Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utförsäkrad! PANIK!, Försäkringskassan
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 11:44
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst finns det ett antal människor som utnyttjar systemet. Själv känner jag väl, eller ganska väl, ett tiotal personer som är långtissjukskrivna och som jobbar svart samtidigt. I vissa fall har detta skett i mer än tio år och i stor omfattning (Alla utom en är infödda svenskar, så ingen tror att jag pekar ut invandrare speciellt). Jag är inte kapabel att bedöma deras arbetsförmåga, men den är ju tydligen mer än 0 %. Jag tror och hoppas att fusket inte är utbrett, men det vore dumt att påstå att det är så ovanligt att det inte har någon betydlese.

Våra välfärdssystem undergrävs medvetet av högerpolitiker. Men "fusket" bidrar också på minst tre sätt: Det ger de som vill minska "välfärden" vatten på sin kvarn, det minskar solidariteten i samhället och det innebär en ekonomisk påfrestning på systemet.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-10-2009, 11:46
          Länk hit: #62

Gäster

Alla välfärdsystem missbrukas, det är priset vi får betala för den generella välfärden.

Det jag vänder mig mot är dessa generella och svepande påståenden om att det är "många" - det är en enorm skillnad om det handlar om 1% eller 40% . Just detta påstående om att "många" missbrukar systemen dyker omgående upp i såna här diskussioner men ingen verkar veta hur många det är och om det faktiskt är en så stor belastning.

Det har blivit en sanning i sig och om alla tror på detta påstående har det sannerligen banat väg för en hel det politiska beslut som gör att man att vi så småningom börjar acceptera att man kan jaga sjuka och arbetslösa med blåslampa. Värderingar håller på att förändras...

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-10-2009, 11:54
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 12:46) *
          ......
          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig.

tummenupp.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2009, 11:57
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Alla välfärdsystem missbrukas, det är priset vi får betala för den generella välfärden.

Det jag vänder mig mot är dessa generella och svepande påståenden om att det är "många" - det är en enorm skillnad om det handlar om 1% eller 40% . Just detta påstående om att "många" missbrukar systemen dyker omgående upp i såna här diskussioner men ingen verkar veta hur många det är och om det faktiskt är en så stor belastning.

Det har blivit en sanning i sig och om alla tror på detta påstående har det sannerligen banat väg för en hel det politiska beslut som gör att man att vi så småningom börjar acceptera att man kan jaga sjuka och arbetslösa med blåslampa. Värderingar håller på att förändras...

Nu var det det där med att uttrycka sig "rätt" så man inte blir missförstånd... När man kommer med påståendet att det är "många" så är förstår ordet värt olika hos olika personer... många för mig kan betyda 20 st! många för dig kan betyda 1000st... men vilka "ord" ska man använda confused.gif Man ska nog inte snöa fast på orden...
          JAG kan inte lämna någon siffra för JAG vet inte hur många det ÄR.... jag vet bara att dom finns i ett ovist antal!!

oavsett hur "många" dom är.... så är dom tillräckligt "många" att ställa till det för ALLA!!

Citera
          andersen
          Inlägg 10-10-2009, 11:58
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Är det ok Gunilla om jag lägger rabbarber på dit sitat "Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig".

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 12:00
          Länk hit: #66

Medlem

Enligt en utredning förra året så var det ca 4% - 20 miljarder, vilket jag tycker är mycket (dock mycket mindre än vad Alliansen har gett i skattelättnader under mandatperioden). Så länge som vi upplver att ett antal människor i vår närhet lyckas parasitera på systemet så undergrävs solidariteten, vilket på sikt riskerar hela ssystemet.

Utöver rena bidragsfusket så tillkommer det faktum att alla inte har samma förmåga att tillvarata sina rättigheter. Detta blir särskilt smärtsamt i ett läge där systemet stramas åt av både politiska och ekonomiska skäl.

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2009, 12:06
          Länk hit: #67

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Problemet i sig beror naturligtvis på att balansen mellan de som betalar in skatt och de som kostar skatt har förändrats. Allt färre jobbar i Sverige, och andelen pensionärer, sjukpensionärer, sjukskrivna, arbetslösa, asylsökande, studenter och så vidare bara ökar. Att vi därtill har en oproportionerligt stor offentlig sektor hjälper inte precis, och det hela blir en ekvation som inte går ihop. Därför blir det allt svårare att få fram pengar till de behövande.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 12:09
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 13:06) *
          Problemet i sig beror naturligtvis på att balansen mellan de som betalar in skatt och de som kostar skatt har förändrats. Allt färre jobbar i Sverige, och andelen pensionärer, sjukpensionärer, sjukskrivna, arbetslösa, asylsökande, studenter och så vidare bara ökar. Att vi därtill har en oproportionerligt stor offentlig sektor hjälper inte precis, och det hela blir en ekvation som inte går ihop. Därför blir det allt svårare att få fram pengar till de behövande.

och i det läget har man valt att sänka skatterna, och mest för de som redan har det väldigt bra ställt, så att man får in ändå mindre pengar... confused.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2009, 12:13
          Länk hit: #69

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 13:09) *
          och i det läget har man valt att sänka skatterna, och mest för de som redan har det väldigt bra ställt, så att man får in ändå mindre pengar... confused.gif

Och om man höjde skatten till 100%, eller kanske 110% för den delen, tror du då att det skulle räcka? Ett tag kanske, men snart är det också för dåligt. Någonstans måste gränsen ändå sättas, och arbetarna måste få behålla åtminstone halva kakan själv.

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-10-2009, 12:14
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nu verkar det ju som att man kommer att samköra fler register och på det sättet få korrekta uppgifter vid beslut. På det sättet minskar antalet felutbetalningar och FK kan ju inte ifrågasätta uppgifterna dom själva tar fram. Troligen minskar kostnaderna samtidigt som ärendena går smidigare och fortare att behandla. Och utrymme för missförstånd minskar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          andersen
          Inlägg 10-10-2009, 12:16
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Problemet i sig beror naturligtvis på att balansen mellan de som betalar in skatt och de som kostar skatt har förändrats.

Nja jag håller inte riktigt med, förändringar som har hänt är följande,dom som är rika betalar allt mindre i skatt och dom har haft en högre inkomst höjning än dom som har låglön.Sedan så får man inte glömma bort den gigantiska statsskuld som vi har och dom räntorna på skulden som skall betalas.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-10-2009, 12:21
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 12:42) *
          Jag förstår presis vad du menar... MEN om det inte fanns friska som spelade sjuka... hade vi inte haft denna diskution... för då hade försäkringskassan betalat ut till alla... tyvärr så ÄR det så att finns ett antal människor som utnyttjar systemet dunno.gif

Nu menar inte JAG att alla sjuka inte är sjuka... utan det det finns ett antal som förstör för dom andra.... det vet väll till och med du.... nu tycker jag att du snöar in på varenda ord man nämner, läs hela meningarna så kan du nog förstå vad jag menar!!!!!!!

Diskussionen finns därför att det finns såna som tror att fusket är så utbrett utan att veta. Hur mycket pengar går inte till att administrera detta jagande? Vad blev det för resultat när man fick för sig att jaga fuskande föräldrar som anmälde vård av sjukt barn? Det lades massor av resurser på att få bort detta enorma fusk som sedan visade sig inte alls vara en droppe i havet.

När det gäller sjuka människor som uppbär tidsbegränsad sjukersättning så omprövas ju detta med jämna mellanrum just för att ingen skulle fastna i evig sjukskrivning om man blir friskare. Varför avskaffar man då den varianten av sjukersättning utan att ersätta den med något annat vettigt. Nu ska man bara få vara antingen vanligt sjukskriven ett tag eller också ska man vara så sjuk att man kan få sjukersättning = förtidspension som inte behöver omprövas. Det här har med trygghet att göra. Mår man dåligt och får besked om att man inte längre ska få sjukpenning eller sjukersättning så kan jag garantera att man inte blir friskare av beskedet. Vad skulle du själv göra om du var sjuk och någon kom och tog bort din inkomst så att du inte vet hur du ska kunna betala hyra och köpa mat. Tro inte att man blir rik av att få sjukersättning.

I Anma´s fall är det ju för jävligt. Så ska det bara inte få gå till!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-10-2009, 12:22
          Länk hit: #73

Moderator

CITAT (andersen @ 10-10-2009, 13:16) *
          Nja jag håller inte riktigt med, förändringar som har hänt är följande,dom som är rika betalar allt mindre i skatt och dom har haft en högre inkomst höjning än dom som har låglön.Sedan så får man inte glömma bort den gigantiska statsskuld som vi har och dom räntorna på skulden som skall betalas.

Det där tjatet om att rika betalar för lite håller inte. Så många rika finns det inte här i landet att det kan ge sådant genomslag på den sammanlagda skatteintäkten

Citera
          Red Top
          Inlägg 10-10-2009, 12:24
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det här är riktat direkt till Blomkronan!

och även er andra, som tänker som hon, vilket större delen av friska människor, som aldrig varit drabbade av sjukdom, gör.

Jag sitter själv i samma sits som Anma och hennes man. Kommer att bli utförsäkrad för att det inte går att bevisa att jag inte kommer att bli frisk innan jag dör.

Om du skulle träffa mig irl, skulle du inte kunna se på mig att jag är sjuk!

Då tar jag fram mitt bästa humör och biter ihop om smärtan som alltid finns där. Finns heller ingen anledning att berätta för dig hur jag mår när du inte ser mig. När jag inte kan sova på nätterna för att smärtan inte vill ge med sig. Hur jag kämpar för att inte ge upp. Gnyr och stönar vid minsta felrörelse. Ger mig i kast med saker jag egentligen inte klarar av, men känner att jag vill göra för att inte bara gå in i en garderob och låta smärtan och de eländiga känslorna ta över.

Jag har alltid älskat att arbeta. Gillat att ha mycket folk omkring mig, gärna haft "för mkt" att göra, älskat att ställa till kalas mm mm. Inget av detta är möjligt i dag.

Jag tränar dagligen för att fortfarande kunna röra mina leder. Travar runt mycket i trädgården under sommarhalvåret, för att jag fortfarande vill kunna gå när jag blir 70. Kan inte gå längre sträckor än 50-100 meter utan rollator. Kan inte sitta still mer än 10 minuter en kvart. Ibland inte ens så länge.

Men, jag fyller min trädgård med sommarblommor och perenner, som jag drar upp från frö. Pysslar om dem så gott det går och njuter av varje sekund, som jag lyckas glömma bort att jag är sjuk. Jag kan se på människor som ser min trädgård att de tänker:"Hur kan hon få sjukersättning? Hon kan ju knappast vara sjuk!"

Har inte haft en enda sjukdag under mitt liv, bortsett från ngn enstaka förkylning, och aldrig legat samhället till last.

Har betalat skatt och försäkringsavgifter från den dag jag började arbeta för 41 år sedan(orkar just nu inte räkna ut hur mkt pengar det rör sig om). Har varit medlem i ett fackförbund och en a-kassa under hela denna tid. Blev sjuk 2004. Autoimmuna sjukdomar, psoriasis med följdsjukdomen psoriasisartrit och pga ständig värk har jag oxå drabbats av fibromyalgi för två år sen. Det känns som tandvärk i hela kroppen och pågående rotfyllning utan bedövning i alla leder när det är som värst.

I år åkte jag ur A-kassan(man gör det om man varit sjuk i mer än fem år!)

Sista oktober utförsäkras jag, om inte ett under inträffar innan dess.

Mina läkare och FK:s läkare, samt min handläggare på FK är rörande överens om att jag inte kan ta något på marknaden förekommamde lönearbete.

Men försäkringen gäller inte eftersom jag och Anma, hennes man och c:a 50:000 andra sjuka människor inte kan bevisa att vi antingen kommer att dö inom några månader eller aldrig någonsin bli friska. Därför får vi heller inte sjukpension tills vidare.

När vi nu blir utförsäkrade och skickas till arbetsförmedlingen, tar det c:a en vecka innan vi är tillbaka i sjukskrivning. Och då inträffar det som våra kära liberalcentermoderata politiker räknat ut för att spara pengar.

Vi får inte någon sjukersättning, eftersom vi inte har någon sjukpenninggrundande inkomst baserad på årsinkomst av arbete. Vi får samma lilla bidrag som de som aldrig varit med i någon A-kassa. Dvs. 223,00/dag.

Kära Blomkronan,
          har du något avlönat arbete jag kan ta. Där de inte kan förlita sig på att jag kommer varje dag. Att jag inte kan sitta stilla och att jag inte kan lyfta, bära eller ens gå några längre sträckor. Eller kanske du känner någon som vill anställa en 62-årig kärring med glatt humör.

PM:a mig då, så börjar jag på måndag.

PS. Sluta snacka skit om din "hundkompis"!!! Du har ingen aning om hur hon mår!!!!! DS.

pps. Kämpa på Anma och krama om din man. Vi måste klara det här oxå. smiley_small_hug.gif DS.

Redigerat av Red Top: 10-10-2009, 12:29

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-10-2009, 12:29
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 13:13) *
          Och om man höjde skatten till 100%, eller kanske 110% för den delen, tror du då att det skulle räcka? Ett tag kanske, men snart är det också för dåligt. Någonstans måste gränsen ändå sättas, och arbetarna måste få behålla åtminstone halva kakan själv.

Jag och min fru har tillsammans fått mer än 3000 kronor mindre i inkomstskatt per månad, hade vi ägt ett dyrt hus så hade vi tjänat lika mycket till i sänkt fastighetsskatt. (Min fru har fått mer än dubbelt så stor skattesänkning, därför att hon tjänar mer än brytpunkten)
          Det finns ganska många som tjänar som vi (29 000 resp 37 000) och som klarat sig bra utan skattesänkning.

--------------------

zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 10-10-2009, 12:35
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 13:29) *
          Jag och min fru har tillsammans fått mer än 3000 kronor mindre i inkomstskatt per månad, hade vi ägt ett dyrt hus så hade vi tjänat lika mycket till i sänkt fastighetsskatt. (Min fru har fått mer än dubbelt så stor skattesänkning, därför att hon tjänar mer än brytpunkten)
          Det finns ganska många som tjänar som vi (29 000 resp 37 000) och som klarat sig bra utan skattesänkning.

tummenupp.gif

fastighetsskatten tog de ju bort också - även om det fanns orättvisor i den så hade de ju kunnat förbättra den så att den inte slog så hårt mot vissa istället för att skrota den helt.

Förmögenhetsskatten är också borta så vitt jag förstår - eller gränsen har iaf höjts rejält.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-10-2009, 12:39
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Har du missat att pensionärer också betalar skatt och dessutom högre skatt än vanliga inkomsttagare av någon mycket märklig anledning.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Rose
          Inlägg 10-10-2009, 12:40
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Jag orkar inte ens läsa den här tråden. Till våren är det min tur förmodligen. crying.gif

--------------------

Citera
          Noak
          Inlägg 10-10-2009, 13:28
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 11:46) *

tummenupp.gif

Dags för en ny folkrörelse?
          Vi som är utförsäkrade, eller på väg att bli...

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          KRT
          Inlägg 10-10-2009, 13:55
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Noak @ 10-10-2009, 14:28) *
          tummenupp.gif

Dags för en ny folkrörelse?
          Vi som är utförsäkrade, eller på väg att bli...

Varför inte? Gör er hörda och visa att ni är en grupp att räkna med. Det är valår nästa år vilket innebär röstfiske. Jag vet inte hur många det är i samma situation, men det borde vara tillräckligt för att spela en roll.

Tänk på piratpartiet eller junilista, småpartier som spelar roll - varför inte starta ett eget parti?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

11 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 16:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon