Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sommarens sista andetag ..., En utmaning: fånga den ännu blommande på bild
          Freyas
          Inlägg 11-11-2009, 06:03
          Länk hit: #61

Gäster

Gentianian har jag ingen som helst erfarenhet av ... verkar vara en märklig växt... så lik krokusen
          men kommer upp bland blink.gif höstlöven!

Citera
          renate
          Inlägg 12-11-2009, 22:43
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Idag blir det julrosor igen,Helleborus niger.De har blommat sedan i augusti.Gentiana har ingen som helst likhet med krokus,även om man kan tror det.
          Bifogad fil  2009_11_12_4348__Large_.JPG ( 87.51k ) Antal nedladdningar: 28

Bifogad fil  2009_11_12_4350__Large_.JPG ( 66.38k ) Antal nedladdningar: 37

Bifogad fil  2009_11_12_4349__Large_.JPG ( 55.36k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          johannaelisabeth
          Inlägg 14-11-2009, 17:28
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 26 799

Det är som balsam för själen att sitta här i höstmörkret med regnet droppande och se på alla dessa vackra bilder av ännu blommande skönheter. Tack alla för att ni delar med er så frikostigt av era trädgårdar! Tyvärr har jag inget att bidra med - ingen trädgård har jag och befinner mig i främmande land under hösten dessutom. Jag njuter helt ogenerat av era bilder ändå! flirting.gif

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 14-11-2009, 21:37
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

En bukett jag plockade in igår, fredagen den 13:e.......

Bifogad fil  DSCN5761.JPG ( 104.62k ) Antal nedladdningar: 34

Lite sköra & sladdriga blomblad, omilt behandlade av regn & blåst, men vackra ändå!
          'Awakening' heter den ljusrosa rosen som inte vill ge upp sin blomning riktigt än! Även idag har jag plockat in en del rosknoppar, men de har jag inte fotograferat i dagsljus ännu....

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Freyas
          Inlägg 15-11-2009, 05:30
          Länk hit: #65

Gäster

rolleyes.gif ... "Awakening" - inlagd fredagen den 13! Inget som talar för otur i den
          vackra rosenbilden! Men det känns som att den ännu blommande Awakening-rosens skira, skära skönhet är just vad vi behöver en sådan gråmulen och regnig fredag den trettonde mitt i mörka november! För min egen del kan jag nästan känna rosens doft när jag ser på bilden ... doftar den tro?

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 15-11-2009, 10:09
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

'Awakening' är en ljuvlig klätterros och visst har den doft! wub.gif

Tack Freyas, för ditt besök på min hemsida!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-11-2009, 22:52
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Nu har jag äntligen kommit till skott, men det var så grått i dag att kameran inte ville ta utan blixt, så bilderna blev kassa. Kaprifolen tog jag förra veckan, då var det sol!

sommarrudbeckia.jpg

kungsljuset blommar om.jpg

ngn kaprifol.jpg

novkaprifol.jpg

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-11-2009, 23:02
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Va fina bilder ni har smile.gif Själv blev jag fårvånad när strandkrassingen blommade för fullt.

Bifogad fil  Strandkrassing.jpg ( 303.89k ) Antal nedladdningar: 31

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Freyas
          Inlägg 16-11-2009, 06:05
          Länk hit: #69

Gäster

Det blev ju bra bilder, Wilmer, trots höstmörkret! och Chamomille, tack för strandkrassingbilden. Själv har jag en lila sådan.
          Strandkrassigen tycks vara sen att blomma, i alla fall om man frösår den själv, vilket jag gjorde förra februari ... på fönsterbrädan smile.gif . Så nu räknar jag veckorna ...
          6 veckor till jul ... och sedan ytterligare 6 -7 veckor och jag kan sätta de första fröna !!! som i väntan på sommaren hinner att gro till långa, vingliga plantor ( biggrin.gif ).

Citera
          kasam
          Inlägg 18-11-2009, 16:19
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Härliga bilder! Ja, kaprifolen är ju fantastisk! Julrosorna etc etc. Ja o Christina (i T's) bukett wub.gif
          Nu stormar det här i Malmö... riktigt regn- o ruskväder. För några dagar sedan plockade jag årets sista ringblomma o tog in:
          Ringblomma i november Foto: Nov 09

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-11-2009, 20:27
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Idag var det äntligen lite fotoljus så jag gick ut för att se vad jag kunde hitta. Upptäckte att en julros har stora knoppar! Men det är ju snarare vårens första andetag så den räknas inte här.

Rosa rölleka

Ringblomman har blåst av i stormen

Gyllenlack

Lupinknoppar

Aster

Självsådd minipensé i gräsmattan wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-11-2009, 22:33
          Länk hit: #72

Medlem

Så vackra små glimtar av sommar wub.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Freyas
          Inlägg 21-11-2009, 04:43
          Länk hit: #73

Gäster

Ringblommor gör mig alltid glad, så tack för den fina bilden, Kasam.
          smile.gif Och allt räknas, Myosotis, även julrosen, även om den nu kanske bättre hör till vår-sidan av kalendern precis som du säger smile.gif . Det gör definitivt Lupinknopparna som du fäst på bild unsure.gif !Tänka sig att de börjar om, men det har väl varit en varm höst i Malmö liksom i Västra Götaland.
          Nyfiken som jag är måste jag fråga vad heter de vita, asterliknande blommorna på den första av alla dina fina foton? Och är Gyllenlack en vild växt ? ... kanske den finns både odlad och vild? (Jag frågar därför att jag vill lära mig). Hur som helst minns jag mig ha sett den under högsommaren tidigare ... inte i slutet av november!
          Tack för alla fina bilder! Idag skall jag se om jag ännu kan finna något som fastnar på linsen.

Redigerat av Freyas: 21-11-2009, 04:49

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-11-2009, 14:15
          Länk hit: #74

Gäster

CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 20:27) *
          Idag var det äntligen lite fotoljus så jag gick ut för att se vad jag kunde hitta. Upptäckte att en julros har stora knoppar! Men det är ju snarare vårens första andetag så den räknas inte här.

Självsådd minipensé i gräsmattan wub.gif

vilken härlig och vacker bild, ser så vårig och varm ut.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-11-2009, 15:27
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (renate @ 10-11-2009, 22:47) *
          Idag såg jag att gentianorna blommar ännu,de är verkligen tacksam och odlingsvärt.
          [attachment=44191:2009_11_...__Large_.JPG] Gentiana Maxima
          [attachment=44192:2009_11_...__Large_.JPG] Gentiana Strathmore

wow vad fina!!! smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Freyas
          Inlägg 21-11-2009, 18:43
          Länk hit: #76

Gäster

Äntligen, efter vad som kändes som en evighet i grå, kall och våt sockervadd, tittade solen fram igen! smiley_small_hug.gif Efter att ha rensat stuprännorna, kunde jag inte låta bli att gå runt och fotografera de skönheter som ännu sticker fram sina bleka och nätta ansikten ur högar med klibbiga höstlöv, kvistar och annat komposterbart. Så här kommer kavalkaden:

Först ut är den lilla lilla luktviolen ... dock saknar jag den underbara doften som berusar en om våren!

odla5a.jpg

Är inte min aster märklig? Hög och grann men nästan inga blommor! Den har precis öppnat den första - något sent, tycker jag, men ni som har erfarenhet av aster, kanske tycker tidpunkten för blomning är normal?

odla5b.jpg

Följande två bilder nedan är knopparna på min clematis med de jättestora vita blommorna, nämligen Mme le Cultre. Men det är omöjligt att knopparna kommer att slå ut -cry-.gif

odla2a.jpg

odla2b.jpg

Min rosa Malva ger aldrig upp! Den både knoppas och blommar här och var fullt ut! Otroligt.
          (nedan två bilder...)

odla3a.jpg

odla3b.jpg

Den låga marktäckare, revsugan, tittar då och då upp med blommor som överraskar, men på våren är den förstås översållad med blå blomstänger...

odla4b.jpg

Sedan blommar naturligtvis den envisa vita stjärnflockan - först som sist. Mitt i flocken av bruna, slocknade stjärnor på sköra, torra skaft, skjuter det fram nya, fräscha, babygröna kvistar. Här på bilden ett blomskaft som bär på sex vita stjärnor!

Och så timjan som jag alltid av misstag kallar för "humlen" ... kan ni gissa varför? ... javisst, ...
          för att humlorna älskar den. Om våren och försommaren surrar det vid mina fötter av humlevingarna när de
          berusade söker efter timjans nektar ... jag älskar det surret och inte ens hunden störs av att humlorna är tätt inpå oss där han ligger vid mina fötter ... kanske bara 40 cm ifrån humlorna .... åå vilka ljuva tider wub.gif
          ...
          så hurra för humlorna... och för timjan som nu på hösten får blomma utan humlesurr rose.gif

odla1a.jpg

odla1b.jpg

Citera
          johannaelisabeth
          Inlägg 21-11-2009, 21:25
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 26 799

Åh vad ljuvligt det fortfarande blommar hos dig, Freyas! wub.gif Och hos alla er andra också!

Citera
          flaxss
          Inlägg 21-11-2009, 21:30
          Länk hit: #78

Gäster

CITAT (Freyas @ 21-11-2009, 18:43) *
          Och så timjan som jag alltid av misstag kallar för "humlen" ... kan ni gissa varför? ... javisst, ...
          för att humlorna älskar den. Om våren och försommaren surrar det vid mina fötter av humlevingarna när de
          berusade söker efter timjans nektar ... jag älskar det surret och inte ens hunden störs av att humlorna är tätt inpå oss där han ligger vid mina fötter ... kanske bara 40 cm ifrån humlorna .... åå vilka ljuva tider wub.gif

tycker det ser ut som en Oregano ?

en Origanum vulgaris.

Vackra bilder wub.gif

Redigerat av flaxss: 21-11-2009, 21:30

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-11-2009, 21:49
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Freyas @ 21-11-2009, 04:43) *
          ...Nyfiken som jag är måste jag fråga vad heter de vita, asterliknande blommorna på den första av alla dina fina foton? Och är Gyllenlack en vild växt ? ... kanske den finns både odlad och vild?...

Jag vet tyvärr inte. Vet någon annan? Låg krypande sak i stenparti. Jag ska försöka ta reda på det.
          Har läst mig till att gyllenlack växer vilt i sydosteuropa. Den ska blomma tidigt på våren, men den här kände för att blomma om nu.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 21-11-2009, 22:24
          Länk hit: #80

Medlem

sommarrudb.jpg

Sol här också..

Din aster ser ut som mina blir som jag planterat ut från att ha köpt i affären. De där som det finns massor av på hösten. De blommar VÄLDIGT sent och sällan hinner de innan frosten kommer, alltså frammåt nov. hos mig. Jag har gett upp och slängt dem på komposten, inte värt väntan.. De måste vara hårt drivna med ljus osv. för när man köper dem är de små och kompakta, vid utplantering blir de höga, spretiga och blommar aldrig..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-11-2025, 00:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon