Jag tror det en en sak att ha avskjutning för det är humant mot sjuka och skadade djur för att de ska slippa lida men att gå runt och skjuta för att hålla ner populationer och ha en frisk stam är en annan. Har man rovdjur så tar de hand om det själva.
Naturen är grym men så fungerar den.
Jag förstår om folk är rädda om det finns rovdjur in på huskanten, men vill man bo i skogen så får man ta det. Samma sak folk som gnäller på måsar som bor vid vatten.
Är man rädd om sina får och lamm så får man se till att skydda dem bättre, men avskjutning tycker inte jag är ett alternativ. Undantag är ju dock problemen om de börjar springa runt i städerna och vid mänsklig aktivitet. Men som det är just nu så är ju det mest enstaka individer som gör det.
JAg säger bara typ vad jag tycker och jag kanske är lite blåögd kan tyckas? Jag vet att saker inte är lätt men jag hoppas att det blir bättre framöver och hoppas att rovdjuren får en bättre framtid där de får sköta sig själv.
CITAT (Motti @ 16-10-2009, 22:10)

Kan ta ett exempel här då !A6 som nu mer är ett affärscentrum var för ett millitärt område ,vi hade en bekant som var Armeteckniker där plus en vänn som var Fanjukare ,på A6 området hade de en Rådjurstam som ingen jagade på på många år ,där blev det sjukdomar som Basthorn missbildiningar på kiden som dog plågsamt plus innavel tills A6 jakt enhet sökte tillstånd att jaga det sjuka viltet och försöka skapa en frisk Rådjurstam på Rådjur,.Det lidandet som fanns i den stammen var hemsk!skulle det varit humant att låta det fortsätta ?Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.
LIten fråga bara, men var detta område instängt på ngt vis eftersom det blev inavel? Borde inte chansen till inavel bli högre om man skjuter av flera djur och låter en mindre grupp djur föröka sig. Eller tillförde man nya djur utifrån?
A6 området i Jönköping vi pratar om?