|
|
  |
Jägarna sätter upp kameror i skogarna, Storebror ser dig även i vildmarken?? |
|
|
|
18-10-2009, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 18-10-2009, 01:10)  Ord och ord !ingen verkar ha någon uppfattning vad som gäller jakt !vissa verkar leva i någom slags JÄKLA luftbubbla ! Så blir det om man aldrig lev nära naturen !Det går inte tunelbana i skogen.- Hur står det till?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-10-2009, 13:21
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
Som allmän information.... Varför har vi överhuvudtaget vildsvin i Sverige idag? Jo, för att jägarna har planterat in det enbart för jakt. Samtidigt som dom hatar varg, lo, järv osv. Är det så roligt att skjuta ihjäl skogens djur???
|
|
|
|
|
18-10-2009, 15:59
|
Medlem
Antal inlägg: 381
Medlem nr: 4 843

|
CITAT (Grå @ 18-10-2009, 08:05)  Konstigt resonemang om det nu är så att vildsvin är inplanterade och måste jagas på alla möjliga och omöjliga sätt med kameror och värmesökande missiler eftersom de nu "ställer till" med så oerhört stora skador? Ta suggan och kultingarna först så är ni av med skiten och kan plocka ner kamerorna och låta skogen vara som den är. Man skjuter inte suggor, utan galtar eller kultingar. Och ser man att en sugga har kultingar så skjuter man den absolut inte! Kultingarna kan vara gömda i närheten så¨du inte ser dem under jakten. Och kultingar som förlorat sin sugga har ingen koll. För de följer suggan och gör som hon gör, är hon borta så rusar de runt hipp som happ och det blir ännu större risk för viltolyckor och att de går in i trädgårdar för de har ingen som uppfostrar dem. Vildsvinen är väldigt uppmärksamma och skygga, om du skjuter en gris vid en åtelplats tar det oftast minst 1 vecka innan de kommer tillbaka till åtel. Så att skjuta av ett gäng kultingar kan ju då ta runt 2 månader. Om de ens kommer tillbaka till åteln!
--------------------
www.guppys.se Svenska GuppySällskapet Forum-Nybörjarinfo-Genetik
|
|
|
|
|
18-10-2009, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (mollys_matte @ 18-10-2009, 16:59)  Så att skjuta av ett gäng kultingar kan ju då ta runt 2 månader. Om de ens kommer tillbaka till åteln! Nej, förhoppningsvis kommer de aldrig någonsin mer tillbaka, för i annat fall bör jägaren fundera över vad han sysslar med.
|
|
|
|
|
24-10-2009, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag menar att många har inte en aning om hur det fungerar ute i verkliga livet när det gäller jakt !en del är statsbor och har så gott som aldrig varit ute på landet ,det finns barn i storstäder som aldrig set en ko eller varit i närheten av det verkliga livet där man dödar och slaktar och äter,det finns dom som tror att kött bara hamnar på ICA i en plastförpackning !ja bara så rätt upp och ner.Jag har levt nära naturen hela mitt liv min släkt består mestadels av Jägare och fiskare vi är mer eller mindre uppvuxna på vilt slakt nötslakt gris slakt och fisk,för oss faller det sig naturligt att för att få äta kött måste man döda och slakt har aldrig varit någon konstigt alls utan helt naturligt.Att det finns vuxna människor än i dag som inte fattar vart köttet kommer i från är för mig helt otroligt!Nu menar jag inte att ni här inte har koll  !Det här är en sak man kan diskutera ihjäl sig om  Men faktum är att många vill äta kött både nöt gris och vilt !men ingen vill veta vart det kommer ifrån !då blir det väldigt hemskt att få veta sanningen om var vi får kött ifrån.
|
|
|
|
|
28-10-2009, 00:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Efter at ha surfat runt lite på jaktjournalesn hemsida, så halkade jag in på Rovdjurskampanjen 2009-2010. Vad är det för påhitt?
Den 1 augusti startar för sjunde året i rad Jaktjournalens Rovdjurskampanj. Alla jägare som fångar eller skjuter räv, grävling, mård, mink, skata mås eller nötskrika kan delta. Reglerna är enkla och som deltagare är du med i Sveriges största jaktlag med viltvårdare. Alla som deltar får ett diplom och du har även chansen att bli medlem i 1 000-klubben samt att vinna fina priser som lottas ut.
Du kan skicka in dina rapporter via Internet på blanketten här undertill. Om du inte skickar med någon bild, komihåg att lämna namn och telefonnummer på en person som kan intyga din fångst. Rödräv 80p Mård 80p Grävling 60p Mink, Iller 60p Kråka, måsfågel, skata, nötskrika 7p/s
Vad är det för slags dumheter att skjuta djur som nötskrika? Kråkor och skrattmås minskar i antal runt om i landet. Då är väl inte detta rätt sätt att vända på trenden? Inget av detta är ju ngt man heller äter, eller tar tillvara på. Nej, nu har jag helt tappat förtroende för jägare. Jävla lektuga.
|
|
|
|
|
28-10-2009, 06:25
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Läs också gärna på jaktjournalens forum Robsoft. Då är det lätt att inse att vi inte har nått speciellt långt i vår kulturella utveckling, utan att vi i stort sett fortfarande befinner oss på stenåldern. http://forum.robsoft.nu/
|
|
|
|
|
28-10-2009, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
"Kulor, Krut och Älgar"  Nej det är inget att skratta åt. Känns mer som perverst uttryck för lustbetingat dödande. Härlig makt med precisa skjutvapen och tillfredställse när bytet faller tungt mot marken. Obs jag är inte emot jakt men de som bara ger sig ut för att skjuta ngn gång per år har jag inte mkt "naturrespekt" för.
|
|
|
|
Meriona
|
28-10-2009, 21:10
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 28-10-2009, 20:07)  VARFÖR skjuter man nötskrikor?!!! Jag blir bara argare och argare ju längre jag tänker på det.  Varför skjuter man kråkor och skator då, de som gör mig så glad varje gång de spatserar förbi i min väg? Eller gräsänder som jag alltid haft en barndomsdröm om att ha tama? Vad är det för människor som får en kick av att döda? Jag blir bara lessen...
|
|
|
|
|
28-10-2009, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige.
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
Meriona
|
28-10-2009, 21:22
|
Gäster

|
Vem står bakom den sammanställningen, inte SNF iallafall....
|
|
|
|
|
29-10-2009, 01:50
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
29-10-2009, 05:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Om nu vildsvinen utgör en icke inhemsk art så ska de bort. Inga inplanteringar för jakt osv.... Det är alltid sånt som inplanteringar för jakt osv som skapar problem med nya introducerade djur som gör stor skada på den naturliga floran och faunan. Här har vi ( nya zeeland då) både problem med hjort, vildsvin, vildgetter, som äter och förstör ovärdelig flora och en del fauna. Jätteormbunken Marattia salicina är en av dem som utrotningshotad pga av vildsvin. De äter upp mer av växten på en natt än vad den hinner växa på 5 år.
Jag kollade in jaktforumet och jag är mållös. Dumheter. Och hittade en hel del trådar om folk som råkade skadeskjuta bla ett rådjur som sen försvann för han inte visste vad han skulle ha för ammunition och en annan hade samma problem och kunde inte fånga in en and han skjutit för den simmade iväg.
|
|
|
|
|
29-10-2009, 06:17
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Margith @ 28-10-2009, 22:16)  Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige. Det blir inte fler arter för att människor går in och försöker ändra sammansättningen av antalet djur. Kråkfåglarna har en viktig uppgift att "mobba" rovfåglar, och hjälper på så sätt förmodligen fler djur än vad de dödar, men å andra sidan vill ju jägarna skjuta rovfåglarna också! - Det blir ju bara så tyst och ensamt när de till sist dödat allt som rör sig.
|
|
|
|
|
29-10-2009, 07:53
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 29-10-2009, 01:50)  Ja, men om det ändå ska ges tillstånd att sätta upp skiten i skogarna för dem som vill "forska" så går det snart till att det är tillåtet för jägarna också - dvs privatpersoner. Så om jag vill jaga ekorrar med slangbella så kan jag sätta upp ett hundratal kameror? Nej, just det, det går ju inte för då blir det ju tjuvjakt... http://www.sr.se/varmland/nyheter/artikel....artikel=2531384
|
|
|
|
|
29-10-2009, 08:43
|

Medlem

|
Alltså...
... jag vet inte om jag gör det men jag har god lust att regga mig på jägarforumet och skriva en inbjudan till dem:
"Hejsan gubbar! När ni har tröttnat på att låtsas vara macho, för det kan ju inte vara så spännande i längden, så är ni välkomna till hönshuset.ecommunity.se och diskutera jakt, djur och natur på en lite mer jordnära nivå tillsammans med oss andra damer. Vi kan behöva lite manligt tyckande eftersom våra diskussioner mest rör sig kring ostytsning och saftkokning. Ha det så gott så ses vi!"
|
|
|
|
|
29-10-2009, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Margith @ 28-10-2009, 21:16)  Kråkfåglar och nötskrikor skjuts därför att de ökar explosionsartat i antal OCH de är ruskigt duktiga på att äta fågelägg och fågelungar. Att skjuta dem handlar alltså inte om att få en kick av att döda, utan i stället om att värna om artrikedomen i Sverige.  Det var det dummaste jag har hört på länge.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|