga att alla kommuner gör detta men i min kommun gjorde dom så!! Gör fortfarande får jag hoppas... Men det kan ju vara HELT borttaget dunno.gif Mellan 1988-99 jobbade jag inom kommunen i Stockholm Fritid som det hette då, på den tiden. Jag satt med i olika grupper för att samordna skola, dagis och äldrevården och vi hade under dom åren många som arbetstränade hos oss och dom fick betalt via försäkringskassan.

CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 10:42) *

Det är sorgligt om det är så... crying.gif Det var ju sossarna som bestämde då...
Alba
Jag fattar inte hur de tänker. Vi har ju så stor arbetslöshet för ungdomar och så jagar man de som inte kan arbeta.
Det finns ju inga jobb.......varför ska de de sjuka riskera att bli sämre och på så sätt bli en större kostnad i slutänden med kanske fördyrad vård.

När jag var arbetslös och gick på en utbildning på AF var där en man 63 år som hade KOL...........och han skulle de absolut ha ut i arbete...........2 år innan pension. Samtidigt fanns det där flera ungdomar kring 20......utan arbete.

De sitter där så långt från verkligheten ...de som bestämmer. Allt ska se bra ut på papperet men hur verkligheten blir......det har de ingen aning om.
ängsvädd
CITAT (Alba @ 10-10-2009, 10:57) *
Jag fattar inte hur de tänker. Vi har ju så stor arbetslöshet för ungdomar och så jagar man de som inte kan arbeta.
Det finns ju inga jobb.......varför ska de de sjuka riskera att bli sämre och på så sätt bli en större kostnad i slutänden med kanske fördyrad vård.

När jag var arbetslös och gick på en utbildning på AF var där en man 63 år som hade KOL...........och han skulle de absolut ha ut i arbete...........2 år innan pension. Samtidigt fanns det där flera ungdomar kring 20......utan arbete.

De sitter där så långt från verkligheten ...de som bestämmer. Allt ska se bra ut på papperet men hur verkligheten blir......det har de ingen aning om.

tummenupp.gif
Irene_L

tummenupp.gif Så sant!!
*Stintan*
Det här är ju ett känsligt ämne... för man vet ju inte OM den sjuka är sjuk!!!
Nu menar jag inte dig och din man... jag vill inte trampa in hos er, jag vet inget om er och era sjukdomar wink.gif

Men jag kan ju bara se hur folk i min omgivning fungerar!!! Ett exempel är en som jag träffar när jag är ute med min hund, hon har "träningsjobbat" två timmar om dan i en vecka... i våras, sen klarade hon det inte mer!!!! confused.gif
Då när jag träffade henne i våras... var hon HELT slut efter att ha fått åka kommunalt till och från jobbet confused.gif
Sen kan hon ängna hur mycket tid som helst åt sina hundar, åker runt på utställningar runt om i sverige, har hand om cafét på brukshundsklubben en dag i veckan confused.gif Det är ju såna som gör att man blir misstänksam wink.gif
i fyra år har jag haft min hund Shaggy och i fyra år har jag träffat på henne och pratar om ditt och datt varje gång, det var bara under den veckan i våras som hon verkade vara sjuk dunno.gif

Jasså det finns det, jobb åt ALLA??? Vad lever du i för fantasivärld? Det är väl för att dom som styr har samma syn på sjuka som du som vi har detta fruktansvärt dåliga sjukförsäkringssystem. Utöver fysiska sjukdomar mår ju människor även psykiskt mycket dåligt av att bli så illa behandlade Vem ska betala ut en lön man kan leva på för att göra dom jobben du räknar upp som exempel. Det är ju sånt som andra gör gratis. Vem ska anstlälla? Dessutom så är det väl jättebra då att din hundbekant kan ta hand om cafét en gång i veckan, då gör hon ju ett litet jobb. Vad vet du, den människan kanske hade varit liggande eller sittande i rullstol om hon inte haft sin hund att ta hand om. För min egen del kan jag då tala om att utan min hund hade jag inte mått så pass bra som jag gör idag. Det är hunden som gör att jag kommer ur sängen på mornarna , att jag kommer ut och får luft och rör på mig så gott det går.

Det är helt oväsentligt om gemene man kan se på en människa att den är sjuk. Allt syns inte utanpå!
Anma
det finns "jobb" till ALLA wink.gif

Även de 10% arbetslösa? Själv anser nog jag att arbetsföra människor ska få jobb i första hand. Men det är en helt annan diskussion.

CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 10:04) *
Som jag fattar det så nekas Anma förtidspensionering trots att hon borde få det.

Precis så är det, eller i 18 månader till har jag det. Sen ingen mer. Utstraffad från A-kassa, utförsäkrad från FK (så småningom med dagens regler) och ingen arbetsförmååga.

Snyggt! Ättetupan nästa.

CITAT (gladepetter @ 10-10-2009, 10:13) *
Vilken regering jobbade med förslaget kring rehabkedjan? Tidigt såg många av oss att vi skulle gå mot det danska eller tyska förslaget gällande sjukförsäkringen och även mina partivänner som arbetar inom FK såg tidigt vart det barkade. De hade tyvärr rätt! Jag själv är aktiv inom sosse rörelsen men måste också se fel mitt parti gör. Precis samma skitsnack hörde jag när vi lade ner statliga verk för att snart kunna privatisera dem ex Vattenfall, Telia, SJ mm. Detta gjorde stadsrådet Hulterström (s) med en prop från 1988 som gav borgarna nyckeln att vrida om. För vrida om det har sossarna svårt att gör pga fackföreningsrörelsen inom vår rörelse. Glöm inte att titta på bakomliggande faktorer vid vissa utredningar och ta bort skygglapparna. Vårt parti har sylt på händerna! De som idag blir utförsäkrade är ofta äldre kvinnor i den kommun jag arbetar inom. Skamligt!

Har du möjlighet att tala om för mig var jag kan hitta förslaget? Alltså, förslaget förra regeringen la fram, inte de beslut denna regering beslutat.
ängsvädd
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:11) *
......
Precis så är det, eller i 18 månader till har jag det. Sen ingen mer. Utstraffad från A-kassa, utförsäkrad från FK (så småningom med dagens regler) och ingen arbetsförmååga.

Snyggt! Ättetupan nästa.
.....

Vad ska du göra? Överklaga?
Anma
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 11:04) *
Jasså det finns det, jobb åt ALLA??? Vad lever du i för fantasivärld? Det är väl för att dom som styr har samma syn på sjuka som du som vi har detta fruktansvärt dåliga sjukförsäkringssystem. Utöver fysiska sjukdomar mår ju människor även psykiskt mycket dåligt av att bli så illa behandlade Vem ska betala ut en lön man kan leva på för att göra dom jobben du räknar upp som exempel. Det är ju sånt som andra gör gratis. Vem ska anstlälla? Dessutom så är det väl jättebra då att din hundbekant kan ta hand om cafét en gång i veckan, då gör hon ju ett litet jobb. Vad vet du, den människan kanske hade varit liggande eller sittande i rullstol om hon inte haft sin hund att ta hand om. För min egen del kan jag då tala om att utan min hund hade jag inte mått så pass bra som jag gör idag. Det är hunden som gör att jag kommer ur sängen på mornarna , att jag kommer ut och får luft och rör på mig så gott det går.

Det är helt oväsentligt om gemene man kan se på en människa att den är sjuk. Allt syns inte utanpå!

Nu vill jag absolut inte sitta och grina på ett allmänt forum, men för att ge ett exemel på detta "Utöver fysiska sjukdomar mår ju människor även psykiskt mycket dåligt av att bli så illa behandlade".
Jag har aldrig i mitt liv ens kommit på tanken att ta livet av mig, men nu finns de tankarna. OM detta inte löser sig och vårt liv inte är drägligt om ett par år, ja då kan jag ju alltid skippa alltihopa. Så tänker jag nu. Aldrig tänkt tanken förr, oavsett va jag varit med om. Inte ens när jag spydde och krälade på golvet i smärtor dagligen innan jag lärde mig att känna igen symptomen och sätta stopp för mig och vila. Inte ens då var detta en tanke som slog mig.
ängsvädd
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:19) *
Nu vill jag absolut inte sitta och grina på ett allmänt forum, men för att ge ett exemel på detta "Utöver fysiska sjukdomar mår ju människor även psykiskt mycket dåligt av att bli så illa behandlade".
Jag har aldrig i mitt liv ens kommit på tanken att ta livet av mig, men nu finns de tankarna. OM detta inte löser sig och vårt liv inte är drägligt om ett par år, ja då kan jag ju alltid skippa alltihopa. Så tänker jag nu. Aldrig tänkt tanken förr, oavsett va jag varit med om. Inte ens när jag spydde och krälade på golvet i smärtor dagligen innan jag lärde mig att känna igen symptomen och sätta stopp för mig och vila. Inte ens då var detta en tanke som slog mig.

Snälla - lova mig att inte ta livet av dig - ge inte upp - ta hjälp av oss här på odla!
Irene_L
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:19) *

Skickar en styrkekram till dig och din man!! trostar.gif
smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 11:18) *
Vad ska du göra? Överklaga?

Min handläggare sa att det inte är någon ide att överklaga detta bslutet på 18 månader, men sedan när det blir ett nytt beslut efter det kan jag överklaga.
ängsvädd
trostar.gif smiley_small_hug.gif

Styrkekramar från mig också till dig och din man!
Aqvakul

Där slog du huvudet på spiken!
Anma
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 11:21) *
Snälla - lova mig att inte ta livet av dig - ge inte upp - ta hjälp av oss här på odla!

Nej, kommer inte göra så, men att jag bara tänker tanken är hemskt.

Nu sitter vi heller inte armarna i kors och låter skiten hända oss. Jag ska kämpa så långt våra krafter orkar.
Till exempel letar vi efter billigare boende. Bor nu i en tvåa med kostnad 4400:-/mån.
Söker efter etta. Bara det är sjukt. Ska en medelålders par tvingas att bo i ett rum kokvrå?

I andra steg säljer vi bilen med resultat att jag inte mer kan handla en liter mjölk ens ensam om nya boendet inte ligger brevid affären. Jag klarar inte att bära en liter mjölk mer än kanske 100 meter, och det gör ont det också.

I tredje steg flyttar vi till stugan, vilket blir besvärligt på vintern då vi bara har sommarvatten och vintervatten finns 400m ifrån stugan. Dessutom är stugan på en ö. Men det är det värt för att kunna behålla stugan.

Fjärde hand säljer vi stugan, och då kan jag lika gärna gå och dö, för stugan är det enda ställe/sak/icke levande varelse som någonsin betytt något för mig och som är det viktigaste i mitt liv näst efter de levande.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:37) *
Nej, kommer inte göra så, men att jag bara tänker tanken är hemskt.

Nu sitter vi heller inte armarna i kors och låter skiten hända oss. Jag ska kämpa så långt våra krafter orkar.
Till exempel letar vi efter billigare boende. Bor nu i en tvåa med kostnad 4400:-/mån.
Söker efter etta. Bara det är sjukt. Ska en medelålders par tvingas att bo i ett rum kokvrå?

I andra steg säljer vi bilen med resultat att jag inte mer kan handla en liter mjölk ens ensam om nya boendet inte ligger brevid affären. Jag klarar inte att bära en liter mjölk mer än kanske 100 meter, och det gör ont det också.

I tredje steg flyttar vi till stugan, vilket blir besvärligt på vintern då vi bara har sommarvatten och vintervatten finns 400m ifrån stugan. Dessutom är stugan på en ö. Men det är det värt för att kunna behålla stugan.

Fjärde hand säljer vi stugan, och då kan jag lika gärna gå och dö, för stugan är det enda ställe/sak/icke levande varelse som någonsin betytt något för mig och som är det viktigaste i mitt liv näst efter de levande.

trostar.gif Tänker på er! Styrkekram! kompiskram.gif
blomkronan
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 11:04) *

Ja nu är det ju svårt att riktigt få fram vad man menar via text på ett forum wink.gif
Men jag uttryckte mig nog lite fel när jag nämner ordet "jobb" vad jag menade var sysselsättning wink.gif
Min "fantasivärld" baserar jag på det jobb jag gjorde för arbetslösa och sjukskrivna under 1988-99, då var det Sossarna som styrde och då fanns denna verksamhet. Jag är hemskt ledsen om det inte finns den möjligheten i dag.

Nu handlar ju denna tråd om hur man ska behålla sin sjukersättning och JAG "ramla" in på hur man ska kunna göra sig friskare... wink.gif Men det går ju lite hand i hand, för att om man KAN bli lite friskare och kanske en dag KAN ta ett jobb som man kan försörja sig på. Men SJÄLVKLART beror det ju på vilken typ av sjukdom man har... är man så sjuk att det inte går att jobba... ska man självklart ha sjukersättning!

Att ha något man gillar att göra som sysselsättning gör en friskare...
Så istället för att säga det finns "jobb" till ALLA så säger jag att det finns sysselsättning för ALLA.

Varför kommunen fixade jobb/sysselsättning då på min tid var ju för att kommunen stod för pengarna/sjukersättningen och ville förstås få ut något för det... samtidigt mådde den sjuka mycket bättre, behövde inte oroa sig för att pengarna inte skulle komma och gjorde något som stärkte deras självförtroende.

Nu känner jag inte till era sjukdomar... som jag sa tidigare, utan jag känner min hundpromenad kompis, och tog upp henne som ett exempel.... på hur dom som är sjuka får ta smällen pga såna som hon, det är ju där som problemet lite ligger... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!

Hoppas ni förstår vad jag menar... det var fel att säga att det finns "jobb" till alla...

gnon49
Men vart tar pengarna i sjukvårdssystemet vägen? Alla partier är ju överens om att kostnaderna måste ner. Att ett överutnyttnade av systemet gör att alla dras över en kam är ju orimligt. Systemet läcker som ett såll och dom som är beroende av systemet får täta det. Vassa armbågar och lite fräckhet verkar premieras före verklig sjukdom i många fall. Som sagt, vart tar pengarna vägen i systemet.
ängsvädd
CITAT (gnon49 @ 10-10-2009, 11:53) *
Men vart tar pengarna i sjukvårdssystemet vägen? Alla partier är ju överens om att kostnaderna måste ner. Att ett överutnyttnade av systemet gör att alla dras över en kam är ju orimligt. Systemet läcker som ett såll och dom som är beroende av systemet får täta det. Vassa armbågar och lite fräckhet verkar premieras före verklig sjukdom i många fall. Som sagt, vart tar pengarna vägen i systemet.

Som jag fattar det så har det redan dragits ner jättemycket på det ekonomiska stödet till försäkringskassan.
Aqvakul
Att inte kunna försörja sig själv är jobbigt och just nu i lågkonjunkturen ett växande problem. Redan socialdemokraterna och än mer de borgerliga försöker lösa problemet genom att försämra villkoren för de som står utanför arbetsmarknaden, med baktanken att de ska motiveras att ta ett jobb "till varje "pris.

Problemet som jag ser det är att det är närmast omöjligt att bygga upp ett rättvist och effektivt system. Är man för generös så blir det omåttligt dyrt och många kan välja att göra något roligare än att jobba. Är man mycket restriktiv så kommer många som inte har en chans att klara ut detta själva att skoningslöst slås ut.

Jag är tyvärr väldigt pessimistisk när det gäller att hitta ett fungerande system där de som verkligen behöver hjälp får det, medan de som bara vill utnyttja systemet kan avvisas. Till stor del beror detta på att de som är riktigt nedtryckta i skiten är de som är sämst på att slåss för sina rättigheter.
Gunilla T
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 11:53) *
... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!

Det skulle vara intressant att få någon referens till detdär påståendet. Hur många handlar det om som inte är sjuka?
Det kastas alltid fram såna påståenden och det blir så småningom en sanning och som då "bevisas" med någon person i närheten som man antar fuskar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon