Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägarna sätter upp kameror i skogarna, Storebror ser dig även i vildmarken??
          Motti
          Inlägg 16-10-2009, 13:29
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag kan gärna hålla med om att det finns jägare som bara ser kött och som ser ut som julgranar när de ger sig ut i skogen med sina högteck automatvapen och allt vad det är ,det är en helt annan sorts jägare som det inte finns så många av lyckligtvis men de finns !men de gammla hederliga jägarna finns ju också dom som kan gå ut en hel dag och gå mil men ändå inte skjuta för att de vill ha koll på sina älgstammar och annat vilt och vill då inte skjuta de största djuren för fortplantningens skull, de ser om och varför det behöver skjutas av.Min gubbe och hans lag jagade i måndags utan att skjuta något, de tyckte den tjuren som fanns skulle sparas de hade även rätt att skjuta två kalvar men lät bli.För dom är det så mycket mer än bara jakten de kopplade av och hade det trevligt också.

Varghem !jag håller med dig !men ingen vill ju ha Björn och Varg inpå husknutarna inte ens dom som bor ute i skogen i Norr !vi kan inte bara låta det vilda explodera utan avskjutning här i söder därför att det är så tätbefolkat plus att det skulle dra med sig vida problem för både vlitet och oss människor.

Citera
          KRT
          Inlägg 16-10-2009, 16:28
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (varghem @ 16-10-2009, 08:13) *
          Ursäkta men tillåta??? Det är vi som inkräktar på deras område, inte tvärtom.

Jag håller med dig, tro mig jag är absolut för att vi ska ha fler av de stora rovdjuren i Sverige, och anser att ekostystemte mår mycket bättre så.
          MEN fråga de som har renar vad de anser om att öka sammen av björn, järv och varg? Fråga folk i värmland (t.ex.) som har får/lamm om de vill ha fler vargar. Osv osv osv. Eller ta Norge som ecxempel - fråga vad de anser om varg (de skjöt bort flera vargar som levde på gränsen eftersom de inte ville ha varg i bygden.....).

Tyvärr är det så att idag, som samhäller och attityderna ser ut, går det inte att tillämpa "ekologi" dvs låta rovdjur och bytesdjur hålla sig själva i balans. Så enkelt är det bara och den som tror eller påstår något annat har fel. Man kan HOPPAS och VILJA att det ska bli på annat sätt, och kanske kommer vi dit någon dag - men idag är inte den dagen.

Ingen som har sett vad överpopulation av ett område leder till, kan vara emot jakt, för att se djur som svälter till döds, får smittsamma sjukdomar eller likande är så fruktansvärt mycket värre än jakt. Kommer aldrig glömma kaninpestdrabbade kaniner som svalt ihjäl eller blev levande upphackade av måsar/trutar/kråkor/kajor eftersom de inte kunde fly (eftersom de var blinda och utmärglade av pest). Tycker man det är bättre än jakt, då kan man inte med gott samvete kalla sig djurvän!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Motti
          Inlägg 16-10-2009, 21:10
          Länk hit: #43

Medlem

Kan ta ett exempel här då !A6 som nu mer är ett affärscentrum var för ett millitärt område ,vi hade en bekant som var Armeteckniker där plus en vänn som var Fanjukare ,på A6 området hade de en Rådjurstam som ingen jagade på på många år ,där blev det sjukdomar som Basthorn missbildiningar på kiden som dog plågsamt plus innavel tills A6 jakt enhet sökte tillstånd att jaga det sjuka viltet och försöka skapa en frisk Rådjurstam på Rådjur,.Det lidandet som fanns i den stammen var hemsk!skulle det varit humant att låta det fortsätta ?Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 16-10-2009, 22:37
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag tror det en en sak att ha avskjutning för det är humant mot sjuka och skadade djur för att de ska slippa lida men att gå runt och skjuta för att hålla ner populationer och ha en frisk stam är en annan. Har man rovdjur så tar de hand om det själva.
          Naturen är grym men så fungerar den.

Jag förstår om folk är rädda om det finns rovdjur in på huskanten, men vill man bo i skogen så får man ta det. Samma sak folk som gnäller på måsar som bor vid vatten.
          Är man rädd om sina får och lamm så får man se till att skydda dem bättre, men avskjutning tycker inte jag är ett alternativ. Undantag är ju dock problemen om de börjar springa runt i städerna och vid mänsklig aktivitet. Men som det är just nu så är ju det mest enstaka individer som gör det.

JAg säger bara typ vad jag tycker och jag kanske är lite blåögd kan tyckas? Jag vet att saker inte är lätt men jag hoppas att det blir bättre framöver och hoppas att rovdjuren får en bättre framtid där de får sköta sig själv.

CITAT (Motti @ 16-10-2009, 22:10) *
          Kan ta ett exempel här då !A6 som nu mer är ett affärscentrum var för ett millitärt område ,vi hade en bekant som var Armeteckniker där plus en vänn som var Fanjukare ,på A6 området hade de en Rådjurstam som ingen jagade på på många år ,där blev det sjukdomar som Basthorn missbildiningar på kiden som dog plågsamt plus innavel tills A6 jakt enhet sökte tillstånd att jaga det sjuka viltet och försöka skapa en frisk Rådjurstam på Rådjur,.Det lidandet som fanns i den stammen var hemsk!skulle det varit humant att låta det fortsätta ?Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.

LIten fråga bara, men var detta område instängt på ngt vis eftersom det blev inavel? Borde inte chansen till inavel bli högre om man skjuter av flera djur och låter en mindre grupp djur föröka sig. Eller tillförde man nya djur utifrån?

A6 området i Jönköping vi pratar om?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-10-2009, 09:43
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (Motti @ 16-10-2009, 22:10) *
          Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.

Personligen tycker jag det är alldeles förträffligt att så många tycker till och engagerar sig i djurfrågor. Människor som ser på djur utifrån djurens egenvärde och inte enbart i termer av nytta/onytta för mänskligheten har mycket att bidra med i synen på naturen och allt som lever där.

Jag tycker absolut inte att endast jägare med respektive är de som sitter inne med sanningar och lösningar och har tolkningsföreträde när det gäller djuren i vår natur.

"Mänskliga värderingar på djur"..?.....vad skulle det annars vara?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-10-2009, 11:27
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Först skulle jag vilja säga att jag också hatar skrot i skogarna. Men jag skulle nog vilja påstå att de som skroter ner mest i skogen är helt andra människor än jägarna. När det gäller jakt så inser jag att det är ett nödvändigt ont. En del av mig säger att jag inte gillar att man jagar och en annan del att man måste jaga. Här pratas det om att låta rovdjursstammarna öka och låta naturen sköta sig självt men jag undrar en sak och det är: när slutade människan vara ett rovdjur?

Jägare behövs mer än till att jaga. Dom sysslar även med viltvård och eftersök mm. Skogen jag går i tillhör någon och för denna någon är skogen en inkomstkälla som beskattas. Skogsägaren är ju jakträttsinnehavare, om inte den rätten är utarrenderad, och naturligtvis vill skogsägaren nyttja skogen på bästa sätt. Det innebär bl.a. att viss jakt kan vara nödvändig i området för att få balans. Har man fått sin skog invaderad av vildsvin, som inte finns här naturligt, så kan jag förstå att man tar till knep för att kunna komma åt dom eftersom dom gör väldigt stor skada och lär vara oerhört svårjagade.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Grå
          Inlägg 17-10-2009, 11:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (*Stintan* @ 17-10-2009, 12:27) *
          Först skulle jag vilja säga att jag också hatar skrot i skogarna. Men jag skulle nog vilja påstå att de som skroter ner mest i skogen är helt andra människor än jägarna.

Långkalsongsbönder, ja. Deras jävla taggtrådar, hinkar, trasiga maskiner, oljefat och ensilageplastsjok som man får snubbla omkring mellan. Men de förtjänar en helt egen hatkampanj. Just nu är det övervakningskameror i skogarna som Alfons ska bajsa på.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 17-10-2009, 12:18
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Det är en stor skillnad på människan och rovdjuren - rovdjuren tar de sjuka och svaga - männsikan kan skjuta de bästa o friskaste djuren sad.gif Det är inte bra för bytesdjursstammarna.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Bettis
          Inlägg 17-10-2009, 12:24
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (ängsvädd @ 17-10-2009, 13:18) *
          männsikan kan skjuta de bästa o friskaste djuren sad.gif Det är inte bra för bytesdjursstammarna.

En "vettig" jägare skjuter inte du bästa djuren dom vill h*n ha kvar.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 17-10-2009, 12:27
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Bettis @ 17-10-2009, 13:24) *
          En "vettig" jägare skjuter inte du bästa djuren dom vill h*n ha kvar.

En jägare kan knappast veta vilka djur som är bäst - har bäst gener - springer snabbast m m m m

Många vill väl ha jakttroféer som hornen - x-taggare.

Sen finns det hur många rötägg som helst inom jägarkåren sad.gif

Redigerat av ängsvädd: 17-10-2009, 12:30

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-10-2009, 12:44
          Länk hit: #51

Gäster

Såklart vi inte skall ha kameror i skogen och inget annat skrot heller.

Jag förstår inte detdär med att nyttja tekniken vid jakt. Är det inte just spänningen jägaren söker...? Inte är det billigt kött iaf för jakt är väl en dyr hobby?

"Fair play" vid jakt borde väl öka spänningen och inte att med teknikens hjälp överlista djuren ?

Citera
          mollys_matte
          Inlägg 17-10-2009, 19:51
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem nr: 4 843

http://na.se/nyheter/2.3395/1.601205

--------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik

Citera
          xlxl67
          Inlägg 17-10-2009, 20:30
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (ängsvädd @ 17-10-2009, 13:18) *
          Det är en stor skillnad på människan och rovdjuren - rovdjuren tar de sjuka och svaga - männsikan kan skjuta de bästa o friskaste djuren sad.gif Det är inte bra för bytesdjursstammarna.

Här har du en väldigt bra poäng och sätter fingret på vad jag avskyr med jakt på ex rovdjur.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-10-2009, 21:22
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det bör vara helt tillåtet att sätta upp kameror i sin egen skog, naturligtvis ska det finnas en skylt. Om jag vill studera något vilt djur så är kameran ett utmärkt hjälpmedel. Djuren tar ingen skada av att bli fotograferade. Däremot så kan människor bli skadade om de blir filmade i intima situationer och bilderna dyker upp på nätet.
          Att ha en kamera på en utfodringsplats för vildsvin är ett bra sätt att undvika skador på djuren vid jakt. Ser man på bilderna att suggorna har små kultingar så jagar man inte gris.
          De som inte gillar jakt eller kameror i skogen kan lämpligen köpa egen mark. Har man inte råd själv så finns möjligheten att göra det tillsammans med andra människor.
          Jag jagar inte själv men äter gärna viltkött.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Motti
          Inlägg 18-10-2009, 00:10
          Länk hit: #55

Medlem

Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.-

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 18-10-2009, 03:42
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (Motti @ 18-10-2009, 01:10) *
          Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.-

??? blink.gif
          Vad är din poäng?
          (Det går iaf tunnelbana till västra skogen utanför sthlm flirting.gif )

Jag vet vad det innebär. Jag är uppvuxen i skogen med både farfar, far och syster som jägare. Men jag vet vad jag tycker är rätt!

Citera
          Freyas
          Inlägg 18-10-2009, 05:12
          Länk hit: #57

Gäster

Oavsett viss jakts nödvändighet och oavsett att dödandet ibland har avsikter att vara av godo, t.ex. för att skjuta av sjuka djur eller hålla stammen nere, så mår jag alltid dåligt vid jakttider ... varför ... ju för att vi människor gör det av NÖJE!

Citera
          Grå
          Inlägg 18-10-2009, 07:05
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Jan Lindgren @ 17-10-2009, 22:22) *
          Att ha en kamera på en utfodringsplats för vildsvin är ett bra sätt att undvika skador på djuren vid jakt. Ser man på bilderna att suggorna har små kultingar så jagar man inte gris.

Konstigt resonemang om det nu är så att vildsvin är inplanterade och måste jagas på alla möjliga och omöjliga sätt med kameror och värmesökande missiler eftersom de nu "ställer till" med så oerhört stora skador?
          Ta suggan och kultingarna först så är ni av med skiten och kan plocka ner kamerorna och låta skogen vara som den är.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-10-2009, 08:14
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (Motti @ 18-10-2009, 01:10) *

Jag förstår inte eller din poäng...?

Mera skräp som inte bör finnas i vår natur....

http://sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/arti...odar-ornar.html

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-10-2009, 08:29
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 18-10-2009, 09:14) *
          Jag förstår inte eller din poäng...?

Mera skräp som inte bör finnas i vår natur....

http://sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/arti...odar-ornar.html

Nu var det nåt fel på din länk Gunilla, men jag gissar att det var om havsörnarna som dödas av jägarnas blyhagel i bytena?
          Bedrövligt och en stor j-a skam. Kan inte förstå att blyammunition får säljas överhuvudtaget? rtfm.gif

I övrigt tycker jag att det vore välkommet med kameror i varenda skogsbryn så kanske man kan sätta dit de jäklarna som dumpar trädgårdsavfall. angel_not.gif

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 12:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon